וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפלייד מטיריאלס נערכת ליום שבו יסתיים המשבר

הארץ

22.10.2001 / 9:12

למרות הירידה התלולה במכירות, מפתחת החברה מוצרים ליום שבו תתאושש התעשייה. נשיא אפלייד מטיריאלס העולמית, דן מידן: "פוטנציאל המכירות של אפלייד מטיריאלס ישראל הוא 2-1.5 מיליארד דולר בשנה"

מאת רוני ליפשיץ ויובל דרור

"לחברת אפלייד מטיריאלס ישראל יש פוטנציאל מכירות של 2-1.5 מיליארד דולר בשנה" - כך אמר נשיא אפלייד מטירילאס העולמית, דן מידן, שביקר אתמול בחטיבת החברה ברחובות. לדבריו, החברה בישראל רשמה את הביצועים הטובים ביותר בין חטיבות החברה העולמית, והמשבר העולמי בתעשיית המוליכים למחצה פגע בה פחות מבחטיבות האחרות.

אפלייד מטיריאלס העולמית, הנחשבת ליצרנית הגדולה בעולם של ציוד לייצור שבבים, נפגעה קשות מהשפל בשוק הטכנולוגיה. ברבעון השלישי של 2001, שהסתיים ביולי, הסתכמו מכירותיה ב-1.33 מיליארד דולר - ירידה של 30% לעומת הרבעון השני של 2001 ושל 51% לעומת הרבעון המקביל ב-2000, שבו הסתכמו מכירותיה ב-2.73 מיליארד דולר. החברה דיווחה כי רווחיה ברבעון השלישי הסתכמו ב-29 מיליון דולר - ירידה של 87% לעומת הרבעון השני של 2001 ושל 95% לעומת הרבעון המקביל ב-2000, שבו הסתכמו הרווחים ב-604 מיליון דולר.

המדד המובהק להשפעת השפל על החברה הוא היקף ההזמנות שבדרך. לעומת הזמנות בהיקף של 3.28 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2000, ברבעון השלישי של 2001 הסתכם היקף ההזמנות ב-1.21 מיליארד דולר. למרות זאת, מידן טוען שאפלייד תיחלץ בשלום מהמשבר, שכן, כדבריו, היא חברה ש"נבנתה לשרוד".

להערכתו, מדובר אפילו בהזדמנות עסקית: מבחינה טכנולוגית מבוססים רוב מפעלי השבבים על ייצור באמצעות פרוסות סיליקון בקוטר 200 אינץ'. העתיד, הוא סבור, מצוי בתהליכים החדשים, המאפשרים ייצור באמצעות פרוסות סיליקון בקוטר של 300 אינץ'. אפלייד, אמר, מנצלת את הזמן כדי לבסס את מעמדה בטכנולוגיה זו ולהיערך ליום שבו תצא התעשייה מהמשבר - אז תוכל החברה להוביל את השוק באמצעות המוצרים החדשים שהיא מכינה כעת.

ב-2000, לשם המחשה, פיתחה החברה 30 מוצרים חדשים - יותר משליש מכל מוצריה (מאז 81' פיתחה 81 מוצרים). תהליך זה עתיד להימשך, שכן למרות המצב, אין החברה מקצצת את תקציב המחקר והפיתוח, המסתכם ב-1.2 מיליארד דולר בשנה.

מידן (65) הצטרף לאפלייד מטיריאלס לפני 20 שנה, יחד עם ששון סומך, ישראלי גם הוא, המשמש כיום סגנו. יחד עם יו"ר ומנכ"ל החברה, ג'יימס מורגן, בנו אותה כענקית ציוד לייצור שבבים שמרכזה בסנטה קלרה, קליפורניה. מכירות החברה, המעסיקה כ-19 אלף עובדים בעולם, הסתכמו ב-2000 בכ-9.6 מיליארד דולר.

ההנהלה הוחלפה

אפלייד התחילה לפעול בישראל ב-91', כשהקימה מרכז טכנולוגי מקומי. בינואר 97', כאשר חלה בלימה זמנית בקצב הגידול במכירות, רכשה שתי חברות ישראליות העוסקות באיתור פגמים בתהליך ייצור השבבים: אופאל, שאותה רכשה ב-170 מיליון דולר, ואורבוט, שאותה רכשה תמורת 110 מיליון דולר. שתי החברות מוזגו ונהפכו ליחידה עסקית עצמאית: אפלייד מטיריאלס ישראל, המעסיקה כיום כאלף עובדים.

מיד לאחר השלמת עסקות הרכישה אמר מידן כי בתוך חמש שנים תגיע החטיבה הישראלית להיקף מכירות של מיליארד דולר. ואולם ההנהלה הישראלית לא הצליחה לעמוד ביעדים שהציב. "הפיתוח הטכנולוגי היה טוב", אמר, "אבל מבחינה ניהולית ושיווקית לא היתה משמעת". אפלייד העולמית הביאה לישראל הנהלה אמריקאית שלקחה לידיה את ניהול אפלייד ישראל. במקביל הוכשר גלעד אלמוגי לתפקיד מנכ"ל משותף של החטיבה העסקית הישראלית, לצד מנכ"ל אמריקאי.

כיום, לאחר הארגון מחדש, מאמין מידן כי החטיבה הישראלית תעמוד בתחזיותיו. ב-2000 הסתכמו מכירות אפלייד ישראל בכ-400 מיליון דולר, כאשר החברה הגבירה את הספק הייצור בקצב של 30% ברבעון. באחרונה השלימה החברה בניית מבנה שיאפשר לה להקים קו ייצור נוסף ולקלוט 500 עובדי ייצור. עם זאת, לעת עתה ממתינה החברה לסיום המשבר בשוק ייצור השבבים ואינה מגייסת עובדים.

לחטיבה המקומית של אפלייד יש חשיבות אסטרטגית; בישראל מיוצרות מכונות הבודקות את איכות ייצור השבבים ומאפשרות לגלות תקלות במהלך הייצור, ולא לאחר שהושלם. החיווי שמעניקות מכונות הבדיקה מאפשר לתקן את התהליך כמעט בזמן אמת ולהוזיל את עלויות הייצור. אפלייד מייצרת גם מנגנון בקרת ייצור המאפשר לייעל את תפקוד מכונות ייצור השבבים מתוצרתה.

בקרוב תיוצר בישראל מכונה נוספת, המאפשרת לנקות חלקיקי אבק המזהמים את פרוסת הסיליקון. את המכונה מפתחת חברת אורמיר מיקנעם שנרכשה בידי אפלייד במאי 2001, תמורת 27 מיליון דולר. החברות המתחרות, טען מידן, אינן מייצרות מגוון מכונות כמו אפלייד מטיריאלס. לדעתו, בסיוע מערכות הבדיקה הישראליות, תוכל החברה לשכנע את לקוחותיה לבנות מפעלי ייצור המבוססים במלואם על מוצריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully