וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: הגבלת תנועות ההון היא רעיון מסוכן

רותם סלע

3.7.2008 / 14:20

בתגובה ליוזמות להגביל את הפעילות במט"ח כדי לחזק את השקל, אמר נגיד בנק ישראל כי פעולות כאלה יחזירו את ישראל עשור לאחור

בנאום בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, קרא נגיד בנק ישראל, מר סטנלי פישר לחדול מהקריאות להגבלת תנועות ההון, אותן כינה כ"רעיונות מסוכנים שיחזירו את ישראל 10 שנים אחורה". פישר ברך על המדיניות המקרו כלכלית של השנים האחרונות הכוללת ריסון תקציבי וסימן את האיום הגדול הבא - האינפלציה.

"כנס קיסריה התכנס היום בתקופה מאוד מורכבת לכלכלה הישראלית", פתח פישר את דבריו וציין את הגורם המרכזי האחראי לכך, "לפני שנה פתח משבר פיננסי חמור בארה"ב וחלחל משם למדינות אחרות"

"המשבר הפיננסי עוד לא חלף ויתכן והוא אף יחמיר", אמר פישר, "הפד האמריקאי הוריד את הריבית כיוון שראה במשבר הדבר החשוב ביותר לטיפול", אמר פישר והזכיר גם את טיפולם של הבנקים בבריטניה ובאירופה במשבר, "אך כעת נאלצים הבנקים המרכזיים להעביר את מלוא תשומת ליבם לטיפול באינפלציה"

"ההאטה והעלייה במחירי הסחורות מציבים אתגר בכל העולם לא רק בישראל", אמר פישר, "בתחילת המשבר הייתה האינפלציה נמוכה יחסית, ושהתברר לבנקים המרכזיים שיש איום אינפלציוני הם פעלו לחזרה ליציבות המחירים בהדרגתיות"

בפתח דבריו על מקומו של המשק הישראלי בתמונת מציאות זו פותח פישר במילים טובות, "מאמצע 2003 צמחנו בקצב של 4% בשנה, תוצאה מהצמיחה במשק העולמי והמדיניות המקרו כלכלית המאוד מוצלחת של המשק הישראלי", אומר פישר ומזכיר את מדיניות הריבית והמשמעת הפיסקאלית שהורידה את יחס החוב לתוצר, "המדיניות הזאת הייתה מוצלחת, מאוד מוצלחת", חוזר פישר ומציין את "העלייה בצמיחה, הירידה באבטלה, העלייה בדרוג האשראי של המשק וההזמנה שקבלנו להצטרפות ל-OECD", כפירותיה. עם זאת מציין פישר כי מאז יולי 2007 מתמודד המשק הישראלי עם המציאות העולמית. עליית המחירים שהגיע בעקבותיה היא כבר, לדברי פישר "תמונה שאי אפשר להשלים איתה".

"ניתן להעריך כי מחירי האנרגיה והמזון יפסיקו לעלות במשך השנה", אומר פישר ומסייג, "בכל מקרה האינפלציה בישראל דורשת טיפול לכן ביוני ויולי העלנו את הריבית ב-0.25%. יש כאלו שיגידו כי העלאות הריבית לא יועילו כי האינפלציה קשורה בעליית מחירי הנפט, אך יש לציין כי העלאות הריבית היו חיוניות כי ישנה סכנה אמיתית לגלישה של עליות מחירים", אומר פישר המדגיש את חומרת נזקיה האינפלציה ומתריע כי "ישמור על מדיניות יציבות המחירים אם יצטרך בעליות ריבית"

פישר קורא גם להימנע מקריאות להגדלת מסגרת התציב שיעלו לטענתו את הריבית, "הדבר יוביל לכך שאזרחי ישראל יצטרכו לשלם ריבית גבוהה יותר", אומר הנגיד ומעלה על נס מדיניות מוניטרית המתרכזת קודם כל בשמירה על יציבות המחירים ושהובילו את ישראל ל"תוצאות מאוד מוצלחות".

"אנו מודעים להתחזקות השקל והחלשות הדולר", אומר פישר "עם זו לא צפויה התחזקות של השקל בתקופה הקרובה למרות שאני לא מוציא בחשבון הערכות כי מדובר בפעילות ספקולטיבית", בכל מקרה מבטיח פישר להמשיך בכיוון הנוכחי ולא לפעול לשינוי שער החליפין.

בסיום נאומו תקף פישר את האמירות על הגבלת הון אותן הוא כינה רעיונות מסוכנים "שלא הצליחו בעולם וגם לא בארץ. אם נקשיב להם אנו עשויים להשיב את המשק הישראלי עשר שנים אחורה"

  • עוד באותו נושא:
  • פישר
  • מט"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully