וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר התחזק על רקע רכישות האוצר

רותם סלע

19.6.2008 / 11:29

היציג עלה ב-0.63% ל-3.366. היורו הוסיף 0.64% לשער של 5.21 שקלים. האוצר רכש בימים האחרונים עשרות מיליוני דולרים בשוק המקומי

הדולר נסחר היום בעליות על רקע הידיעה כי האוצר ממשיך לרכוש עשרות מיליוני דולרים באמצעות עסקאות עתידיות. שערו היציג של הדולר עלה ב-0.63% ל-3.366 שקלים, והיורו הוסיף 0.64% ל-5.213 שקלים.

משרד האוצר ממשיך בימים האחרונים לרכוש דולרים בשוק המטבע המקומי בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים ביומיים האחרונים ומאות מיליוני דולרים בשבועיים שחלפו - כך נודע ל-TheMarker. משרדי האוצר, באמצעות אגף החשב הכללי, רוכש את הדולרים באמצעות עסקות של חוזים עתידיים, המיועדים לנעול את שערי המט"ח הנמוכים בשוק לקראת החזר חובות לחו"ל של מדינת ישראל אשר יבצעו בעתיד. חלק ניכר מהרכישות הן מסוג של עסקות החלפה (basis swap) - עסקות שבהן מחליף האוצר זרם של תקבולים בסוג ריבית אחד ובמטבע אחד לזרם תקבולים בריבית ומטבע אחרים. בשונה מרכישה ישירה של מטבע חוץ, עסקות אלה שמבצע האוצר אינן משפיעות באופן מיידי על השוק, ואולם לשחקנים ברור עתה כי ישנו רוכש מוסדי גדול המעוניין לרכוש לאורך זמן כמות ניכרת של מטבע חוץ.

על פי הערכות של גורמים בשוק המטבע, רכש האוצר מטבע חוץ בהיקף של עשרות מיליוני דולרים ביומיים אחרונים, ורכישות אלה מצטברות למאות מיליוני דולרים בעשרות ימי המסחר האחרונים. הרכישות של האוצר התבצעו על פני קשת של שערים החל מרמות של 3.45 שקלים ועד לרמות של 3.25 שקלים לדולר. מאחר שהעסקות שביצע עד כה החשב הכללי הינן לתקופות של בין 3 חודשים עד שנה, נראה כי באוצר מעריכים ששער השקל היום גבוה יותר ממה שיהיה ב-12 החודשים הבאים. את הרוב המוחלט של עסקות אלה מבצע האוצר באמצעות בנקים זרים אשר משרדיהם ממוקמים בלונדון. האוצר כמעט שאינו פועל ישירות מול מערכת הבנקאות המקומית.

רכישות אלה מצטרפות לעסקות בהיקף כולל של מאות מיליוני דולרים שביצע האוצר בתחילת החודש הנוכחי - עסקות אשר יחד עם גורמים נוספים כמו התחזקות הדולר בעולם וסיום גל מכירות המט"ח של סוף החודש שעבר הביאו לעלייה ניכרת בשער החליפין. ב-5 ביוני, לפני פחות משבועיים, אמר החשב הכללי שוקי אורן כי "ברמה הנוכחית של הדולר, רכישת דולרים חוסכת כסף למדינה. כשהשקל יקר ושאר המטבעות זולים, נוצרת הזדמנות להחזיר חובות בזול. היקפי הרכישה משפיעים אמנם על שער הדולר, אך זו אינה מטרתנו; המטרה היחידה במהלך היא ניצול התחזקות השקל לעומת הדולר כדי להקטין את נטל החוב החיצוני. אם הדולר ימשיך להיסחר ברמות הנוכחיות, ננצל את ההזדמנות לניהול חוב יעיל ונמשיך להצטייד בדולרים". דברים אלה של אורן ופרסום הידיעה הראשונית של רכישות האוצר בעיתון TheMarker היו בין הגורמים אשר הביאו לזינוק של יותר מ-3%. מאז, שב אמנם הדולר לרדת עקב מכירת דולרים מצד בנקים זרים המנסים לנצל את פער הריביות בין הדולר לשקל, אך היום שוב נחלש השקל, במידה מסוימת בעקבות האווירה שנוצרה בשוק על רקע העסקות העתידיות הנוספות שמבצע האוצר. הדולר נסחר היום ברמות נמוכות של 3.32 שקלים עד לרמות של 3.36 שקלים לדולר בסיום המסחר.

  • עוד באותו נושא:
  • דולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully