וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלת אירלנד צפויה לגלוש השנה למיתון

אשר שכטר

24.6.2008 / 11:32

כך עולה מדו"ח של מכון ESRI האירי. הצמיחה באירלנד תתכווץ השנה ב-0.4% לאחר צמיחה של 5.3% ב-2007. צפי להאטה חריפה בצריכה

כלכלת אירלנד תגלוש למיתון השנה, לראשונה מזה 25 שנים, בעקבות ירידה בצריכה הפרטית וההידרדרות בשוק הנדל"ן - כך הזהיר היום המכון למחקר כלכלי וחברתי במדינה (ESRI), שחתך את תחזיות הבנייה, היצוא והצריכה הפרטית ל-2008.

לפי הדו"ח, התמ"ג האירי יתכווץ ב-0.4% ב-2008, לאחר צמיחה של 5.3% אשתקד. זאת, לעומת תחזית קודמת שצפתה צמיחה כלכלית של 1.6%. מדובר במיתון הראשון באירלנד מאז 83', לאחר עשור של פריחה כלכלית בעקבות העלייה בייצוא והזינוק במחירי הבתים. כלכלני בנק אוף אירלנד, הבנק המסחרי השני בגודלו במדינה, העריכו באפריל כי התמ"ג האירי יצמח ב-3% ב-2008. זאת, על רקע נפילה צפויה של 15% בהוצאות הבנייה במדינה.

משבר האשראי העולמי והידוק תנאי האשראי, יחד עם מחירי הנכסים הגבוהים, הובילו לירידה חדה בביקוש בשוק הנדל"ן האירי, וההאטה העולמית הובילה לירידה בפעילות הייצוא. שיעור האבטלה באירלנד עלה בחודש שעבר ל-5.4% - רמתו הגבוהה ביותר מזה תשע שנים, וביטחון הצרכנים נפל לשפל בעקבות הנפילה במחירי הבתים והתחלות הבנייה.

הזרז העיקרי למיתון הוא תחזית ה-ESRI להאטה חריפה בצריכה הפרטית באירלנד, בעקבות משבר האשראי והעלייה החדה במחירי המזון והדלק. המכון צופה כי הצריכה הפרטית תעלה ב-1% בלבד ב-2008, לאחר צמיחה ממוצעת של יותר מ-6% בצריכה הפרטית בשלוש השנים האחרונות. התחלות הבנייה צפויות גם הן ליפול ב-20%, לפי המכון, ושיעור האבטלה צפוי לעלות ל-6% ב-2008 ול-7.1% ב-2009, לעומת 4.6% ב-2007.

"אנו צופים היחלשות משמעותית בצריכה הפרטית, בנוסף לתיקון בשוק הדיור והאווירה הכלכלית העגומה יותר בעולם. התחזית לטווח הארוך לא השתנתה, אבל בטווח הקצר יותר עדיין לא הגענו לתחתית", אמר אלן בארט, כלכלן ב-ESRI. בארט הוסיף ותיאר את התחזית כאחת מהקודרות ביותר בתולדות המכון.

עם זאת, מעריך המכון כי הכלכלה האירית תצא מהמיתון בשנה הבאה ותרשום צמיחה של 1.9% ב-2009. "הכלכלה נמצאת במצב טוב בהרבה להתאוששות ממיתון מאז בשנות ה-80, מאחר ששיעור האבטלה והגירעון הממשלתי נמוכים בהרבה. באותה תקופה, מיתונים לוו בתחושה שאין דרך לצאת מהם, ואנחנו לא נמצאים במצב כזה כעת", אמר בארט.

  • עוד באותו נושא:
  • אירלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully