וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "קשה להאמין שמחירי הנפט ימשיכו לעלות"

עמירם ברקת

25.6.2008 / 13:28

הנגיד סייג את הדברים: "אבל זה גם מה שחשבתי בינואר". נאם בכנס משקיעים בלונדון ואמר כי הוא מבטיח להחזיר את האינפלציה ליעד שקבעה הממשלה בתוך שנה

"קשה להאמין שמחירי הנפט ימשיכו לעלות" - כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בפני כנס משקיעים בלונדון שנערך על ידי בורסות אחד העם ו-LSE (בורסת לונדון). נגיד בנק ישראל ציין, עם זאת, "אבל זה גם מה שחשבתי בינואר". פישר התייחס גם לאינפלציה ואמר כי הוא מבטיח להחזיר את האינפלציה ליעד שקבעה הממשלה בתוך שנה.

אם מחירי הנפט והסחורות ימשיכו במגמת עלייה, צפויות מדינות המערב כולן להתמודד עם אינפלציה מאוד גבוהה, אמר הנגיד. הוא חזר וציין, עם זאת, כי בנק ישראל אינו מעריך שמגמת העלייה במחירי הנפט והסחורות תימשך, והבטיח כי יוריד את האינפלציה אל גבולות היעד שקבעה הממשלה בתוך שנה, כלומר עד המחצית הראשונה של 2009. הנגיד הוסיף: נחזיר את האיפלציה לתחומי היעד שנקבע ביחד עם הדרג המקצועי באוצר, שהוא חזק מאוד בישראל - ובהסתייגות אחת: בהנחה שמחירי הסחורות והנפט לא ימשיכו לעלות.

בהקשר לתחזיות לגבי מחירי הסחורות והנפט, סיפר פישר אנקדוטה: בשנות השבעים, כשהיה עוזר מחקר של פרופסור רודי קורנבוש, הם הגיעו למסקנה שהליש"ט עומדת לרדת, והחליטו להמר נגדה (שורט). כשהגיעו לבנק, הבנקאי שאל אותם מה יעשו אם השוק יילך נגדם, והם לא הבינו על מה הוא מדבר - וזהו הפער בין כלכלן לבין ספקולנט, אמר פישר.

הנגיד אמר עוד כי הוא מאמין שהיצואנים בישראל יוכלו להמשיך ולתפקד היטב, למרות ההתחזקות הניכרת בשער השקל - בין היתר, על ידי מעבר לשווקים בעלי שערי חליפין נוחים יותר.

"ככלכלן, אני סבור שאיכות ההשכלה הגבוהה בישראל נמצאת בירידה, בין היתר בגלל עניין המשכורות, שהן כרבע מהמשכורות שמשלמים בארה"ב - וקשה לשכנע אנשים לחזור". הנגיד ציין כי משיחותיו עם גורמים בתעשיית ההיי-טק הוא שומע דווקא כי איכות כוח האדם נמצאת בעלייה.

עוד דיברה בכנס דיים קלארה פירס, מנכ"לית בורסת LSE, שאמרה כי ישנו מספר מעורר השתאות של חברות ישראליות שנסחרות בלונדון - כשמביאים בחשבון את קוטנה של האוכלוסייה בארץ. "לישראל אחת הכלכלות הדינמיות ביותר בעולם, היא מתקדמת טכנולוגית ונהנית ממוניטין ללא תחרות ביצירתיות ובחדשנות טכנולוגית". פירס ציינה כי למרות משבר האשראי, לונדון שמרה על מקומה כעיר מס אחת בעולם לעשות בה עסקים, וכי הבורסה בלונדון רואה עצמה ממלאת תפקיד משלים לתפקידן של הבורסות במדינת המקור, עבור חברות שמבקשות להפוך גלובליות.

רונית הראל, סמנכ"לית הבורסה בתל אביב, אמרה בכנס שהבורסה צפויה לאפשר מסחר באופציות על מניות: "ברבעון האחרון של 2008 יחלו להיסחר בתל אביב אופציות על מניותיהן של 5 חברות מובילות: הפועלים, לאומי, אפריקה ישראל, טבע וכי"ל". הראל ציינה גם ש-31% משווייו של שוק ניירות הערך בישראל נמצא בידי משקיעים זרים. ב-4 החודשים הראשונים של 2008, הזרימו משקיעים זרים לשוק הני"ע הישראלי 1.6 מיליארד דולר. כ-25% מנפח המסחר במניות הוא בידי זרים.

  • עוד באותו נושא:
  • פישר
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully