וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורום קיסריה קורא להגדלת המגזר הציבורי

מוטי בסוק

22.6.2008 / 16:45

הפורום ממליץ לממשלה להגדיל את ההוצאה בתקציב 2009 ב-2.7% ולא ב-1.7% כפי שממליץ האוצר. גורס כי בנק ישראל אינו צריך להתערב בשוק המט"ח כדי להחליש את השקל

צוות המאקרו כלכלה של פורום קיסריה ה-16 ממליץ לממשלה להגדיל את הוצאותיה ב-2.7% בשנת 2009, הצפויה להיות שנה קשה מבחינה כלכלית. זאת, במסגרת מדיניות אנטי מחזורית מתונה שמטרתה לפעול נגד מגמות שליליות במשק. נציגי האוצר בצוות קיסריה התנגדו להמלצה זו. לדעתם, אין להגדיל את הוצאות הממשלה ב 2009 ביותר מ 1.7% לעומת תקציב 2008.

הכנס, שייערך בסוף השבוע הבא באילת, מאורגן על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה. בראש צוות המאקרו כלכלה עמד פרופ' נתן זוסמן מהאוניברסיטה העברית. חברי הצוות הם נציגי האקדמיה, המגזר הציבורי והמגזר העסקי. זו הפעם הראשונה בתולדות הכנס שנציגי האוצר מתנגדים להמלצות הרוב בצוות המכין של פורום קיסריה. נציג האוצר כתב בדעת מיעוט כי "בניית האמינות הפיסקלית אינה עניין של מה בכך. שינוי מגבלת ההוצאה לעתים כה תכופות תיתפס כפגיעה אקוטית באמינות הן בקרב הממשל האמריקאי הן בקרב חברות הדירוג והן במשק הישראלי".

לדעת צוות ההכנה, גידול של 2.7% בהוצאות הממשלה יבטיח את המשך היציבות הפיסקלית במשק, לצד מתן תשובה להאטה הכלכלית. הכלכלה בישראל, העריך הצוות, נמצאת עתה בתקופת מעבר בין שנות צמיחה מהירה לבין שנות האטה שעלולות להתרחש כתוצאה מהמשבר הפיננסי בארה"ב והשלכותיו הגלובליות . גידול בהוצאות, הוסיף הצוות, יאפשר מענה לפגיעה בחמישון התחתון של האוכלוסייה. הצוות סבור כי כדי להמשיך את הצמיחה ולסגור את הפערים הכלכליים-חברתיים עם אירופה יש לשפר את המערכת הציבורית בישראל. הדבר אינו יכול להיעשות באמצעות הגדלת היעילות בלבד. זאת, כיוון שלארצות המפותחות מגזר ציבורי גדול מזה של ישראל.

צוות קיסריה סבור כי תחום ההשכלה הגבוהה בישראל סובל ממשבר מתמשך שמאיים להחריף. על הממשלה להתמקד בשנים הבאות בהעלאת רמת החיים ופריון העבודה. בנוסף, לדעת הצוות, למרות התגברות האינפלציה וייסוף השקל, בנק ישראל אינו צריך לשנות את המדיניות המוניטרית שלו. הציבור מאמין בבנק. סטיות האינפלציה בשנים האחרונות מיעד הממשלה מקריות או זמניות. בנק ישראל ימהר לפעול כדי להחזיר את האינפלציה לתחום.

רוב חברי הצוות גרסו כי למעט מקרים של אי סדרים, בנק ישראל אינו צריך להתערב בשוק המט"ח כדי להחליש את השקל. מיעוט מחברי הצוות סברו כי בנק ישראל צריך לגלות מעורבות בשוק המט"ח כדי לבלום את הייסוף בשקל. לדעת הצוות, על רשויות הפיקוח בשוק ההון להיערך למתן תגובות הולמות לאפשרות שיתרחשו בעתיד אירועים חריפים במגזר הפיננסי הבינלאומי כדי למזער גלישה של משברים אלה לפעילות הריאלית במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully