וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שוק כרטיסי האשראי יפתח לתחרות?

טל לוי

30.6.2008 / 11:30

ועדת אריאב נוטה להמליץ כי חברות כרטיסי האשראי יופרדו מן הבנקים ואילו בבנק ישראל מעוניינים לשמור על סטאטוס קוו בשוק האשראי

בנק ישראל מעוניין להותיר את חברות האשראי בידי הבנקים ואילו ועדת אריאב נוטה להמליץ כי חברות כרטיסי האשראי יופרדו מן הבנקים. בנק ישראל צפוי להוציא בשבוע הבא נייר עמדה מפורט בו יציג את עמדתו הרשמית בנושא. לפי שעה, לא ידוע האם בנק ישראל יתנגד למכירת נתחים מחברות האשראי או שמא יתנגד רק להעברת השליטה בחברות ויתיר לבנקים להחזיק באחוזים נמוכים יותר בתחום האשראי.

נכון להיום, כל 3 חברות האשראי בישראל נשלטות בידי הבנקים: בנק הפועלים (-0.33% , 1494.0) מחזיק במלוא השליטה על ישראכרט, בנק לאומי (-0.48% , 1663.0) מחזיק במלוא השליטה על לאומי קארד ואילו חברת ויזה כאל מוחזקת במלוא השליטה בידי בנק דיסקונט (71.8%) ובידי הבינלאומי (28.2%). שחברות כרטיסי האשראי מוגדרות כתאגיד עזר, כלומר תאגיד שאינו חלק מהבנק אולם הוא שייך לבנק ומסייע לפעילותו. בעבר, הופרדו תאגידי העזר (קרנות נאמנות וקופות גמל) מהבנקים לאחר מסקנות ועדת בכר.

בעוד שוועדת אריאב מודאגת בעיקר מהתחרות במשק, בבנק ישראל יציגו נימוקים אחרים כמו הדאגה ליציבות הפיננסית של הבנקים שספגו בשנים האחרונות כמה מכות בדמות מכירת קרנות נאמנות וקופות הגמל ובאחרונה גם בתחום העמלות. בנוסף, מאחר שחברות האשראי הן חלק מהבנק, הן נתונות לפיקוח בנק ישראל והוצאתן תגרור להפסקת הפיקוח עליהן.

וועדת אריאב (על שמו של מנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב) סבורה כי יש להוציא את חברות כרטיסי האשראי משליטת הבנקים משיקולי תחרות ולאור הלקחים שהופקו מוועדת בכר: בעבר, מקור האשראי העיקרי של חברות גדולות היו הבנקים בלבד אולם לאור הפרדת קופות הגמל וקרנות הנאמנות, יכולות החברות לגייס כסף גם בשוק ההון שמהווה תחרות לאשראי הבנקאי. בוועדת אריאב מעוניינים לפתוח לתחרות גם את האשראי שניתן לעסקים קטנים ואשר מבוסס היום, רובו ככולו, על הבנקים בלבד. ניתוק חברות האשראי מהבנקים צפוי ליצור 3 מתחרים חדשים לבנקים ולאפשר לבעלי העסקים הקטנים לקבל אשראי מהבנק או מחברת האשראי. לפי שעה, עדיין לא התקבלה החלטה בוועדת אריאב אולם ככל הידוע, יש היענות של יותר מגורם אחד בוועדה לעמדה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully