וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קילר ביל

דפנה מאור

25.6.2008 / 8:18

החזות החנונית של יו"ר מיקרוסופט ביל גייטס כבר לא מטעה אף אחד: מדובר באחד מאנשי העסקים התחרותיים וחסרי המורא ביותר בעולם

33 שנה מאז הוקמה מיקרוסופט על ידי ביל גייטס ופול אלן - שני סטודנטים מהרווארד - ויומיים לפני שגייטס, האדם המזוהה ביותר עם הצלחת ה-PC, מתכנן לפרוש מפעילות יומיומית בחברה - הגיע מספר המחשבים האישיים בעולם למיליארד. גייטס יכול לזקוף חלק מההצלחה הזו לעצמו. הוא הרחיק ראות יותר מנשיא יבמ, תומס ווטסון, שבתחילת שנות ה-40 חזה שהעולם יזדקק לחמישה מחשבים בלבד. גייטס בנה את מיקרוסופט ואת עושרו האגדי באמצעות פיתוח הכלי שמקשר בין המכונה לאדם - מערכת ההפעלה ותוכנות היישומים.

מיקרוסופט התברגה בשני העשורים האחרונים בצמרת החברות הגדולות בעולם במונחים של מכירות ושווי שוק, ומוצריה שולטים בחלק נכבד בחיינו. מערכת ההפעלה שלה, חלונות, היא הסטנדרט הקובע בעולם התוכנה, למרות ניסיונות להקים חלופת קוד פתוח. קשה לדמיין חיי עבודה פוריים ללא יישומים כמו מעבד התמלילים וורד, גיליון אקסל ותוכנות ניהול הפרויקטים שלה. הדפדפן אקספלורר משרת 95% מגולשי האינטרנט, ותוכנת אאוטלוק נהפכה לכלי אישי ומקצועי שעובר בין מחשב אישי למחשבי כף יד ומנהל את חיינו.

גייטס עצמו נהפך לאדם העשיר ביותר בעולם בזכות ההצלחה של מיקרוסופט. בשנתיים האחרונות איבד את מקומו בראש טבלת העשירים, ואולם עושרו לא ניזוק. את מרבית הכסף הוא תורם לצדקה, ומאז שפרש מתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט הוא מחלק את זמנו בין עסקיו לפעילות הצדקה של קרן מלינדה וביל גייטס, העוסקת בעיקר במימון מחקר וסיוע בתחום הרפואה והתרופות.

ביום שישי הקרוב יפרוש גייטס מתפקידיו התפעוליים בחברה שהקים, ואולם פרישתו אינה מוחלטת. הוא ימשיך לכהן בתפקיד יו"ר החברה, שאותו הוא מתכנן לאייש עד סוף חייו.

גייטס הרחיק ראות דיו כדי לטפח זמן ממושך את מחליפו זה מכבר בחברה - המנכ"ל סטיב באלמר. וכעת, אף שמיקרוסופט נמצאת בצומת דרכים קשה, היא גם נמצאת בידיים טובות - וגייטס יכול להיות רגוע.

ניחן בקילר אינסטינקט ראשון במעלה

גייטס, 52, נשוי למלינדה גייטס מאז 94'. לזוג שלושה ילדים: ג'ניפר, רורי ופיבי. החזות החנונית שלו והנדבנות הגדולה שלו כבר אינה מטעה אף אחד. גייטס הוא אחד מאנשי העסקים התחרותיים וחסרי המורא ביותר בעולם. תחת הנהגתו הצליחה מיקרוסופט לדחוק מהשוק או לפגוע קשות בחברות מצליחות כמו נטסקייפ וריל נטוורקס. היא הואשמה בהיותה מונופול דורסני וספגה קנסות כבדים. ואולם לפני 33 שנה, המתחרים לא ידעו למה מסוגל הצעיר החיוור והממושקף.

סיפור עלייתה לגדולה של מערכת ההפעלה MS-DOS, שקדמה למערכת ההפעלה חלונות, מדגים כי כבר בגיל צעיר גייטס ניחן בקילר-אינסטינקט ראשון במעלה. מערכת ההפעלה DOS נולדה כתוצאה מצירוף מקרים היסטורי ואישי. גארי קילדל, פרופסור לשפות מחשב, התגייס לצי האמריקאי בתור מורה למתמטיקה בבית הספר ללימודים גבוהים של הצי שבמונטריי. בזמן שחבריו לנשק נלחמו בבוץ ובג'ונגלים בווייטנאם, השתעשע קילדל בכתיבת מערכת הפעלה, שנועדה לפשט את תהליך התרגום בין שפות מחשב שונות.

התוכנית, שנקראה CP/M ("מערכת בקרה למיקרו-מחשבים"), היתה מערכת ההפעלה הראשונה שנכתבה לדיסק מחשב (Disk Operating System). החלל שמילאה היה כה עצום, עד שבתוך פחות משבע שנים כבר הופעלה המערכת בחצי מיליון מחשבים - ונהפכה לסטנדרטית. אינטל, שהחזיקה באפשרות לרכוש את התוכנה מידי קילדל תמורת 20 אלף דולר, החליטה לוותר. קילדל ראה רחוק יותר מאינטל. הוא צפה כי המחשב האישי עומד להיות מוצר צריכה לכל דבר, וגרף בתוך כמה שנים מיליוני דולרים ממכירת רשיונות תוכנה.

ב-80' פנתה יבמ לגייטס - אז מנכ"ל חברת תוכנה קטנה בשם מיקרוסופט - בבקשה לקנות ממנו את CP/M. גייטס נהג בהגינות, העמיד את חברת הענק על טעותה ושלח אותה לפגישה עם קילדל. על ההמשך הדעות חלוקות. יבמ ומיקרוסופט טוענות כי קילדל נעדר מהפגישה, לרגל טיסת התרגעות במטוסו הפרטי. ואולם בחברה של קילדל טוענים כי הפגישה התקיימה, אך קילדל לא חשב שליבמ יש משהו מעניין להציע לו.

עסקה מתוקה להפליא

גייטס לא הרשה לעצמו לוותר פעמיים. למיקרוסופט, שהיתה באותה עת סטארט-אפ של 40 עובדים, לא היתה מערכת הפעלה משלה. ואולם שותפו של גייטס, פול אלן, ידע על חיקוי חוקי של מערכת ההפעלה הנפוצה של קילדל, ששמו ( Q-DOS Quick and Dirty Operating System). מבלי להזכיר את שמה של יבמ, רכשה מיקרוסופט את הזכויות לתוכנה תמורת 75 אלף דולר בלבד. העסקה שהשיגה מיקרוסופט עם יבמ היתה מתוקה להפליא: התוכנה נשארה בבעלות מיקרוסופט, הזכויות להפיץ אותה לחברות אחרות המייצרות מחשבים אישיים נותרו בידיה, ויבמ התחייבה לשלם לה תמלוגים בעבור שימוש בתוכנה.

מיקרוסופט הרוויחה רבע מיליארד דולר מ-75 אלף הדולרים שהשקיעה ב-DOS. העיוורון של יבמ, שהיתה בטוחה בעליונותה בתחום המחשבים האישיים, איפשר לאחד הכוחות הגדולים ביותר בעולם הטכנולוגיה לצאת אל הפועל. כאשר גילה קילדל מה עשה גייטס, הוא איים לתבוע את יבמ על גניבת התוכנה, אך הסכים לוותר על התביעה לאחר שקיבל ממנה הצעה מפתה: יבמ הציעה ללקוחותיה אפשרות לבחור בין MS-DOS (מיקרוסופט DOS, שנקראה IBM-DOS בגרסה של יבמ) לבין CP/M. אך קילדל לא ידע שהתוכנה שלו תומחרה במחיר גבוה פי שישה מזו של מיקרוסופט. בכך נסתם הגולל על מערכת ההפעלה של קילדל.

גייטס נעץ את חרבו בגבו של קילדל פעם נוספת, זמן לא רב אחרי כן. קילדל הקים חברה חלוצה בתחום ה-CD-ROM, ופיתח את אנציקלופדיית המולטימדיה הראשונה. בפגישה מקרית הזמין קילדל את גייטס לכנס שערך בנושא. לאחר כמה חודשים קיבל קילדל הזמנה הפוכה - לכנס של מיקרוסופט בנושא CD-ROM.

המיליונים לא סייעו לקילדל להמתיק את מרירותו לנוכח המיליארדים התופחים בחשבונו של גייטס. לאחר חיים סוערים, גירושים וכתב יד מלא שטנה לגייטס, שלא פורסם, מת קילדל מפציעה קלה לכאורה בראשו. הוא נקבר במרחק לא רב מאחוזתו בשווי 60 מיליון הדולר של גייטס בסיאטל.

  • עוד באותו נושא:
  • גייטס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully