וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי חושש מפריזמה

שרון שפורר

25.6.2008 / 13:20

דורש מקרן מרקסטון, בעלת השליטה בבית ההשקעות, להגדיל בטחונות לגיבוי התחייבויותיה על ההשקעה הכושלת ביותר של הקרן

בנק לאומי דורש מקרן מרקסטון להגדיל את הביטחונות שהיא מציבה לגיבוי התחייבויותיה. שנתיים וחצי עברו מאז הקמת בית ההשקעות פריזמה על ידי קרן מרקסטון - ולפי שעה מסתמן כי מדובר בהשקעה הכושלת ביותר של הקרן המנוהלת על ידי רון לובש ואמיר קס.

מרקסטון ביצעה את ההשקעה הגדולה ביותר שלה בסוף 2005 כשהסכימה לשלם כמעט מיליארד שקל עבור חברת קרנות הנאמנות פקן, שנרכשה מבנק הפועלים. במקביל היא החלה בהקמת פריזמה על בסיס השלד של בית השקעות קטן בשם סולומון. בהמשך ביצעה רכישות נוספות בכ-1.1 מיליארד שקל, עד שהיו ברשותה קופות וקרנות המנהלות כ-60 מיליארד שקל.

בסך הכל השקיעה מרקסטון בפריזמה 2.1 מיליארד שקל. כמיליארד שקל הביאה בהון עצמי והיתר במימון בנקאי. היקפו של המימון הבנקאי עמד על כמיליארד שקל נוספים - כאשר בנק לאומי אחראי לכ-400 מיליון שקל מתוך סכום זה. מרקסטון העמידה ללאומי בטחונות לגיבוי התחייבויותיה. לצד בנק לאומי - גם בנק דיסקונט דומיננטי במימון שהעמיד למרקסטון.

אלא שמה שהוקם לפני שנתיים וחצי בקול תרועה רמה - נכנס במהרה לסחרחרה. בית ההשקעות החל לסבול מפידינות אדירים של למעלה מעשרים מיליארד שקל בקרנות הנאמנות שלו, ובהמשך הסתבך בפרשה אומללה בקופות הגמל שנוהלו על ידי מנהל השקעות צעיר. זאת, לאחר שהאחרון הימר על נגזרים ונאלץ להודיע על פיצוי לעמיתים - כשגם קופות הגמל מתחילות לסבול מפידיונות.

בתחילת 2008 טענו בפריזמה כי הם צפויים לסיים את 2007 עם רווח של 200 מיליון שקל לפני מס הפחתות וריבית. אלא שעם כל הכבוד לרווח לפני מס - השורה הקובעת עבור המשקיעים של מרקסטון היא שורת הרווח הנקי - ובשורה זו לא בטוח שנשאר כל כך הרבה. מרקסטון, שצריכה לממן 1.1 מיליארד שקל - מינוף השקעתה בפריזמה - סובלת בוודאי ככלל השוק מהוצאות מימון גבוהות. בנוסף, בהתחשב בכך שבית ההשקעות פריזמה ספג פדיונות גדולים מהקרנות שבניהולו, ייתכן כי היה עליו להפחית את המוניטין של הקרנות. זאת, עוד לפני הפיצוי של 100 מיליון שקל לעמיתי קופות הגמל של בית ההשקעות - שלא ברור עדיין באיזה רבעון הוא נכלל. בשני הרבעונים הראשונים של השנה ייתכן והתמונה תהיה אפילו חמורה יותר מאשר ב-2007.

נוכח הפידינות הגבוהים ביקשו בבנק לאומי כבר לפני חודשים רבים ממרקסטון להגדיל את הבטחונות. זאת על אף שנכון להיום החברה עומדת בהתחייבויותיה לבנק ואינה מפגרת בתשלומים. הצדדים צפויים לדון מחדש בתנאי מימון העסקה. ממרקסטון נמסר בתגובה: "החברה נמצאת במגעים לעדכון תנאיה של חבילת המימון במסגרת זו נדונים כלל התנאים". מבנק לאומי נמסר: "איננו נוהגים להתייחס למידע הנוגע ללקוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully