וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התשתיות שוקל להדיח את יו"ר רשות החשמל

אבי בר-אלי

18.6.2008 / 7:11

זאת על רקע העיכוב המתמשך בכניסת יצרני החשמל הפרטיים למשק. בכיר בחברת החשמל: "הרשות היא כשל סדרתי מתמשך". גורמים במשרד: "זו שבירת כלים"

משרד התשתיות הלאומיות בוחן אפשרות לפזר את הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל ולהדיח את יו"ר הרשות, אמנון שפירה - זאת על רקע העיכוב המתמשך בכניסת יצרני החשמל הפרטיים למשק. בדיון פנימי שנערך באחרונה במשרד התשתיות, העלה מנכ"ל המשרד חזי קוגלר את האפשרות ליישם את סעיף 37ב' לחוק משק החשמל, המתיר לשר התשתיות, באישור הממשלה, להורות על פיזור הרשות והדחת העומד בראשה - אם אינה פועלת לדעתו למילוי הוראות החוק. כמה מן הנוכחים בדיון הביעו את הסתייגותם מהכוונה לעשות שימוש בסעיף, והזהירו כי מדובר ב"שבירת הכלים".

הדיון בשאלת מעמדה של הרשות לחשמל חל על רקע המתיחות המתמשכת בין משרד התשתיות לרשות, בנוגע לרגולציה במשק החשמל ואופן הפיקוח על חברת החשמל, וכן על רקע החסמים הבלתי פתורים העומדים בפני כניסת יצרני חשמל פרטיים.

חוק משק החשמל (96') פתח את משק החשמל בפני יצרנים פרטיים, וגרר יעדים ממשלתיים אופטימיים מדי בנוגע לשיעור חדירתם אל השוק. במסגרת החוק יוסדה גם הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל (רשות החשמל), שקיבלה לידיה ב-2005 את הסמכות למתן רישיונות לייצור חשמל. עם זאת, ב-12 השנים האחרונות קמה בישראל תחנת כוח פרטית אחת בלבד (דלק IPP), וגם עתידן של תחנות הכוח הרבות המתוכננות לוט בערפל.

מתיחות בנוגע לתעריפים

הסיבות לעיכוב בכניסת יצרני חשמל פרטיים למשק מעוררות מחלוקת בין שלל הגופים האמונים על קידום העניין. בימים אלה מונחת הסוגיה גם לפתחו של מבקר המדינה. אחת הסיבות לעיכוב היא היעדר רגולציה עקבית וברורה באשר לתנאי כניסתם של יצרני חשמל פרטיים, שלא גובשה סופית גם 12 שנה לאחר כינון החוק - ונתונה עדיין במחלוקת קשה בין משרדי התשתיות והאוצר לבין רשות החשמל.

במשרדי הממשלה נטו לא אחת לבקר בחריפות את התנהלותה האיטית של הרשות בכל הנוגע לקביעת אמות המידה לכניסתם של יצרני חשמל פרטיים, ואת כישלונה בהעמדת משטר רישיונות בר מימון. לעומת זאת, ברשות טענו כי אינם מסוגלים לקבוע תקנות ברורות עקב המשברים התכופים במשק האנרגיה ואי הוודאות האסטרטגית האופפת אותו - כמו בעניין השינוי המבני במונופול חברת החשמל ובשוק הגז הטבעי.

באוגוסט 2007 הוחלט על כינון צוות בין-משרדי משותף, שיבחן את הדרכים לזירוז כניסת יצרני חשמל פרטיים למשק ולהסרת החסמים בשוק. ואולם צוות זה לא סיפק תשובות מעשיות למתרחש בשוק. רק בשבועות האחרונים פירסמה הרשות את אמות המידה להקמת תחנות כוח בקו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) ופרסום אמות המידה להקמת תחנות הכוח הקונוונציונליות נדחה שוב לאוגוסט 2008.

על רקע מחלוקות אלה שררה כל העת מתיחות בין רשות החשמל למשרדי הממשלה, באשר למנגנון תעריפי החשמל. הרשות עמדה בפני דרישות חוזרות ונשנות מצד חברת החשמל שקורסת פיננסית, בגיבוי משרד התשתיות, לאשר העלאת תעריפים - וזאת על אף שקביעת התעריפים היא בסמכותה הבלעדית של הרשות, האמורה לפעול כרשות מקצועית ועצמאית. באחרונה גברה המתיחות בין הרשות לחברת החשמל על רקע כוונת החברה להשתלב במשק החשמל הפרטי (ראו מסגרת).

מרשות החשמל נמסר בתגובה: "הרשות אינה מתייחסת לפרסומים על מהלכים חסרי תוחלת. הרשות הינה גוף מקצועי שעושה עבודתו נאמנה לטובת משק החשמל והצרכנים, וזאת מבלי להיכנע לגורמים במשק. הרשות תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם שר התשתיות".

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: "במשרד מתקיימים דיונים רבים בנושאים רבים. אין בכוונת שר התשתיות לפעול באופן חד-צדדי בכל נושא שהוא".

יו"ר רשות החשמל: "שותפות בין חברת החשמל ליצרני חשמל פרטיים - רעיון אווילי"

"כל רעיון לשותפות של עובדי חברת החשמל עם יצרני חשמל פרטיים הוא אווילי" - כך הגיב באחרונה יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, לכוונות חברת החשמל להשתלב בשוק ייצור החשמל הפרטי. לדבריו, המהלך יהווה מתכון להנצחת מונופול החברה. "אין לפסול על הסף את הפיכת חברת החשמל לקבלן משנה", אמר שפירה. "אך אני לא רואה מקום לשותפות בין חברת החשמל ליצרנים פרטיים".

עם זאת, בכנס שערכה הרשות ליזמים פרטיים בתחום הקו-גנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור), זכה לעיקר תשומת הלב נושא ביטחון אספקת הגז הטבעי ומחירו. "שינוי משמעותי של מחיר הגז הטבעי עלול להביא לחוסר כדאיות כלכלית לייצור חשמל", אמר מנהל אגף ההסדרה ברשות החשמל, אבי טייטלמן. "אנחנו לא יכולים להבטיח הכרה בגז יקר, שתגרור העלאת תעריפים - ונכון לעכשיו היא לא תאושר. שאף אחד לא יצפה שנגיד כן למחיר של 8-9 דולר למיליון BTU. הבסיס בתעריפי ייצור החשמל הפרטי הוא 4 דולר".

טייטלמן הוסיף כי אינו רואה תחנות כוח קמות על בסיס תשואה של 11% בלבד על ההון. ואולם עו"ד עמית קריספין ממשרד מ. זליגמן ושות', ועו"ד אורי נוי ממשרד ארדניסט, בן-נתן ושות' אמרו כי עלויות ההקמה הנמוכות בחישובי התעריפים של הרשות ליצרנים הפרטיים, וכן קיצור שנות ההפעלה תחת הסדר - פגעו בכדאיות ההשקעה.

בכיר בחברת החשמל: "הרשות היא כשל סדרתי מתמשך"

"רשות החשמל היא כשל סדרתי מתמשך" - כך אמר השבוע אחד מבכירי חברת החשמל, בתגובה לרמיזות הרשות באשר לאחריות חברת החשמל לאי-כניסת יצרני החשמל הפרטיים למשק. "הרשות עשתה את כל שניתן על מנת להכשיל כניסת יצרני חשמל פרטיים, והיא האחראית הבלעדית למצב שנוצר", הוסיף הבכיר.

באשר לדבריו של יו"ר הרשות אמנון שפירה בדבר מדיניותה החדשה של הרשות, שבמסגרתה תקשיח את מתן התמריצים לתוכניות ההתייעלות של החברה עד ליישומה בשטח, אמר הבכיר: "זו הוכחה נוספת לקביעת חברת ראיית החשבון KPMG, לפיה מדיניות תעריפי החשמל של הרשות מבוססת על אסטרטגיית תערוף - ולא על כיסוי עלויות ריאליות של החברה.

"ההתבטאות של שפירה הפתיעה אותנו, כי במקום לעודד את ההנהלה החדשה בצעדיה האמיצים הרשות מעדיפה לשבת ביציע ולראות כיצד נתקדם", הוסיף הבכיר. "הרשות מנסה להכשיר את עצמה בעיני הציבור באמצעות אמירות פופוליסטיות. במקום לקדם ולתמוך, בוחרת הרשות לתקוף את השוק שעליו היא מפקחת, לירות אל תוך ההמון - וזה עוד כשההמון מתעתד ליישם תוכנית מוצלחת ומרחיקת לכת ממה שהיא עצמה דרשה. לשם מה? בשביל שתי כותרות בעיתון? זו רגולציה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully