וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטחון הצרכנים בארה"ב בשפל של יותר מ-16 שנים

נמרוד הלפרן

24.6.2008 / 18:36

בעקבות נפילת מחירי הנדל"ן עליית שיעור האבטלה והתייקרות מחירי המזון והדלק. מדד הציפיות העתידיות נפל לרמה הנמוכה זה 41 שנים

בטחון הצרכנים בארה"ב נפל החודש בשיעור חד מהצפוי לשפל של יותר מ-16 שנים, בעקבות נפילת מחירי הנדל"ן עליית שיעור האבטלה והתייקרות מחירי המזון והדלק. מדד בטחון הצרכנים של חברת המחקר קונפרנס בורד נפל לרמה של 50.4 - רמתו הנמוכה ביותר מאז פברואר 1992 - לעומת קריאה של 58.1 בחודש מאי. תחזית הכלכלנים היתה כי המדד ירשום ירידה מתונה יותר לרמה של 56. רכיב הציפיות העתידיות של המדד נפל החודש לרמתו הנמוכה ביותר מאז החל פרסום המדד לפני 41 שנים. מדד ציפיות הצרכנים לשישה החודשים הקרובים נפל לרמה של 41 - רמתו הנמוכה ביותר מאז החלה קונפרנס בורד לפרסם את המדד בשנת 1967 - לעומת 47.3 בחודש הקודם. רכיב המצב הנוכחי של המדד ירד ביוני לרמה של 64.5 לעומת 74.2 בחודש מאי.

"הערכות הצרכנים לגבי המצב הנוכחי ממשיכות להפוך ליותר ויותר שליליות, ומצביעות על כך שהכלכלה ממשיכה להיות תקועה בהילוך נמוך", אמרה ראש מרכז מחקר הצרכנים של קונפרנס בורד, לין פרנקו. "יתכן שנקודת האור בנתוני המדד המאכזבים הוא כי יתכן שבטחון הצרכנים מתקרב לתחתית", הוסיפה.

חששות הצרכנים מהתדרדרות מצב שוק התעסוקה תרמה לירידה בבטחונם. שיעור הצרכנים שהעריכו כי יש שפע משרות בשוק התעסוקה ירד ל-14.1% לעומת 16.1% בחודש הקודם. שיעור אלה הגורסים כי קשה למצוא עבודה גדל ל-30.5% לעומת 28.3% בחודש הקודם.

"מדובר בנתונים נוראיים באופן לא ייאמן", העריך הכלכלן הראשי לארה"ב של חברת המחקר היי פריקוונסי אקונומיקס, איאן שפרדסון, בראיון לאתר חדשות הפיננסים מרקטווץ'. "גם אם חלק מהאנשים יוציאו את החזרי המס שקיבלו, נראה כי מרביתם ניצבים המומים לנוכח נסיקת מחירי הדלק והמזון, והנפילה במחירי הבתים והמניות", הוסיף.

הבנק הפדרלי צפוי לחדול מהורדות הריבית

בתחום האינפלציה, מצביעים נתוני קונפרנס בורד, כי ציפיות האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים נותרו בחודש יוני ללא שינוי ברמה של 7.7%. הבנק הפדרלי צפוי לחדול מהורדות הריבית בפגישתו מחר, כך מראה המסחר בחוזים על הריבית הפדרלית (fed funds futures), ולהותיר את ריבית הבסיס ברמה של 2%. הסיבה העיקרית לעצירתו של מחזור הורדות הריבית - איום האינפלציה. בשילוב עם ההאטה הכלכלית בארה"ב והמשבר הפיננסי, מתקבל אחד האיומים הקשים ביותר הידועים בכלכלה - סטגפלציה (שילוב של סטגנציה ואינפלציה).

מוקדם יותר החודש דיווחו אוניברסיטת מישיגן וחברת המידע הפיננסי רויטרס כי מדד בטחון הצרכנים בארה"ב נפל ביוני לרמה של 56.7 - שפל של 28 שנים. הירידה היתה חדה מתחזיות הכלכלנים אשר צפו קריאה של 59.5.

מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב נפלו בחודש אפריל בשיעור החד מעולם, וחיזקו בכך את ההערכות כי סיומו של המשבר בשוק הדיור האמריקאי עדיין לא נראה באופק. מדד סטנדרד אנד פור'ס-קייס שילר, העוקב אחרי מחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות בארה"ב, צנח במארס ב-15.3% לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת - הנפילה החדה ביותר מאז החל להתפרסם המדד בשנת 2001. תחזית הכלכלנים היתה לירידה חדה יותר של המדד בשיעור של 16%. המדד, אשר ירד ברציפות מדי חודש מאז ינואר 2007, ירד בשיעור של 1.4% לעומת חודש מארס, לאחר ירידה של 2.2% בחודש הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully