וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קובי ריכטר: "הנזק שנגרם למדינול ע"י בוסטון סיינטיפיק הוא אדיר, כך שאין לנו כיום בסיס קיום בצורתנו הנוכחית"

גתית פנקס

21.10.2001 / 16:44

"הייתי נאיווי, לא השכלתי לבחור שותפים טובים"; "לסיפור יהיה סוף טוב אבל אמצעו עצוב; אנו עושים הכל כדי להתקיים, ומתכוננים במקביל לימים שאחרי בוסטון, בהם נוכל למכור ללקוחות אחרים"

"הנזק שנגרם לחברת מדינול על ידי שותפתנו העסקית בוסטון סיינטיפיק הוא אדיר, כך שלמעשה אין לנו בסיס קיום בצורתנו הנוכחית" - ציטוט זה שייך ללא אחר מאשר קובי ריכטר, מייסד חברת מדינול, שקיים היום בתל אביב מסיבת עיתונאים ראשונה בתולדותיה של החברה.

מדינול, המייצרת קפיצים תומכי עורקים (סטנטים) הוקמה לפני תשע שנים על ידי קובי ריכטר, רעייתו יהודית (שמחזיקים שניהם 64% מהון מניותיה) והמהנדס גרגורי פינחסיק. בוסטון סיינטיפיק היא הלקוחה הגדולה ביותר של מדינול וגם היחידה, שרוכשת ממנה את הסטנטים שהיא מייצרת, המיועדים להרחבת עורקים לצורך ניתוחים שונים ובהם צנתורים.

הדיונים הממושכים בין בוסטון (המחזיקה ב-22% ממניות מדינול) לריכטרים לרכישת חלקה של הראשונה זכו לסיקור נרחב בעיתונות המקומית והעולמית, במסגרת המלחמה הפסיכולוגית והתקשורתית שניהלה כל אחת מהחברות, ממש כמו התביעות ההדדיות בין החברות, שהחלו באמצע השנה בארץ ובארה"ב.

קולה של מדינול נשמע רק באמצעות גורמים בכירים בחברה שרואיינו בעילום שם, או באמצעות בתי המשפט, אולם קובי ריכטר לא דיבר מעולם עם העיתונות במסגרת רשמית, למטרות ציטוט, עד היום - עת קיים מסיבת עיתונאים רשמית.

ריכטר: התקפות ארסיות מכיוונה של בוסטון

ריכטר כינה היום את התנהלות העניינים מכיוונה של בוסטון כ"מעשה תרמית", והסביר כי אותן "התקפות ארסיות" שבהן נוקטת בוסטון כלפי מדינול הן הסיבה לקיום מפגש העיתונאים. "יש בעולם כמיליון חולים לשעבר שהמוצרים שלנו נמצאים היום בעורקי לבבם. ההשמצה הציבורית נגדנו מכיוונה של בוסטון יכולה ליצור אי נעימות לעובדים, לבעלי המניות שלנו ולחולים, ולכן החלטנו להגיב לכך", הוא מסביר.

אותו הנזק, שלדברי ריכטר מייתר את קיומה של מדינול במתכונתה הנוכחית, הוא הירידה בהזמנות לסטנטים שזרמו אליה מכיוון בוסטון. לפי הנתונים שמספק ריכטר, הכנסותיה של מדינול ממכירות הסטנטים לבוסטון הסתכמו בכ-250 מיליון דולר בשנת 1999, ואולם בהמשך ההכנסות ירדו לכ-140 מיליון דולר בשנת 2000 והן צפויות להוסיף ולהיחתך ב-50% נוספים בשנת 2002.

התביעה של מדינול נגד בוסטון שמתנהלת במחוז הדרומי של מדינת ניו יורק היא מפותלת, ועיקרה הוא האשמה כי בוסטון הונתה את מדינול בשנים 1996-2000, וכי היא ביצעה העתקה של פטנטים רשומים וקניין רוחני של מדינול. בקשתה של החברה הישראלית היא לשלול את כל זכויותיה של בוסטון מכוח ההסכמים שנחתמו בנובמבר 1995 והסכמים מאוחרים יותר, ולשחרר את החברות מההסכמים הקיימים ביניהן, כך שאישורי השיווק של הסטנטים יועברו למדינול מבוסטון - שכיום מבצעת את השיווק והמכירות של הסטנט ומערכות ההובלה הנלוות אליו, בצורה בלעדית.

"אני אשם בנאיוויות"

"בוסטון הפנתה האשמות רבות כלפינו, ואחת מהן היא נאיוויות", אומר ריכטר. "ואני מודה באשמה. הטענה היחידה שאני מקבל כלפינו היא שהיינו נאיווים ולא חשדנו בכלום. לא תמיד השכלתי לבחור שותפים טובים, פעמים רבות אצה לי הדרך לפתח מוצרים חדשים, והנאיוויות שלי היא בכך שהאמנתי בבוסטון ושמחתי להיכנס איתם להסכם. לאורך כל הדרך, מאז שהתחלנו לפתח את המוצרים, חלקנו עם בוסטון כל רעיון שהיה לנו, כדי שנצליח להגיע לשוק כמה שיותר מהר עם מוצר מלא, אבל גורמים מסוימים בחברה ניצלו זאת כדי לגנוב אותנו", הוא אומר.

ריכטר מתגאה במיוחד ברווחיות הגולמית והנקייה הגבוהה של מדינול. "אצל החברות המתחרות בנו מדובר על שולי רווח גולמי של 70% ועל שולי רווח נקי של 20%. אצלנו מדובר בשולי רווח גולמי של 92% ובשולי רווח נקי של 60% על המערכת כולה, הכוללת את הבלון ומערכת ההולכה שמייצרת בוסטון".

"אם ניקח מקרה קיצוני שבו המתחרות שלנו לא יציגו רווח ושולי הרווח הגולמי שלהן יסתכמו ב-40%, אז הרווח הגולמי שלנו יירד ל-84% ושולי הרווח הנקי שלנו יסתכמו ב-35%. גם כיום, כשבוסטון הורידה במכוון הזמנות מאיתנו, ההשפעה לרעה היא של שברי אחוז בלבד ברווח הגולמי". יצוין, כי אחת הטענות המרכזיות שמעלה מדינול היא שבוסטון, שהיא לקוחתה היחידה של מדינול, הקפיאה את ההזמנות ממנה של סטנטים מתוך כוונה להוריד את ערכה של החברה כך שהיא תיוותר ללא הכנסות וניתן יהיה לרכוש אותה במחיר אטרקטיווי.

מתכוננים לימים שאחרי בוסטון

שאלה מסקרנת היא כמה זמן מדינול תוכל להחזיק מעמד ומה יעלה בגורלה אם זרם ההזמנות מבוסטון ייעצר כליל? ריכטר נשמע בטוח בחברה: "כמות הכסף שלנו היום מאפשרת לנו להמשיך ולפתח מוצרים וכן לשמור על קווי היצור הקיימים, למרות שההזמנות מבוסטון יורדות. ברור שלא נשב בחיבוק ידיים ונעשה כל שביכולתנו כדי להתקיים, אולם רק בהתאם לעצות עורכי הדין שלנו.

"במקביל להתנהלות המשפטית אנחנו מתכוננים לימים שאחרי הניתוק מבוסטון. רק כשהיועצים שלנו יאפשרו לנו, נקים מערך שיווק משלנו. אני מקווה שעוד שנה וחצי מהיום הסטנט שלנו יהיה הסטנט המוביל בעולם". ריכטר אולי שומר על אופטימיות, אולם הוא נשמע היום מפוכח: "אם נתקשר מאוחר יותר עם שותפים אחרים, אני בטוח שנהיה פחות תמימים משהיינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully