וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל פיטורים שוטף את המשק

עדי דברת

30.6.2008 / 7:07

גיבור ספורט תפטר 150 עובדים, פוקס סוגרת את פעילות הייצור בישראל, ותנובה תפטר שליש מעובדי מפעל הבשר אדום אדום

חברות מענפים שונים במשק הודיעו אתמול על פיטורים של מאות עובדים: חברת האופנה פוקס תפסיק לחלוטין את הייצור בישראל, ותפטר חלק מ-40 העובדים במפעל בקרית שדה התעופה. כמו כן, מקורבים לקבוצת גיבור ספורט אחזקות אישרו כי החברה תפטר בחודשים הקרובים 150 עובדים ממפעל הטקסטיל בקרית שמונה, גיבור אקטיב וויר. במקביל, כשליש מ-150 עובדי המפעל לבשר בקר של תנובה, אדום-אדום, קיבלו בימים אלה מכתבי פיטורים; ו-35 עובדי הסטארט-אפ קלאסטרס קיבלו אתמול הודעה על סגירתו ועל פיטוריהם.

כבר כיום מתנהל כמעט כל הייצור של פוקס במזרח הרחוק, בעיקר בסין, והמפעל המקומי משמש בעיקר לגיבוי במקרה של חוסרים. הראל ויזל, מבעלי פוקס, אמר אתמול ל-TheMarker כי מתוך 400 העובדים במפעל בקרית שדה התעופה, כ-40 הם עובדי ייצור, שחלקם ישובצו מחדש בתפקידים אחרים ברשת. בסך הכול מעסיקה פוקס כ-2,000 עובדים בישראל. לדברי ויזל, הייצור בישראל אינו משתלם מבחינה כלכלית, וכעת החברה תעביר למזרח הרחוק גם את 5% מהייצור שנותרו בישראל.

פוקס העבירה את פעילות המשרדים, הניהול והייצור לקרית שדה התעופה בסוף 2006. מן הדו"חות הכספיים שפורסמו בסוף 2007 עלה כי הרווח הגולמי עלה בכ-12% לעומת 2006, לכ-93.5 מיליון שקל. ואולם זינוק של כ-20% בהוצאות המכירה והשיווק - בשל השקעה של עשרות מיליוני שקלים בהעברת הפעילות של החברה לאתר מרכזי בקרית שדה התעופה והוצאות גדולות בגין פתיחת החנויות ברוסיה - הובילו את פוקס לירידה של כ-29% ברווח התפעולי, ל-38.86 מיליון שקל.

את הרבעון הראשון של 2008 סיימה פוקס עם עלייה קלה בהכנסות וירידה ברווח הנקי. הכנסות החברה עלו ברבעון הראשון ב-4%, ל-164.7 מיליון שקל, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2007. ואולם הצמיחה נרשמה בעיקר בשל גידול בהכנסותיה של חברה סאקס, שאוחדה לראשונה בדו"חות ביולי 2007, וגידול בהכנסות חברת בילי האוס. התוצאות הושפעו גם מכך שפסח חל השנה ברבעון השני, בעוד שב-2007 הוא חל ברבעון הראשון. הרווח הנקי ירד ב-60% ל-3.4 מיליון שקל, בעיקר בשל עלייה בהוצאות המימון.

הפעילות עברה לירדן

הפיטורים במפעל של גיבור ספורט בקרית שמונה הם חלק ממהלך התייעלות. זאת על רקע ירידה בביקושים בשוק האמריקאי והיחלשות הדולר מול השקל, הפוגעים ברווחיות של חברות מוטות יצוא. על רקע התחרות העולמית, בשנים האחרונות העבירה גיבור ספורט את הייצור לירדן ולטורקיה. באחרונה הושלמה הקמת מפעל נוסף בירדן, אליו תועבר פעילות הייצור של המפעל בקרית שמונה. המפעל המתמחה בפיתוח ובייצור גרביים ובגדי ספורט למותגי יוקרה, כמו נייק ולקוסט, הוקם בקרית שמונה לפני כ-50 שנה. ב-99' מוזג המפעל לקבוצת גיבור ספורט אחזקות, שבבעלות איתן אלדר ורועי גיל.

בדו"חות הכספיים של הקבוצה ל-2007 נמסר כי בספטמבר 2006 חילקה גיבור אקטיב וויר, באישור הדירקטוריון ובית המשפט, דיווידנד בדרך של פירעון הלוואה לחברה האם, בהיקף של 28 מיליון שקל. החלוקה הפחיתה את ההון העצמי של החברה מעבר להתחייבויותיה למרכז ההשקעות, שעל בסיסן קיבלה מענק השקעות של 5 מיליון שקל והטבות מס. החברה התחייבה להשלים את ההון העצמי ל-47 מיליון שקל, אך לא עמדה בטווח הזמן הראשון שניתן לה, ובפברואר 2008 קיבלה ארכה ממרכז ההשקעות. אם בעקבות פיטורי העובדים יירד מספר המועסקים בחברה מתחת להתחייבותה למרכז ההשקעות, הפיטורים עשויים להיות סיבה נפרדת לביטול ההטבות שקיבלה.

תוכנית הבראה דחופה

הפיטורים במפעל אדום-אדום בבית שאן הם במסגרת תוכנית הבראה דחופה שנועדה למנוע את סגירת המפעל שצבר הפסדים כמעט מאז הקמתו ב-2004. רק ב-2007 הסתכם ההפסד ב-70 מיליון שקל, אף כי מחזור המכירות השנתי של המפעל הוא 200 מיליון שקל בשנה. מקורות במפעל מסרו כי גל הצמצומים הנוכחי יחסוך עלויות כוח אדם של 30 מיליון שקל. במסגרת צעדי ההתייעלות תעמיד תנובה את מתקני המפעל בבית שאן לשימוש בתשלום בעבור חברות אחרות הפועלות בתחום עיבוד הבשר. המותג אדום-אדום לא יימכר עוד ברשתות השיווק כמוצר ארוז ומצונן.

הנהלת תנובה מסרה כי באדום-אדום מופעלת תוכנית עסקית חדשה, שתאפשר את המשך העסקתם של עשרות מעובדי המפעל. במקביל, הנהלת תנובה פועלת לשיבוצם של חלק מהמפוטרים במפעלים אחרים שבשליטתה בצפון. עוד נמסר מההנהלה שאדום-אדום עשוי לקלוט עובדים חדשים כאשר יחול שיפור במצבו העסקי.

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully