וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפשע המאורגן מספק אלטרנטיבה

נוריט רוט

18.6.2008 / 7:54

הברחות, השתלטות סמויה על קרקעות, חדירה לשוק פיראטי של דלק וגז, כריית חול. הפשיעה המאורגנת בישראל מגלגלת מיליונים

המחזור השנתי העולמי של הפשע המאורגן הוא כטריליון דולר בשנה, המהווים כ-15% מכלל הסחר העולמי, ומדי יום, על פי הערכות, מיליארד דולר עוברים הלבנת הון - כך אמר ניצב בדימוס משה מזרחי, לשעבר ראש אגף החקירות במשטרה. מזרחי אמר את הדברים בפאנל בנושא "הפשע המאורגן וחדירתו לכלכלה ולפוליטיקה", שהתקיים אתמול בירושלים בכנס של התנועה לאיכות השלטון.

"אם היינו בחזית של המאבק בפשע המאורגן בזמן, ורוצים לזהות את האיום הזה בזמן, היינו אולי מצליחים לבלום את הגידול הממאיר הזה לפני שיגיע למדרגת הפשע המאורגן. אבל בינתיים המשטרה, מתוך תפישה מיושנת ולא נכונה, ואני לא קורא לה רשלנית, התייחסה לארגוני הפשע כאל פרטים שצריך לטפל בהם נקודתית ולא כאל קבוצות מאורגנות. הם בנו את עצמם היררכית וקנו להם אחיזה ועוצמה בטריטוריות שונות, לא רק על ענפי הפשיעה הקלאסית של דמי חסות, הימורים, זנות, סמים, אלא נכנסו למנגנונים כלכליים שהם בדרך כלל נעדרי פיקוח ומניבי כסף קל", אמר מזרחי.

מזרחי נתן כמה דוגמאות לאותם מנגנונים: פיתוח שוק ענק של הברחות, השתלטות סמויה על מקרקעין בנדל"ן, חדירה לשוק פיראטי של דלק וגז, כריית חול, דריסת רגל בצמתים סיטוניים של המשק החקלאי. עוד אמר מזרחי, כי קבוצות הפשע המאורגן השתלטו על אותן נישות שבהן כשלו המערכות הפורמליות לספק שירות ראוי. כך קמו להן חברות "אבטחה" שמספקות שמירה כפויה, או שירותי הוצאה לפועל "אפקטיוויים" בגביית חובות שטרות וצ'קים. "חלק מהסכומים האלה זרם לשוק האפור, משני טעמים - לצורכי הלבנה של הסכומים הכבירים וגם כדי לעשות רווחי הון. "משם, כאשראי חלופי במקומות שאי אפשר היה לקבל במערכת המוסדרת, זרמו סכומי עתק לחברות רבות, חלקן ציבוריות, ודי להזכיר בהקשר זה את קבוצת חפציבה. חלק מהסכומים שימש לרכישת חברות לעסקים לגיטימיים. לא פלא שרואים לא מעט מנבחרינו והפוליטיקאים שלנו מסתופפים בסביבה המולבנת הזאת לצערי הרב.", כך מזרחי.

פרופ' נעמי חזן, לשעבר ח"כית מטעם מרצ, אמרה שהפשיעה המאורגנת נכנסת לנישות שהרשויות לא מתפקדות בהן בצורה סבירה, וחולשה מוסדית זו גם מקשה על הטיפול בפשיעה.

ניצב בדימוס, עו"ד יעקב בורובסקי, לשעבר יועץ בכיר של מבקר המדינה בנושא שחיתות ציבורית, הזכיר בפתח דבריו את רצח עו"ד יורם חכם, שהתרחש בשבוע שעבר. אין ספק שחכם חוסל על ידי הפשע המאורגן, אמר בורובסקי, וזאת בלי קשר למניע. לדברי בורובסקי, כיום אין כמעט עסקה במדינה שלא מעורבים בה "מאכערים" שמשמשים כמתווכים, וציין כדוגמאות את עסקות בל"ל ומרכז ההשקעות.

"פשע מאורגן יעשה בקביעות מאמץ לחדור לאפיקים כלכליים. הוא מתמודד באפיק כלכלי בכלים אחרים מכל ארגון אחר. נכון שפשע מאורגן מצוי ברמה גבוהה ברשויות המקומיות, משום שראשי כוח כמו ועדות רישוי, ועדות סטטוטוריות, ושינוי ייעוד של קרקעות, נמצאים שם", אמר בורובסקי.

ח"כ חיים אורון ממרצ-יחד אמר כי "לא ייתכן מצב שאיש ציבור נקי רק משום שלא הצליחו לגבש נגדו אשמה פלילית. אל תחכה למצב שבו לא יוכיחו את אשמתך כדי להשתחרר מתפקידך. אומרים לי איך אתה מדבר על א' או על ב', וה-א' פה אינו מקרי (הכוונה לרה"מ אולמרט - נ"ר). חזקת החפות עומדת לו כאזרח, אבל כאיש הציבור היא פקעה מזמן, מבחינת הרמה שאני הייתי רוצה שיעמוד בה".

  • עוד באותו נושא:
  • פשע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully