וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החל ממחר תפעיל הבורסה את "הפתיחה האנגלית"

נתן שבע

25.6.2008 / 11:18

שלב הפתיחה יתארך אם המדד יקפוץ ביותר מ-2.5%. התקנה נועדה למנוע תנודות חזקות מידי במדד ת"א-25 בימי פקיעת האופציות

מחר תחול הפקיעה על אופציות המעו"ף עם פתיחת המסחר. החל ממחר תפעיל הבורסה לראשונה את "הפתיחה האנגלית" במסחר הפתיחה, אשר נועדה למנוע תנודות חדות במדד ת"א-25 במסחר הפתיחה ("מדד הפתיחה"), כתוצאה מניסיון להשפיע על המדד או כתוצאה מטעות בהגשת פקודות.

הארכת שלב טרום הפתיחה, על מנת למנוע תנודה חדה במדד הפתיחה, תאפשר למשקיעים די זמן להגיש לבורסה פקודות נוספות, אשר יאזנו את עודף הביקוש או ההיצע. לחידוש זה חשיבות רבה, בפרט בימי פקיעת האופציות על מדד ת"א-25, שכן המדד הקובע לפקיעה הוא מדד הפתיחה.

בעבר, בימים אלו נצפו לעתים תנודות חדות במדד. שחקני האופציות ניסו להטות את המדד אל הפוזיציה שבה הם נמצאים על מנת לייצר לעצמם רווחים ובמשחקים כאלה עשויים להיות אחרים שיספגו הפסדי עתק. במקרה בו התנודה במדד הפתיחה צפויה להיות גדולה מ-2.5%, הפתיחה האנגלית תגרום להארכת שלב טרום הפתיחה, במתכונת הבאה:

■ אם התנודה במדד הפתיחה צפויה להיות גדולה מ-2.5%, שלב טרום הפתיחה יוארך באופן אוטומטי למשך זמן שייקבע באופן אקראי, ב-3 עד 5 דקות (הארכה ראשונה).

■ בסיום ההארכה יחושב שוב מדד הפתיחה ואם התנודה הצפויה במדד תהיה גדולה מ-2.5%, שלב טרום הפתיחה יוארך שנית ב-3 עד 5 דקות (הארכה שנייה).

■ אם בתום ההארכה השנייה התנודה במדד הפתיחה צפויה להיות נמוכה מ-5%, יחושב ויפורסם מדד הפתיחה, והמסחר הרציף יחל. אם לאו, יופעל הנוהל של "מנתקי זרם" שיאפשר עד שלושה ניסיונות נוספים לקבוע מדד פתיחה הנמוך מ-12%.

הפתיחה האנגלית שמפעילה הבורסה בתל-אביב מבוססת על שיטה דומה הנוהגת בבורסה של לונדון. השיטה זכתה לאישור רשות ניירות ערך, ועדת הכספים של הכנסת ושר האוצר.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully