וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ההפתעות: קו אשקלון-באר שבע יבוטל

אבי בר-אלי

29.6.2008 / 7:31

קו הרכבת המהיר לירושלים יישלח לבחינה מחודשת. כך עולה מהסכם הפשרה המתגבש בין משרדי האוצר והתחבורה בנוגע למשבר התקציב של רכבת ישראל

קו הרכבת המתוכנן בין אשקלון לבאר שבע יבוטל וקו הרכבת המהיר לירושלים יישלח לבחינה מחודשת - כך עולה מהסכם הפשרה המתגבש בין משרדי האוצר והתחבורה בנוגע למשבר התקציב של רכבת ישראל.

ל-TheMarker נודע כי בדיון שנערך ביום חמישי במשרדי הרכבת, בהשתתפות הממונה על התקציבים רמי בלינקוב, החשב הכללי שוקי אורן, מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן ומנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל, הוחלט כי החריגה של כ-4 מיליארד שקל מתוכנית הפיתוח המקורית של הרכבת תקוזז מהפרויקטים הכלולים בתוכנית. המשתתפים הסכימו כי מסגרת התקציב המאושרת לרכבת - בהיקף של 29.5 מיליארד שקל - לא תיפרץ. בימים הקרובים יסוכמו יתר פרטי הפשרה, ותתאפשר הפשרת כספי תוכנית הפיתוח של הרכבת.

לפני כחודש נחשף כי משרד האוצר הקפיא את העברת כספי הפיתוח לרכבת ישראל בעקבות החריגה התקציבית. מדובר בעיקר בחריגה של כ-1.7 מיליארד שקל בפרויקט הקו המהיר לירושלים (A1), מעבר לתקציב המאושר של 4.23 מיליארד שקל; חריגה של כ-500 מיליון שקל בפרויקט המסילה בין לוד, נען ובאר שבע, שמסתכם כעת ב-2.3 מיליארד שקל; ובחריגה של כ-300 מיליון שקל מאומדן פרויקט המסילה בין אשקלון לבאר שבע, שמסתכם כעת ב-1.9 מיליארד שקל. בנוסף, ביקשה הרכבת תקציב לביצוע פרויקטים נוספים שאינם מופיעים בתוכנית הפיתוח המקורית וכוללים בעיקר הפרדות מפלסיות, בהיקף כספי כולל של כ-1.5 מיליארד שקל.

בעקבות עצירת התקציבים נאלצה הרכבת להודיע על הקפאת כל הפרויקטים המתוכננים והמכרזים המתנהלים, והעבירה לקבלנים רק תשלומים דחופים. בענף התחבורה העריכו כי קו אשקלון-באר שבע צפוי "לשלם את המחיר", בשל טענות קודמות על ליקויים בתכנונו. ברכבת רמזו באחרונה כי האוצר נוהג לפי "מוסר כפול", שכן הוא מוביל מהלך זה למרות הצהרותיו בנוגע לצורך בחיזוק הפריפריה.

לפי ההסדר המתגבש כעת, קו הרכבת המתוכנן בין אשקלון לבאר שבע, שאמור לעבור דרך שדרות, נתיבות ואופקים, ייגרע מתוכנית הפיתוח ויועבר לבחינה בנוגע לביצועו במסגרת חוץ-תקציבית, למשל באמצעות שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי.
בנוסף, משרד התחבורה יבצע עדכון לבדיקת הכדאיות הכלכלית של פרויקט הקו המהיר לירושלים, זאת בעקבות הגידול באומדני הביצוע של הפרויקט, הגידול המשוער בביקושים וההשלכות על פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית בירושלים ובתל אביב, שלא שוקללו בבדיקה הקודמת. בנוסף, המשרד ביטל את "קשת מודיעין" - הסתעפות שהיתה אמורה לחבר את הקו עם העיר מודיעין.

יש לציין כי במכרז לביצוע עבודות הכרייה בקו המהיר לירושלים בקטע שבין שער הגיא לעמק הארזים כבר הוכרז זוכה לפני יותר מחצי שנה - חברת שפיר הנדסה. בכירים בשפיר רמזו בעבר כי ייתכן וייאלצו להגיש נגד הרכבת תביעות כספיות בגין העיכוב בפרויקט וייקור תשומות העבודה.

  • עוד באותו נושא:
  • רכבת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully