וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כשמתכננים ל-2009 רצוי להיות פסימיים"

רותם סלע

3.7.2008 / 11:28

כך אמר בפורום קיסריה ליאו ליידרמן הכלכלן הראשי של בנק הפועלים. לדבריו, ייקח עוד זמן רב עד שנראה התאוששות מהמשבר העולמי

"כשמתכננים ל-2009 רצוי להיות פסימיים", אמר פרופ' ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים בנאומו בפורום קיסריה. לתפיסתו, הכלכלה העולמית נמצאת הרחק משיווי משקל, ובתקופה הקרובה אנו יכולים לשכוח משיעורי הצמיחה הנאים מהם נהנתה הכלכלה הישראלית בעבר. זאת, לאור קריאת גורמים שונים להגדלת היקף רף ההוצאה ב-2.7% - אומר ליידרמן. "זהו לא הזמן למשחקים פיסקלים".

"ייקח עוד זמן רב עד שנראה התאוששות מהמשבר העולמי הנוכחי. למעשה, הסיכון העיקרי כרגע הוא לא של מיתון עמוק בארה"ב אלה של השארות בשיעורי צמיחה נמוכים לאורך מספר שנים של כ-1% לשנה ומתחת לזה, צמיחה חיוורת ואפורה למשך מספר שנים".

"בטווח המיידי סביר שנראה החלשות של הפעילות באירופה - שעד כה לא הגיבה כל כך למשבר. על רקע זה, אני מעריך שהמשק הישראלי יתקשה להגיע לשיעור צמיחה של 3% ב-2009. לא רק בגלל האטה אפשרית ביצוא - אלא גם בגלל ריסון בצמיחה הפרטית על רקע שחיקת כוח הקנייה של הציבור".

"חזרה לנורמליות תיקח מספר שנים", סבור ליידרמן בין השאר על רקע, "העולם המקרו כלכלי שנמצא כרגע מחוץ לשיווי משקל. הריבית הריאלית בארה"ב היא שלילית, המדיניות המוניטרית מרחיבה מדי והדבר יתרום להשארות בשיעורי אינפלציה גבוהים מאלו שהיו נהוגים בעבר או במילים אחרות סטגפלציה.

"הרבה מאוד גורמים בכלכלה הגלובלית נמצאים הרחק משיווי המשקל מלבד הריבית האמריקאית. לדוגמה: המטבע הסיני שצריך להתחזק באופן ניכר והריבית הריאלית הסינית שצריכה לעבור מטריטוריה שלילית לחיובית".

מסקנת המדיניות של ליידרמן, "כדאי להיות פסימיים בתכנונים ל-2009", ולכן ביחס לקולות הקוראים להעלאת יעד ההוצאה הממשלתית "זה לא הזמן למשחקים פיסקליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully