וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי תסתיים הקטסטרופה הזו?

דפנה מאור

29.6.2008 / 8:45

שוק הדיור בארה"ב מתמוטט, הכלכלה במערב נמצאת בהאטה, האינפלציה גואה והנפט והמזון נוסקים לשיאים. האם יש אור בקצה המנהרה?

פתאום נדמה, שכל דבר שהיה יכול להשתבש בכלכלה העולמית, השתבש - ובבת אחת. שוק הדיור בארה"ב מתמוטט, ובאירופה הוא על סף צניחה; הכלכלה בארה"ב ובמערב נמצאת בהאטה; האינפלציה גואה; הנפט והמזון נוסקים לשיאים היסטוריים; שוקי המניות נופלים בעשרות אחוזים; המגזר הפיננסי נקלע לאחד המשברים הקשים ביותר זה 100 שנה; הצרכנים בארה"ב איבדו את הביטחון העצמי; גירעונות הפנסיה תופחים והחסכונות הולכים ומידלדלים; ואפילו בישראל מדד תשומות הבנייה זינק וגרם לייקור דירות חדשות בעשרות אלפי שקלים. מה עוד צריך כדי להכריז כי יום הדין של הכלכלה העולמית הגיע?

המקור המרכזי למשבר הכולל: הנזילות שהציפה את שוקי העולם כמעט מתחילת העשור. הנזילות העודפת הזו תרמה באופן עקיף גם למשבר הפנסיה, שייתכן שיישאר עמנו לאורך הזמן הרב ביותר - ויפגע בנו במידה הרבה ביותר. פופולרי מאוד להאשים את סין ואת הכלכלות המתעוררות, שצמיחתן תרמה לביקושי-יתר לאנרגיה ולחומרי גלם, לחוסר איזון בסחר העולמי ולהתערערות הדולר. ואולם צמיחה כלכלית מהירה אינה אמורה להיות דבר שלילי - היא פשוט משנה את העולם בדרך שלא מוצאת חן בעיני רבים.

אחרי חיפוש האשמים, נותרת משימה חשובה לא פחות: לקבוע מתי תסתיים הקטסטרופה הזו, וכיצד ייראה העולם אחריה. השאלה המרכזית: האם עלינו לשנות את הפרדיגמה הכלכלית הבסיסית שעליה מושתתות ההנחות שלנו? האם השינוי הנוכחי הוא מה שנקרא "secular" - שינוי חד-כיווני ובלתי הפיך? או שמא מדובר בשינוי מחזורי, "cyclical" - ואנו חווים מחזור האטה שבעקבותיו יגיע מחזור מחודש של פריחה? כדי לפזר מעט מענני הסערה, נבחר בתרחיש המורכב משתי האפשרויות גם יחד: שינוי בלתי הפיך שיסייע לתקן כמה מהעיוותים שנוצרו בדור האחרון - ובעקבותיו מחזור פריחה מחודש.

על מה אפשר לבסס את האופטימיות הזו? על העובדה שנתוני היסוד של כלכלות רבות הם עדיין בריאים ומוצקים, למרות הנפילה בבורסות. אחת מכלכלות אלה היא כלכלת וייטנאם, שמנועיה רוחשים במרץ רב. סין, כמוה, רחוקה מלהיות בועה כלכלית - והצמיחה שלה מייצרת בימים אלה אימפריה כלכלית, שתירתם למשיכת העולם קדימה עוד שנים רבות. כמובן, אף אחד לא מבטיח לנו שכלכלות אלה - וכמוהן ברזיל, רוסיה והודו - לא ימעדו בדרך. העובדה שרוב הכלכלות המתעוררות נשלטות בידי שלטון מרכזי וריכוזי מבטיחה הרבה החלטות שרירותיות וטעויות גסות.

נקודת אור נוספת שניתן למצוא בין הריסות שוקי ההון, נמצאת במגזרים מסוימים - שדווקא מצליחים לשגשג בימים של האטה כלכלית, ולא בגלל מזל טהור. אחד מהם הוא מגזר הטכנולוגיה, שעבר בתחילת העשור ניעור קשה שהוליד יעילות וצניעות יחסית, לעומת ההפרזות הקשות של תקופת הבועה. חדשנות טכנולוגית היא לא דבר שנמוג מן העולם גם בתנאים כלכליים קשים. אם היא תירתם לטובת פתרון כמה מהבעיות הקשות של זמננו, כמו משאבי אנרגיה מתכלים, זיהום הסביבה, פערי ידע בין מדינות ושכבות סוציו-אקונומיות, ייתכן שהפריחה שאנו מחכים לה תגיע. נצרף לזה את התקווה שהלקחים של המשבר הנוכחי לא יישכחו מיד כשהוא ישכך, וקיבלנו אור בקצה המנהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully