וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמש העמים

בנימין בן אליעזר

18.6.2008 / 13:39

ישראל משתרכת בסוף הרשימה בשימוש באנרגיית השמש לייצור חשמל עם קילוואטים בודדים של ייצור. אנו מצווים לשנות מצב זה ולהפוך לאחת המדינות המובילות בעולם

יותר מ-100 מיליארד דולר הושקעו ב-2007 ברחבי העולם בתחום האנרגיות המתחדשות. מתוך סכום זה, דבר כמעט ולא הושקע בישראל, ואת זאת אנו מצווים לשנות. ישראל לא נתברכה במחצבים ואוצרות טבע, ועל כן אנו שעונים כמעט לחלוטין על יבוא של מקורות אנרגיה.

לעומת זאת, ישראל נתברכה בקרינת השמש. בעקבות משבר האנרגיה בשנות ה-50, הוחלט על פי חוק, כי כל בית חדש שנבנה בישראל חייב יהיה להיות מצויד בקולטי שמש, ואכן כיום כ-95% מבתי האב משתמשים בדוד שמש ובכך חוסכים כ-4% מתצרוכת החשמל בישראל. הדבר מעמיד את המדינה במקום הראשון בעולם בשימוש באנרגיית השמש ביחס לאוכלוסייה, ובמקום החמישי במספרים מוחלטים.

לצערי, בשימוש באנרגיית השמש לייצור חשמל ישראל משתרכת בסוף הרשימה עם קילוואטים בודדים של ייצור. אין סיבה שלא ננצל את משאבי הטבע והקרקע העומדים לרשותנו. אזור הנגב והערבה משתרעים על פני 15 אלף קמ"ר. כדי לספק את כל תצרוכות האנרגיה של ישראל מאנרגיה סולארית, אנו נדרשים ל-20 קמ"ר בלבד, שהם כ-0.13% משטח הנגב. מובן שלא ניתן לבסס משק כלשהו בעולם על אנרגיה סולארית בלבד, אך אין סיבה ששליש עד מחצית לא יתבסס על מקורות אלה.

עלינו לשנס מותניים ולעקוף את כבלי הביורוקרטיה. בכוונתי להביא לממשלה תוכנית מהפכנית להפיכת ישראל לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום האנרגיה הסולארית. אמנם התחלנו בצעדים מדודים ופירסמנו שלושה מכרזים להקמת תחנות כוח סולאריות, ובימים אלה רשות החשמל תפרסם מערכת הסדרה שיאפשרו לאזרחים להציב על גג בתיהם קולטי שמש בטכנולוגיה פוטו-וולטאית לייצור עצמי של חשמל - אך לא די בכך.

על פי החזון שלי, ישראל יכולה להגיע ליותר מ-40% שימוש באנרגיות מתחדשות תוך שני עשורים, ובכך להפוך לאחת המדינות המובילות בעולם. בכוונתי להביא להחלטת ממשלה שתקבע כי החל ב-2010 ניזום בכל שנה במשך 20 שנה הקמה של תחנת כוח סולארית בהיקף של 250-500 מגה-ואט באזור הנגב והערבה. מהלך זה, יחד עם החלטת הממשלה שתוגש בחודש הבא, שתכריז על הנגב והערבה כאזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות, יהפוך את ישראל למוקד משיכה ליזמים ומשקיעים מכל העולם.

תחום האנרגיות המתחדשות הוא מהתחומים המתפתחים ביותר בעולם כיום עם צמיחה של יותר מ-60% בהשקעות בתחום, ואין כל סיבה שישראל לא תהיה שם, בדיוק כמו שהיא נמצאת שם בתחום הביטחון, ה-IT, המים החקלאות. בתוך שני עשורים, מי שיביט על הנגב ממעוף הציפור, יראה פסיפס של תחנות כוח סולאריות, שיספקו 25%-35% מהחשמל המופק בישראל.

אני רואה בחזון זה את מימוש צוואתו של דוד בן גוריון. לא רק שנפריח את השממה ונייצר מקומות עבודה, לא רק שתהיה זו החממה הטכנולוגית הגדולה בעולם, יהיה זה גם צעד גדול לעבר עצמאות אנרגטית של מדינת ישראל.

הכותב הוא שר התשתיות הלאומיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully