וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לבדוק את התנאים לתחרות במשק בכל ענף"

אורה קורן

21.6.2008 / 20:35

ראש הרשות להגבלים עסקיים רונית קן מציעה תיקון לחוק ההגבלים העסקיים, שיאפשר הסרת חסמים לתחרות בשווקים בהם יש מעט מתחרים

הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, מציעה לתקן את חוק ההגבלים כך שיתמקד בתנאים לתחרות ולא בכמות התחרות; כך עולה מתזכיר שהפיצה בסוף השבוע. לפי ההצעה, בענף שבו אין תנאים מספיק טובים לתחרות תוכל הרשות לקבוע כי קיימת קבוצת ריכוז, ויהיה בסמכותה לחייב את החברות שיוגדרו כקבוצה כזו לפעול להסרת החסמים לתחרות.

קבוצות ריכוז קיימות בענפי פעילות בהם אין די תחרות, או שהתחרות בהם מתנהלת באמצעות הסכמים שכובלים לקוחות. ככל הנראה מכוונת טיוטת הרשות בעיקר כלפי תחומים בהם הצרכן אינו מצליח להפיק את מירב התועלת מהתחרות, כדוגמת ענפי הבנקאות, הגז והתקשורת הסלולרית. בענפים אלה תוכל הרשות לחייב את החברות לאפשר ללקוחות מעבר קל ביניהן, או למנוע מהחברות להתקשר בהסכמים ארוכי טווח מחייבים עם לקוחות, הכוללים קנס כבד במקרה של שבירתם על ידי הלקוח.

בחוק הקיים נקבע כי קבוצת ריכוז תתקיים במקום שבו לא שוררת בין חברות הקבוצה תחרות בכלל, או שהתחרות ביניהן מועטה. מכיוון שלא ניתן למדוד רמת תחרות, מדובר בהגדרה בעייתית. הרשות, כאמור, מציעה להגדיר את קבוצת הריכוז בהתאם לתנאים לקיומה של תחרות, ולא לרמת התחרות בפועל.

בנוסף, החוק הקיים קובע כי במקרים רבים יש להתייחס לחברות קבוצת ריכוז כאל מונופול מבחינת חובותיהן, וזאת אף שההגבלות על מונופולים אינן תמיד רלוונטיות לקבוצות ריכוז. לפיכך, מציעים ברשות להרחיב את החוק כך שיכלול התייחסות ספציפית לקבוצות ריכוז.

התיקונים שמציעה הרשות מתבססים על עבודתה של ועדת מומחים בראשות פרופ' זוהר גושן, שמונתה על ידי שר התמ"ת במארס 2005. הוועדה התמקדה בבחינת הוראות החוק בעניין קבוצות ריכוז, והגיעה למסקנה כי קיים צורך בשינוי מהותי של אופן הטיפול בקבוצות ריכוז, כדי שיהיה ניתן לתת מענה לבעיות התחרות במשק הישראלי.

"החוק המוצע נועד לאפשר למערך ההגבלים העסקיים להתמודד בצורה יעילה, בפעם הראשונה, עם אחת התופעות הבעייתיות ביותר במשק הישראלי ­- קבוצות הריכוז", אמרה קן. "תזכיר החוק, הנשען על מסקנות הוועדה, הוא פריצת דרך חשובה לציבור הצרכנים ולתחרות במשק, עם משמעויות מרחיקות לכת לגבי הכלכלה הישראלית".

מרשות הגבלים נמסר כי המשק הישראלי מתאפיין בהיקף פעילות קטן בהשוואה למשקים מתקדמים אחרים. זאת, בין היתר, מחמת היקפם הצנוע של הביקושים המקומיים וקיומם של חסמי סחר שונים, דוגמת בידוד גיאוגרפי, חסמים מדיניים וחסמי שפה. מאפיינים אלה מגבילים לעתים את מספר השחקנים שיכולים לפעול ביעילות בענפים רבים ומגוונים. כיוון שכך, בתעשיות רבות בארץ פועלים שחקנים מועטים בלבד ולעתים התחרות בין חלקם אינה מספקת.

החוק המוצע יאפשר לראשונה התמודדות עם כשל התחרות הקיים בשווקים מועטי מתחרים, הנפוצים יחסית בישראל, ומכאן חשיבותו.

  • עוד באותו נושא:
  • רונית קן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully