וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה שוקלת להחזיר את הפיקוח על הסולר

מירב ארלוזורוב

30.6.2008 / 8:27

15 שנה לאחר שהוסר הפיקוח על מחיר הסולר, בוחנים משרדי התשתיות והאוצר את החזרתו, זאת לנוכח "השתוללות המחירים" בתחנות

שנה לאחר שהוסר הפיקוח על מחיר הסולר בתחנות הדלק, בוחנים משרדי התשתיות והאוצר את החזרתו - כך נודע ל-TheMarker. בשבועות האחרונים גיבשו המשרדים תוכנית להחזרת הפיקוח, ובימים האחרונים סוכם על בחינה מקצועית של תנאי השוק, מרווחי השיווק של חברות הדלק וההסדרים למכירת הסולר ללקוחות הגדולים המחזיקים בציי רכב - זאת לנוכח "השתוללות המחירים" של חברות הדלק הקמעוניות בתמחור הסולר בתחנות. ואולם מחלוקת פנימית באוצר מונעת את קידום התוכנית - כאשר אגף התקציבים מתנגד נחרצות למהלך, לעומת תמיכת גורפת של רשות המסים.

לפי הערכות, מחיר הבסיס של הסולר באזור הים התיכון הוא ברמה של כ-3.6 שקלים לליטר. על מחיר הבסיס מוסיפות חברות הדלק מרווח שיווק, בלו (המס על הדלק) ומע"מ, כך שאם מחירו היה נותר בפיקוח, הוא היה נמכר כיום בתחנות ב-6.9-7 שקלים לליטר. ואולם בפועל קבעו חברות הדלק מחיר מופרז של 9-10 שקלים לליטר. על מחיר זה נותנות חברות הדלק הנחות רק במסגרת חוזים ארוכי טווח עם ציי רכב מוסדרים, כאשר הלקוח הפרטי המזדמן נאלץ לספוג את המחיר המלא. כך הלקוח הפרטי המזדמן, המהווה לפי הערכות כ-30% משוק צרכני הסולר בתחנות, "מסבסד" לכאורה את ההוזלות של ציי הרכב השונים.

ב-93' הוסר הפיקוח על הסולר לתחבורה בתחנות הדלק הקמעוניות, בעוד שהפיקוח על מחירו הסיטונאי, בשער בתי הזיקוק, נשמר. זאת מתוך מחשבה כי מדובר בשוק תחרותי, הכולל ברובו ציי רכב ממשלתיים או פרטיים, המחזיקים בכוח מיקוח גדול וממילא נהנים מבלו מופחת (38 אגורות לעומת 2.3 שקלים על בנזין). ואולם בחלוף השנים גבר השימוש בסולר גם בתחבורה הפרטית, עם כניסתם לשוק בהיקפים נרחבים של כלי רכב מונעים בסולר, כמו ג'יפים. ברשות המסים הגיבו בתוכנית חומש להשוואה הדרגתית של הבלו המוטל על הסולר והבנזין, ואולם מחיר הסולר בתחנות נותר בלא פיקוח.

במסגרת פיצול והפרטת בתי הזיקוק, הוחלט כי מינואר 2007 יוסר הפיקוח על מחירי התזקיקים הסיטוניים בשער בתי הזיקוק. חברות הדלק הקמעוניות קבלו על כך שמחירי הבנזין בתחנות נותרו תחת פיקוח, והתריעו כי המהלך יביא לשחיקת מרווחי השיווק - ואולם בה בעת החלו לייקר את מחירי הסולר המשוחררים מפיקוח. המהלך הביא לביקורת ציבורית חריפה, בטענה כי הוא אינו תואם לכאורה את עליית מחירי הדלק בעולם.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי אמנם מתקיימים דיונים בעניין, אך טרם התקבלה כל החלטה. ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "עד עתה לא התקיים כל דיון מקצועי בנושא".

  • עוד באותו נושא:
  • סולר
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully