וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הקבלה לשכונת ההייטקיסטים חוקית

גיא ליברמן

30.6.2008 / 13:58

היועץ המשפטי של עיריית תל אביב עו"ד עוזי סלמן, הכשיר את הקרקע להתמודדותה של קבוצת "העיר החדשה" על מתחם השוק הסיטוני

היועץ המשפטי של עיריית תל אביב, עו"ד עוזי סלמן, קבע בחוות דעת שהגיש כי אין פסול בהתארגנות מוקדמת, הכוללת ועדת קבלה, לצורך רכישת קרקעות בשוק הסיטוני בתל אביב. בכך, למעשה, הכשיר את הקרקע להתמודדותה של קבוצת "העיר החדשה", של היזמים רביב צולר ודרור הלוי, על רכישת קרקעות אלה.

בחוות הדעת, שהוגשה בסוף השבוע, קבע סלמן כי רוכשי הקרקע לא יוכלו לערוך סלקציה בין קוני הדירות. ואולם קבוצת "העיר החדשה" עורכת סלקציה כזו לפני הרכישה והמכרז. לפיכך, הסוגיה המשפטית כאן היא אם מדובר במקרה אחר, או שזו אותה הגברת בשינוי אדרת. משפטנים מודים כי זו סוגיה מורכבת הצומחת מהשטח, וכי ברשויות עדיין לא גיבשו עמדה ברורה בעניין זה.

רבע מהקרקע בשוק הסיטוני נמצאת בבעלות עיריית תל אביב, והשאר הוא בבעלות כמה חברות, בהן תנובה. עד עתה הודיעו שלוש קבוצות על כוונתן לגשת למכרז הענק על קרקעות השוק הסיטוני, שעליהן ייבנו 1,800 דירות, ולצדן מבני ציבור ושטחי מסחר בשטח של יותר מ-30 אלף מ"ר.

בין שלוש הקבוצות שעתידות להתמודד במכרז, בולטת קבוצת הרכישה "העיר החדשה", שהודיעה כי בכוונתה לפנות לאנשי שוק ההון ולאנשי היי-טק בלבד לצורך מכירת הדירות. הקבוצה עוררה מחאה מצד ארגונים שונים, כמו האגודה לזכויות האזרח וסגן ראש העיר, ארנון גלעדי, שפנו ליועץ המשפטי של העירייה כדי שיבחן את חוקיות ההתארגנות הזו, ואף דרשו כי יחייב את כותבי המכרז להוסיף סעיף שלפיו לא תתאפשר סלקציה של רוכשי דירות.

"זו סוגיה מורכבת מאוד, גם כשמדובר בקרקע פרטית, ועל אחת כמה וכמה כשהיא ציבורית", אומר ד"ר אמנון להבי, מרצה בבית הספר רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה. "מצד אחד, ההתארגנות היא פרטית, ואינך יכול לחייב אנשים לבחור מי יהיו חבריהם. מהצד האחר, יש לסוגיה השלכות חברתיות, כי האנשים תופסים נתח משמעותי במרחב. חוות הדעת קובעת כי עיריית תל אביב בחרה שלא לקבוע עמדה חד-משמעית בעניין".

עו"ד פנחס רובין ממשרד גורנציקי ושות' מסכים עם להבי כי מדובר בסוגיה המחייבת מדיניות ברורה: "העניין נמצא על התפר שבין המשפט הציבורי למשפט הפרטי, ולכן זו בעיה. עם זאת, תאר לך שהיתה קמה קבוצה שהיתה אומרת שהיא רוצה רק היי-טקיסטים חתיכים ובלונדינים, ושאינם ג'ינג'ים. האם אז כן היתה קמה צעקה? אני טוען שצריך מידה של דרך ארץ, גם כשמדברים במשפט פרטי". סלמן מבהיר עוד כי תוכנית הבנייה במתחם אינה מחויבת ב"דיור בהישג יד". לדבריו, "על תוכנית מתחם השוק הסיטוני לא חלות ההוראות בתמ"א 35 (תוכנית מתאר ארצית), המחייבות מתן פתרונות של דיור בהישג יד לאוכלוסיות חלשות, לרבות שיקום שכונות".

סגן ראש עיריית תל אביב, ארנון גלעדי, מסר בתגובה: "אני מקבל את חוות הדעת באופן חלקי בלבד. אם קבוצת הרכישה של ההיי-טקיסטים תזכה, אני מתכוון לפנות לבג"ץ, ואני יודע שכך יעשו גם כמה ארגונים חברתיים. לא ניתן יד לאפליות מכל סוג שהוא".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן
  • צולר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully