וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: המשבר בשוק הדיור האמריקאי צפוי להימשך

23.6.2008 / 17:04

בעקבות הנפילה החדה במחירי הבתים, ההאטה הכלכלית והשחיקה בכוח הקנייה של האמריקאים שנובע מהעלייה החדה במחירי הדלק

העלייה החדה במספר עיקולי הבתים והידוק תנאי האשראי יקשו על שוק הדיור האמריקאי להתאושש מהמשבר הנוכחי שלו, החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה - כך עולה ממחקר חדש שפורסם על ידי אוניברסיטת הרווארד.

לפי המחקר, המשבר בשוק הדיור האמריקאי צפוי להימשך - בעקבות הנפילה החדה במחירי הבתים, ההאטה הכלכלית בארה"ב והשחיקה בכוח הקנייה של האמריקאים שנובע מהעלייה החדה במחירי הדלק. שוק הדיור אינו צפוי להתאושש עד שהרוכשים הפוטנציאלים ישתכנעו כי מחירי הבתים הגיעו לתחתית, לאחר שכבר נפלו ב-16% מאז השיא אליהם הגיעו ב-2006.

"באופן היסטורי, שוקי דיור מתאוששים ממשברים רק לאחר שהכלכלה נכנסת למיתון ונוצר שילוב בין נפילה בריביות על משכנתאות וירידה במחירים. ההתאוששות מהמשבר הנוכחי תיקח זמן רב יותר ממשברים קודמים, בשל העלייה במספר העיקולים והידוק תנאי האשראי", אמר ניקולאס רטסינאס, מנהל המרכז לחקר שוק הדיור בהרווארד, שהוסיף כי "ההידרדרות בשוק הדיור עדיין לא הגיעה לסיומה".

הנפילה במחירי הבתים והעלייה בשיעור שמיטות החוב על משכנתאות הן הגרועות ביותר מאז החלו הנתונים להתפרסם בשנות ה-60, לפי ממצאי המחקר. העלייה בשיעור האבטלה, יחד עם המשך הירידה במחירים, צפויים להגביר את מספר העיקולים גם בהמשך השנה. מספר הבתים בארה"ב שהחלו נגדם בהליכי עיקול הכפיל עצמו ל-1.3 מיליון ב-2007, לעומת 660 אלף בלבד ב-2005. חברת המחקר RealtyTrac, העוקבת אחרי ענף הנדל"ן בארה"ב, דיווחה בשבוע שעבר כי מספר הבתים המצויים בהליכי עיקול בארה"ב רשם זינוק של 48% בחודש מאי לעומת החודש המקביל אשתקד.

עוד עולה מהמחקר, כי מספר בעלי הבתים בארה"ב המוציאים יותר מחצי מהכנסותיהם החודשיות על תשלומי המשכנתא זינק ב-35% ל-8.8 מיליון ב-2006, לעומת 6.5 מיליון חמש שנים קודם לכן. לאחר שהגיע לשיא של 69% ב-2004, שיעור הבעלות על בתים בארה"ב נפל ב-2007 לראשונה מזה שנים ל-67.8%.
"התרחיש הסביר ביותר הוא שאם הכלכלה תגלוש למיתון, או אם שיעור האבטלה ימשך לעלות, הביקוש לבתים בארה"ב ימשיך ליפול", נאמר במחקר. אם לא תירשם תקופה ממושכת של האטה כלכלית חריפה, צופה המחקר כי מספר בעלי הבתים בארה"ב יגדל בכ-14.5 מיליון ב-10 השנים הקרובות.

  • עוד באותו נושא:
  • סאבפריים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully