וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר בוחן חלופות להורדת מחיר המלט

רותם סלע

26.6.2008 / 10:57

מחיר המלט בישראל גבוה ב-30% מממוצע מחירו במדינות אגן הים התיכון. נשר, שבשליטת אי.די.בי, מחזיק ב-95% משוק המלט הישראלי

באוצר ממשיכים לפעול להורדת מחירי הדיור בישראל. המשרד בוחן חלופות להורדת מחיר המלט המהווה כ-9.3% ממשקלו של מדד תשומות הבנייה. מחיר המלט בישראל גבוה בכ-30% מממוצע מחירו במדינות אגן הים התיכון, בין השאר בעקבות השליטה האבסולוטית של מונופול המלט נשר, שבשליטת אי.די.בי, המחזיק ב-95% משוק המלט הישראלי. בעקבות שליטתה האבסולוטית של נשר נקבע מחירו על ידי נוסחה של משרד התעשייה והמסחר המשקללת את עלות המלט על פי עלות התשומות הנדרשות להפקתו.

מאז הוקמה נשר ב-1925 שולטת החברה על ייצור כ-100% מהמלט בישראל. במהלך השנים הצליחה נשר לשמור על מעמדה המונופוליסטי, בין השאר באמצעות קשרים עם השלטונות ושליטה בכל המתקנים לפריקת מלט המצויים בנמלים, מתקנים המהווים תנאי הכרחי ליבוא מסיבי. בנוסף נחשב המלט למוצר בעל סחירות בינלאומית נמוכה הנובעת מעלויות הובלה גבוהות ודרישה להערכות מיוחדת בנמלים כדי לפרוק ולאחסן את המלט שמורד מאוניות משא מיוחדות. שליטתה הבלעדית של נשר במתקני הפריקה המיוחדים הובילה לכך שיבואני המלט האחרים נאלצים לייבא את המוצר בשקים מיוחדים המייקרים בצורה משמעותית את המלט המיובא. אופציה נוספת, של פתיחת מפעל נוסף בישראל, נראית גם היא לא ריאלית נוכח העלות הגבוהה המוערכת במאות מיליוני דולרים הכרוכה בהקמת מפעל מלט נוסף.

רק ביום ראשון האחרון ביטל בר און את המכס על הברזל לבנייה, בצעד שאמור לחסוך למשק מאות מיליוני שקלים ולסייע להפחתת מחירי הבנייה. מכס זה, שחל על מדינות איתן אין לישראל הסכם סחר, עמד עד להסרתו על כ-10%. שוק הברזל לבניין מוערך על ידי גורמים בענף בכמיליון טון בשנה המומרים במחירים הנוכחיים לשוק של כ-5 מיליארד שקל.

על פי נתוני האוצר מקורו של שני שליש מהברזל בישראל הוא מיצרנים מקומיים, בעוד ששליש ממנו מיובא מחו"ל. גורמים בענף אומדים את היחס ב-50:50. הורדת המכס של האוצר מתרחשת על רקע האמרת מחיר הברזל לאחר שמחירו עלה מתחילת 2007 בכ-45%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully