וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הבינלאומי לסליקה: כלכלת העולם נמצאת על סף מיתון חמור שעשוי להוביל לדפלציה

סוכנויות הידיעות

30.6.2008 / 18:42

הבנק המרכזי של הבנקים המרכזיים הזהיר מפני תקופה ממושכת של האטה גלובלית בעקבות העלייה במחירים

בדו"ח השנתי שלו הזהיר הבנק המרכזי של הבנקים המרכזיים בעולם - כי ההשפעה השלילית של מחירי המזון והאנרגיה הגבוהים על הצריכה הפרטית ורמת הכנסות, יחד עם הידוק תנאי האשראי מצד הבנקים בעקבות משבר האשראי העולמי, עשוי להוביל להאטה גלובלית ש"תהיה עמוקה וממושכת יותר מכפי שיידרש כדי לרסן את האינפלציה".

"במשך הזמן, ההאטה הגלובלית עשויה אף להוביל לדפלציה", הזהיר הדו"ח, שפורסם לרגל הכינוס השנתי של ה-BIS בבאזל. עם זאת, הדו"ח מציין כי התרחיש לפיו כלכלת העולם תיכנס למצב של דפלציה אינו סביר. ההאצה האינפלציונית, מוסיף הדו"ח, המיידית היא סכנה חמורה בהרבה מההאטה האפשרית.



"האינפלציה היא איום מוחשי ומיידי - בעוד שצמיחה חלשה יותר נותרת בגדר אפשרות בלבד בחקלים רבים של העולם", אמר ה-BIS. למרות שהמפתח להאצה האינפלציונית הנוכחית הוא הזינוק במחירי המזון והאנרגיה, הזהיר הארגון השווייצי, הלחצים האינפלציוניים מתפרשים על פני תחומים רבים. כדי להימנע מאינפלציה מסוכנת, קורא הדו"ח לבנקים המרכזיים להעלות את שיעור הריבית שלהם.



"כאשר האינפלציה מהווה איום כה ברור ומוחשי, ולנוכח הריבית הנמוכה מאד ברוב המדינות בעולם, יש צורך במגמה גלובלית של הידוק המדיניות המוניטרית", מסר הארגון.



הדו"ח מדגיש את הדילמה העומדת בפני הבנקים המרכזיים, המבקשים לעודד את הצמיחה הכלכלית, בד בבד עם ריסון האינפלציה, ומאשים את הבנקים המרכזיים בכך שלא קבעו שיעורי ריבית גבוהים מספיק כדי למנוע את הפריחה המופרזת שהובילה ליצירתה של בועת האשראי.



הדו"ח מוסיף כי כדי להימנע מהישנות של המשבר הפיננסי הנוכחי בעתיד, על הבנקים המרכזיים לשמור על ריבית גבוהה אפילו בתקופה שבה לא נרשמת האצה באינפלציה. כמו כן, ממליץ ה-BIS לבנקים המרכזיים לאלץ את המוסדות הפיננסיים במדינותיהם להגדיל את מאגרי המזומנים שלהם, למקרה שיחול משבר דומה.



למרות שמיתון חמור אינו בלתי נמנע, העריך ה-BIS כי האטה חריפה מהווה איום ממשי, בשל המשבר במגזר הפיננסים. משבר האשראי העולמי - שהוביל להידוק תנאי האשראי לאחר שנים בהן צברו הבנקים חובות - עשוי להוביל, לפי הארגון, ל"צמיחה חלשה בהרבה מכפי שנהוג לצפות".



הידוק תנאי האשראי צפוי לאלץ מוסדות פיננסיים למכור נכסים דווקא בתקופה שבה קשה למצוא קונים, לפי הדו"ח, והדבר עשוי להוביל לסבב נוסף של ירידה במחירים ושל הפסדים. כלכלת ארה"ב היא הפגיעה ביותר לסכנות העומדות בפני המערכת הפיננסית, אולם ה-BIS הזהיר מפני החשש כי "מספר מדינות שבהן שיעור החסכונות נמוך, עשויות להיות מושפעות באופן דומה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully