וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גולדמן סאקס: העלייה במחירי הנפט לא נגרמה בשל ספקולציות - אלא לפי היצע וביקוש

סוכנויות הידיעות

30.6.2008 / 20:29

האנליסטים ג'פרי קורי ודיוויד גרילי: החששות מבועה ספקולטיווית אינם מוצדקים

בדו"ח שפירסמו האנליסטים ג'פרי קורי ודיוויד גרילי, כתבו השניים כי החששות מכך שהעלייה האחרונה במחירי הנפט מעידים על יצירתה של בועה ספקולטיווית, אינם מוצדקים. אם מסחר ספקולטיווי היה מוביל למחירי הנפט גבוהים מדי, ציינו השניים, היתה נרשמת עלייה במלאי הנפט של ארה"ב ביחס להיצע הקיים - והיצע נוסף של נפט היה מוכנס לשוק.



"לפי שעה, אנו לא מזהים כל סימן לגידול משמעותי במלאי הנפט. המחירים הנוכחיים נתמכים על ידי עקרונות ההיצע והביקוש. שוקי הסחורות אינם מתנהגים כיום באופן שבו מתנהגות לרוב בועות ספקולטיוויות", כתבו קורי וגרילי. ארגון אופ"ק, האחראי ל-40% מתפוקת הנפט העולמית, סירב בחודשים האחרונים להגדיל את תפוקת הנפט שלו, בטענה שהשוק אינו מונע על ידי עלייה בביקוש, אלא על ידי ספקולציות.



קורי וגרילי הוסיפו כי מחיר הנפט צפוי לנוע סביב 148 דולר לחבית בשנה הבאה. אנליסט גולדמן סאקס, ארג'ון מורטי - אשר הצליח לצפות כבר בשנת 2005 את הזינוק הנוכחי במחירי הנפט הגולמי - העריך בחודש שעבר כי מחיר הנפט עשוי להגיע לרמה של 200 דולר לחבית בשנתיים הקרובות.



מחיר הנפט, הנמצא בדרכו לעלייה החצי שנתית החדה ביותר שלו מאז 99', נסק היום לשיא של 143.67 דולר לחבית. זאת, בעקבות הערכות כי איראן עלולה לצמצם את אספקת הנפט שלה בעקבות הלחצים המופעלים עליה להפסיק את תוכניתה הגרעינית השנויה במחלוקת, ולאחר שנשיא אופ"ק העריך כי מחיר הנפט עשוי לעלות ל-170 דולר לחבית. כעת עולה מחיר החוזים על הנפט הגולמי מסוג Light Crude למסירה באוגוסט ב-0.2%, ל-140.62 דולר לחבית.



סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה היום כי העלייה במחירי הסחורות במחצית הראשונה של 2008 - העלייה החדה ביותר מזה 35 שנים - תגיע לקצה במחצית השנייה של השנה, לאחר שמחירי השיא של הנפט, הנחושת וסחורות נוספות יפגעו בביקוש ויעודדו את הגברת ההיצע.



19 הסחורות במדד CRB של רויטרס-ג'פריס זינקו ב-29% השנה, העלייה החדה ביותר מאז 73'. קפיצה זו גדולה מכל עלייה שנרשמה במחצית השנייה זה חמישה עשורים, לפי בלומברג. מדד CMSI של סוכנות הידיעות בלומברג ובנק UBS, העוקב אחר 26 סחורות, עלה ב-32% השנה לרמת שיא שנרשמה ב-27 ביוני.

לפי בלומברג, עליית המחירים צפויה להגיע לסופה לאחר שצרכנים רבים לא יוכלו עוד להרשות לעצמם את רכישתן של חלק מהסחורות, ולאחר שמדינות יגבירו את ייצור הסחורות כדי לעמוד בביקוש העולמי. העלייה במחיר הנפט מביאה להאטה בביקוש לדלק בארה"ב, ורכישות הזהב בהודו - רוכשת הזהב הגדולה בעולם - צללו ב-50% לעומת התקופה המקבילה ב-2007. הביקוש לנחושת מאט אף הוא, לאחר שסחורה זינקה ב-28% עד כה השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully