וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתמזג ביעילות עם החשמל

בר חיון

2.7.2008 / 9:28

ל-84% מהישראלים יש מזגן ובעונת הקיץ הוא פועל כ-6 שעות ביום. למה יש להתייחס כשרוכשים מזגן חדש וכיצד ניתן לחסוך בעלויות החשמל

כמו בכל קיץ, החום הבלתי נסבל מריץ את האנשים לשדרג או לקנות מזגן טוב כדי לצנן מעט את הגוף והנפש. לפי נתוני אתר ההשוואות זאפ וחברת פרדיקטה, כבר במאי חלה עלייה של 135% בביקוש בקטגוריית המיזוג. ואולם, מחירי המזגנים לא השתנו בהשוואה ליוני שעבר, ומינואר השנה אף חלה ירידה של 3.8%. במחירים. עם זאת, תעריפי החשמל עלו מהקיץ שעבר בלא פחות מ-22.1% - ייקור שנובע בעיקר מעלייה מתמדת במחירי הדלק והפחם בעולם. מעבר לכאב בכיס, גם הנזק האקולוגי שנגרם בשל פליטת גזי החממה בעקבות צריכת האנרגיה העצומה של המזגנים אינו בטל בשישים.

מסקר שערכה אלקטרה מיזוג אוויר באמצעות מכון "שילוב", עולה כי ל-84% מהישראלים יש מזגן (לחצי מהם יש מזגן אחד וליותר משליש יש שניים עד שלושה) בו הם עושים שימוש בממוצע כשש שעות ביום בקיץ. כדי למזער נזקים ולחסוך בעלויות, צצה בשנים האחרונות טכנולוגיית מזגנים חדשה בשם אינוורטר (Inverter). הטכנולוגיה אמנם מייקרת את עלות המזגן, אבל גם מוזילה עלויות בטווח הרחוק באמצעות ניצול חשמל חסכוני יותר ועמידות לטווח ארוך. מעבר לבחירת מזגן שעובד ביתר יעילות, קיימות דרכים נוספות להפחית את צריכת האנרגיה שדורש המיזוג בעשרות אחוזים. לשם כך התייעצנו עם מומחים ממכון התקנים והאקדמיה ועם מהנדסים מאלקטרה ותדיראן קרייר כדי לנסות להבין מה צריך לעשות כדי לחסוך בעלויות וגם להשיג ערך מוסף בהפחתת הנזק לסביבה.

על תפוקה, כוח סוס ודירוג אנרגטי

אחד הפרמטרים החשובים אליהם יש להתייחס ברכישת מזגן הוא התפוקה שלו - עוצמתו בקירור או בחימום. התפוקה נמדדת ב-BTU לשעה, כלומר כמות הקור או החום שנוספה לחלל בשעת עבודה אחת. באתר הצרכנות www.wisebuy.co.il מציינים כי נתון זה חשוב בבחירת המזגן הרבה יותר מכוח סוס, שהוא מידת הכוח שהמזגן מייצר פר יחידת חשמל. למעשה, בבחירה בין שני מזגנים עם תפוקה זהה, מומלץ לבחור בזה עם פחות כוחות סוס, מאחר ששני המזגנים יניבו אותה תפוקה, אך זה עם יותר כוחות סוס יבזבז יותר חשמל.

"בהיבט של צריכת אנרגיה, חשוב להתאים בעזרת מתקין מזגנים מקצועי את התפוקה לתנאי החלל - גודלו, מיקום החדר בבית, מספר החלונות, סוגיהם ועוד" אמר ינון חיימי, עורך WiseBuy, "ככלל, כל נתון שתורם להעלאת הטמפרטורה, כגון מספר נפשות או חשיפה ישירה לשמש, מצריך הגדלת התפוקה בהתאמה". תפוקה נמוכה מדי תגרום לכך שהמזגן יפעל ללא הפסקה, ולא יספק את רמת המיזוג המבוקשת ויגרום לבזבוז חשמל. מצד שני, גם תפוקה גבוהה מדי תגרום לבזבוז אנרגיה וכן לשינויים תכופים בטמפרטורת החדר ובלאי מואץ של מערכת המיזוג עקב מחזורי פעולה קצרים ותדירים.

מעבר לתפוקת המזגן, חשוב לבדוק גם את הדירוג האנרגטי הקובע את יעילות ניצול החשמל. דירוג זה נקבע לפי תקנות משרד התשתיות, כאשר המזגנים היעילים ביותר בקבוצה A והמזגנים העונים לדרישות היעילות הפחותות ביותר המאושרות בישראל בקבוצה G. כאן לרוב מסתיימת הבדיקה של רוב הצרכנים ומדריכי הצרכנות. ואולם כניסת אינוורטר לישראל לפני כשלוש שנים וחצי שינתה את כללי המשחק.

הכוח השקט

בחלק ממדינות אירופה כבר הבינו את פוטנציאל הידידותיות לסביבה בחיסכון באנרגיה של מזגני האינוורטר ובחלק מהמדינות, כמו צרפת למשל, מעודדים צריכה של מזגנים כאלה באמצעות החזרים כספיים על חלק משווי המזגן. לטענת יגיל וויט, מנהל חטיבת מיזוג אוויר באלקטרה מוצרי צריכה, ב-2008 צפויים להימכר בעולם 12 מיליון מערכות מיזוג אינוורטר - צמיחה של 33% בהשוואה ל-2007.

"מכירות מזגני אינוורטר בישראל צמחו ב-150% ב-2007 והן צפויות להגיע לנתח של כ-15% מהמכירות ב-2008". אינוורטר הוא מנגנון שמווסת את פעולת המדחס במהירויות שונות, מה שמאפשר שמירה על טמפרטורה יציבה יותר וכתוצאה מכך, גם חיסכון באנרגיה.

ראובן גודלי, ראש מדור אנרגיה במכון התקנים, הסביר כי למזגן מפוצל רגיל יש שני מצבי פעולה - פעולה בשיא התפוקה או הפסקת המיזוג: "המזגנים הרגילים מקררים או מחממים עד שהם מגיעים לטמפרטורה הרצויה ואז מפסיקים. זאת לעומת מזגני האינוורטר, שפועלים בצורה רציפה בעוצמה האופטימלית לתנאי החדר המשתנים".

ד"ר עופר אלון, מומחה לפתרונות אנרגיה ובקרת אקלים, הוסיף כי מעבר לכך שהפעלתו מחדש של המזגן הרגיל בכל פעם צורכת הרבה אנרגיה, היא גם מרעישה וגורמת לבלאי גבוה יותר יחסית למזגני האינוורטר.

חברות שונות מצהירות על חיסכון משמעותי בצריכת החשמל של מזגני האינוורטר לעומת מזגנים רגילים. באלקטרה ביקשו לבדוק את שיעור החיסכון והשוו בתנאי מעבדה זוגות מזגנים בעלי תפוקה והספק זהים שהשוני היחידי ביניהם היה הטכנולוגיות השונות. נמצא כי החיסכון בחשמל במזגני אינוורטר הוא עד 30%.

אלון טוען כי התוצאות אינן מפתיעות: "כשהמזגן מותאם כראוי לתפוקה המתבקשת, מערכת המיזוג לא נדרשת לפעולה שוטפת של 100% ולכן, בשל יכולתו לווסת את פעולתו, מזגן האינוורטר ישפר את שמירת הטמפרטורה ובמקביל גם יחסוך באנרגיה באופן משמעותי".

בבחירת מזגן, חשוב שהבדיקה לא תסתיים בדירוג האנרגטי של משרד התשתיות משום שמזגן אינוורטר יכול להיות מדורג נמוך יותר ממקבילו הרגיל, אך בפועל יחסוך יותר בחשמל - עיוות שנובע משיטת הדירוג הנהוגה. יהודה ווכטל, מנהל הפיתוח העסקי בתדיראן קרייר, מדגים: "כשהצרכן הממוצע משווה, למשל, בין נתוני מזגן האינוורטר תדיראן קרייר Spirit-IN10 לבין המזגן תדיראן קרייר-A10, הוא יבחין שלא רק שהאינוורטר יקר יותר אלא גם הדירוג האנרגטי שלו ("D") נמוך בשלוש רמות מזה של המזגן הרגיל ("A"). חשוב להבין שהדירוג נגזר ממדידת ניצול החשמל בשיא תפוקתו. בפועל, מזגן האינוורטר מגיע לעתים רחוקות לשיא התפוקה ולכן, במקרה הזה, הדירוג מטעה". על כן, כדאי לקחת בחשבון את הדירוג האנרגטי כשמשווים בין מזגנים רגילים אך לא מזגנים רגילים למזגני אינוורטר.

עילי, מולטי או משרדי

יש כמה סוגים של מזגני אינוורטר: הסוג הראשון מקביל למזגן מפוצל עילי רגיל, בעל יחידה חיצונית (מנוע המדחס המותקן מחוץ לבניין) ויחידה פנימית (המזגן שבתוך הבית). הסוג השני הוא המולטי, הכולל יחידה חיצונית אחת המחוברת לשתיים עד ארבע יחידות פנימיות. פיתרון זה כדאי במקרים בהם אין מקום להתקין מחוץ לדירה יותר מיחידת מדחס אחת. בנוסף, יחידת מולטי אחת הכוללת כמה יחידות פנימיות, על פי רוב זולה בכ-5% בהשוואה לאותו מספר יחידות נפרדות של מזגני אינוורטר. הסוג השלישי, שנועד לוילות ענק ובנייני משרדים, הוא VRF/VRV הכולל יחידה חיצונית חזקה המחוברת ל-9 עד 40 יחידות פנימיות. בנוסף, בדומה למזגן המיני מרכזי הרגיל, המזרים אוויר ממוזג לחדרי הבית דרך תעלות אוויר, קיימת גם מערכת דומה עם טכנולוגיית אינוורטר.

לאחרונה החלה תדיראן קרייר לשווק דרך מתקיני המזגנים שלה את מזגני האינוורטר ההיברידיים של טושיבה, שלטענתם מגבירים אף יותר את החיסכון בחשמל. מזגנים אלה הם מוצר פרימיום לאנשים שהכסף פחות מהווה שיקול בשבילם, וכדי להשיגם יש ליצור קשר עם תדיראן קרייר. לדברי רמי בן-דויד, סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברה, מזגנים אלה כוללים שני מנגנוני פיקוד נפרדים: האחד אחראי על הפעלתו בשיא התפוקה והאחר אחראי על עבודת הדיוק והוויסות הייחודית למזגני אינוורטר. "בפועל", טוען בן-דויד, "המזגן מגיע לטמפרטורה הרצויה מהר יותר, היעילות האנרגטית שלו גבוהה ב-20% בממוצע והמדחס שלו שקט ואמין מאוד". אין אמנם מחקרים לביסוס טענות אלה, אך כדאי לציין כי המזגנים ההיברידיים של טושיבה יקרים עד 70% יותר ממזגני האינוורטר המקבילים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איך תקררו את הבית ביעילות

* מומלץ לכוון את התרמוסטט של המזגן ל-25 מעלות צלזיוס בקיץ. סימינה ברטנשניידר מהמחלקה לייעול הצריכה בחברת החשמל אמרה כי כוונון התרמוסטט במעלה אחת פחות כבר יגרום לעלייה בצריכת החשמל בכ-5%. ד"ר עופר אלון, מומחה לפתרונות אנרגיה מסביר כי ככלל, כשהטמפרטורה הרצויה נמוכה יותר מהטמפרטורה שבחוץ, המזגן מתגבר על ההפרש באמצעות הפעלת המדחס החיצוני, המהווה 80% מהאנרגיה הנצרכת. "פעמים רבות, כשחם לאנשים הם מורידים את התרמוסטט לפחות מ-20 מעלות. על פי רוב, לא רק שהמזגן אינו מגיע לטמפרטורות אלה, הוא גם יפעל יותר זמן לאורך שעת עבודה שלא לצורך".

* אחד מהגורמים המשמעותיים המשפיעים על הטמפרטורה בחדרים הוא רמת הקרינה הנכנסת. לטענת פיני אוסט, מנכ"ל חברת אורגון ליצור ושיווק מוצרי הצללה, שימוש בפתרונות הצללה נכונים חוסך עד 30% בהוצאות המיזוג. ואולם, לא חייבים לחיות בחושך כדי לבלום את השמש. קיימים בשוק סוגים שונים של הצללות, כגון ציפוי חיצוני לחלון הדוחה עד 80% מהקרינה ("אנטי סאן" שעלותו ברשת אורגון 202 שקלים למטר מרובע) או וילונות רשת המסננים בין 85%-95% מהקרינה והחום מבלי לבלום אור (עלות של 300-330 שקל למטר רץ ברשת אורגון).

* אפשר לשלב שליטה חשמלית בווילונות האטומים שעל החלונות ולתכנת את המערכת כך שהבית יהיה מוצל גם כשלא נמצאים בו. היתרון העיקרי בכך הוא שהבית לא מתחמם יתר על המידה במהלך היום, וקל וחסכוני יותר להגיע לטמפרטורה הרצויה באמצעות המזגן. (עלות המערכת: 1,386 שקל ברשת אורגון למנוע לגודל וילון ממוצע)

* במקרה שאינכם עושים שימוש בהצללה, יתכן שבערב הטמפרטורה בפנים הבית תהיה גבוהה מהטמפרטורה בחוץ, אפילו בשיא הקיץ. במקרה כזה, לפני שממהרים להפעיל מזגן, מומלץ לפתוח חלונות ולאוורר את הבית.

* חשוב לסגור היטב את הפתחים דרכם עלול לברוח אוויר ממוזג ואת דלתות החדרים שאינם בשימוש.

* מומלץ שהמזגן לא יהיה חשוף לפגיעת שמש ישירה כיוון שאז היחידה כולה מתחילה להזיע ולבזבז אנרגיה יתר על המידה. מאותה סיבה, מומלץ גם לא למקם גופי חשמל מחממים (כמו תנורים וטלוויזיות) בסמוך למזגן.

* מומלץ להחליף נורות ליבון שבבית בנורות פלורצנטיות קטנות מסוג EL/PS. מעבר לחיסכון בחשמל בעשרות אחוזים לשנה, נורות אלה מפיצות פחות חום וכך יש פחות אנרגיה איתה המזגן צריך להתמודד.

* חשוב לוודא שלמזגן שקונים יש תו תקן ישראלי.

* מומלץ לא לזלזל בחשיבותו של מתקין מיזוג מקצועי. יש לא מעט פרמטרים אותם יש להביא בחשבון בשיקול בחירת המזגן כמו תפוקתו, מיקומו בחלל, גודל החדרים, איכות הבידוד בבנייה, האזור הגיאוגרפי והגובה הטופוגרפי ומספר הנפשות. לכן מומלץ שההתקנה תתבצע על ידי בעל מקצוע מאושר על ידי החברה ממנה אתם קונים את המזגן.

  • עוד באותו נושא:
  • מזגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully