וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ממעוף הציפור ב-2000 דולר

עירית רוזנבלום

1.7.2008 / 8:23

בישראל מתקיימת בשנים האחרונות תעשייה ענפה של טיסות במסוקים ומטוסים קלים למטרות שונות. כמה עולה התענוג ולמי הוא מיועד?

במסגרת ביקורו בישראל בשבוע שעבר, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, כשלצדו הנשיא שמעון פרס, היה אמור לצפות בנופי ים המלח מגובה רב, במהלך טיסה במסוק של חיל האוויר. זאת במקום להיטלטל בשיירת מכוניות שרד בירידה אל סדום. בסופו של דבר, במסגרת לוח הזמנים העמוס של הביקור הנשיאותי, לא נמצא זמן לסיור האווירי. ואולם האפשרות לטוס במסוק אינה מיועדת רק לנשיאים.

בישראל מתקיימת בשנים האחרונות תעשייה ענפה של טיסות במסוקים למטרות שונות. המשתמשים בשירות זה הם אנשי עסקים, אורחים מחו"ל, דיפלומטים ואפילו ישראלים מהשורה שנוהגים להמיר מדי פעם את הנסיעה ברכב השטח בסיור בשחקים באמצעות מסוקים או במטוסים קלים.

לא מדובר בתענוג זול - העלות של טיסה במסוק היא 1,000-2,000 דולר לשעה, תלוי בגודלו של המסוק ובתנאים שבתוכו. טיסה במטוס קל זולה יותר, ויכולה להסתכם בחצי או בשליש ממחיר טיסה במסוק. עם זאת, לא פעם ההוצאה אינה מסתכמת בכך, ויש שמצוותים לחבילת הטיסה גם יחידת נופש מרווחת או סוויטה במלון, ארוחות כיד המלך וטיולי ג'יפים.

לפני כשנתיים, לדוגמה, חגגו כמה צעירים מתחום ההיי-טק הנפקה מוצלחת. שלושה זוגות הגיעו לאחוזת משכית שבמושב לימן בגליל המערבי. הם נחתו במסוק והתכבדו בארוחה עם השף רן שמואלי. למחרת, המתינו להם טרקטורונים בפתחן של הסוויטות, הוצמד להם מלווה והם ערכו פיקניק בשטח וטיולי אופניים בסביבה. לאחר מכן התפנו לטיפולים בספא ובבריכה. לפי הערכות, עלות סוף שבוע כזה היא כ-55 אלף שקל - 6,000 דולר עלות המסוק, 4,000 דולר לארוחת השף, ועוד כ-10,000 שקל ללינה ולהוצאות נוספות.

שילוב בין כלי טיס לג'יפ

אחת החברות המובילות בשירות מסוקים היא לימוקופטר, המנוהלת במשותף על ידי חברת כים-ניר וחברת ג'ט לינקס. החברה מציעה טיסות נוסעים במסוקים המכילים ארבעה-שישה נוסעים. בועז פלג, ששירת בתפקיד מפקד טייסת מסוקי יסעור ובתפקידי מפתח נוספים, הקים גם הוא לפני כמה שנים חברת מסוקים הקרויה על שמו. גם הוא מציע מבחר של טיסות בשמי הארץ, ורואה במסוק שילוב מנצח בין כלי טיס לבין ג'יפ, ללא המהמורות שבדרך. לדבריו, למי שיכול להרשות לעצמו, לטיסה במסוק יש יתרונות לא מבוטלים: אי-תלות בלוח זמנים של חברת תעופה; טיסה בגובה נמוך - 150 מטרים בלבד, כמו גובה של גורד שחקים - שמאפשרת לראות את הנוף דרך החלונות הרחבים; אפשרות לחוג מעל יעד מועדף; וקשר אישי עם הטייס, שמספק הסברים במהלך הטיסה.

כיום פועלים בישראל שמונה-תשעה מסוקים של חברות פרטיות. פלג מעריך שכל החברות יחד מטיסות לפחות 30 איש ביום. "ביום העצמאות ובל"ג בעומר, כשעושים סיבובים עם הילדים, מגיעים גם ל-400 איש ביום", אומר פלג. לרשות החברות המציעות טיסות כאלה עומדים גם שני מסוקים פרטיים ומפוארים של חברה גדולה, המשכירה אותם כשאינם בשימוש הבעלים. מסוקי VIP כוללים כיסאות עור, נוחות טיסה ומיזוג אוויר. גם מחירם בהתאם - כ-3,000 דולר לשעה.

עם זאת, יש גם אפשרות זולה יותר. ירון אשכולות, המנהל המסחרי של כים-ניר, אומר שיש נוסעים שנוטלים עמם את הילדים לטוס במטוס קל מעל לכנרת כדי להראות להם את רמת הגולן - שחזרה באחרונה לכותרות בשל המגעים עם סוריה. מחיר הטיסה לשעה במטוס קל הוא כ-500 דולר. כלומר, טיסה של שעתיים לשישה אנשים לגולן ובחזרה לשדה התעופה בהרצליה עולה כ-1,000 דולר. "כשהדולר כה נמוך, מחיר של קצת יותר מ-1,000 שקל לזוג לחוויה כזאת הוא לא בלתי אפשרי", הוא מעריך.

ביקור מהיר במצדה

המסוקים ממריאים ונוחתים במנחתים של שדות התעופה בשדה דב ובהרצליה, במנחתים של בתי חולים, בעיבורו של מגרש כדורגל, בשטחים חקלאיים, ברחבה הצמודה לבתי מלון, לווילות ולאחוזות בגליל, במנחת מצדה ואף על צוק בצפון ים המלח.

אחד היעדים המבוקשים של נוסעי המסוקים והמטוסים הקלים הוא רמת הגולן, שאליה מגיעים בין היתר כדי לערוך סיור ביקבים, דוגמת שאטו גולן במושב אליעד שבדרום הרמה. ביקב מספרים שכארבע פעמים בשבוע נוחתים אצלם מסוקים בחצר היקב, או שאורחים מגיעים במטוס קל למנחת פיק. רוב המבקרים ממשיכים להר בנטל לראות את עמק הבכא. בין הבאים ניתן למצוא ישראלים וחברות מקומיות שמזמינות שותפים-עמיתים או לקוחות מחו"ל. במנחת פיק, ליד קיבוץ אפיק, נוחתים גם מי שרוצים להגיע בנוחות לאתר המרחצאות חמת גדר, במרחק 15 דקות נסיעה מהמנחת. עוד יעד פופולרי הוא מנחת המסוקים אביטל במרום גולן, הממוקם בין הר בנטל להר אביטל. במרום גולן מספרים שבכל שנה מגיע אורח במסוק מנצרת כדי לחגוג את יום ההולדת של רעייתו במסעדת הבשרים שלהם, לצד אנשי ממון הנמצאים בטיול בישראל. לעתים משמש המנחת כמקום יציאה לטיולים אחרים באזור. מנחת למסוקים קטנים יש גם בעין גב, המיועד למבקרים במתחם הסירות אלי סירות.

אשכולות מספר שיש ישראלים שמציעים נישואים לבנות זוגם בטיסות: "חלקם עושים זאת במטוס פייפר, אבל יש גם מי ששוכר מסוק - נוחתים ליד מסעדת חוות התבלינים בגלבוע ומגיעים לקראת שקיעה לכתף שאול. שם נערכת הצעת הנישואים".
יעדים מבוקשים אחרים הם גדר ההפרדה, ירושלים ואזור הדרום - ים המלח והר המצדה. בטיסה למצדה מדובר על שעתיים טיסה הלוך ושוב, כולל המתנה של שעה של המסוק במקום, בדרך כלל בלא תשלום, מה שמאפשר לאנשים לעלות ברכבל למצדה ולחזור עם המסוק למרכז. לגבי ים המלח, מסביר אשכולות, יש לא מעט ישראלים ותיירים שאינם מרגישים בנוח בכביש המוביל מירושלים לים המלח. "להגיע במסוק זו דרך אלגנטית. אפשר גם לטוס מעל מנזרים במדבר יהודה, וכן מסביב לירושלים בגובה המאפשר לראות את מראות העיר", הוא אומר.

הטיול של מנכ"ל גוגל

"טיול באמצעות מסוק או מטוס קל הוא דרך טובה למשוך תיירים", אומר זאב גרשטיין מנהל חברת התיירות מבט, המתמחה בשירותים לתיירים בעיקר מארה"ב ומקנדה. "כדי לשווק את ישראל לתיירים, בעיקר לכאלה שבאים לעתים קרובות, חייבים כל הזמן להתחדש. אחת האפשרויות היא להראות את המדינה בצורה שונה על-ידי סיורים באמצעות מסוקים", אומר גרשטיין.
לדבריו, "טיסה ממעוף הציפור לא דומה לנסיעה בכביש, ומדגימה באופן מוחשי יותר את הגיאוגרפיה לצד הצרכים הביטחוניים כמו גדר ההפרדה". גרשטיין מציין כי החברה מנסה ליצור יום סיור מגוון הכולל גם ביקור באתרים היסטוריים, ביקבים או במפעלי תעשייה - לפי תחום העניין של התייר. יום או יומיים של סיור כזה עשויים להסתכם באלפי דולרים, מאחר שלא מדובר רק בעלות המסוק. בכל תחנה שבה נוחת המסוק מחכה לו רכב עם מדריך, שלוקח את האורח למקומות שהמסוק לא יכול להגיע אליהם. לכך מצטרפות עלויות של מסעדות, ואטרקציות שונות. גרשטיין מספר על מגוון לקוחות שכבר עברו את החוויה בישראל, בהם שחקנים ופוליטיקאים מחו"ל, ואף מנכ"ל גוגל, אריק שמידט. עם זאת, לדבריו כיום חלה האטה מסוימת בעניין זה בתיירות מארה"ב, אולי בגלל המצב הכלכלי.

  • עוד באותו נושא:
  • מסוק
  • טיסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully