וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קומברס - המשבר ממש מעבר לפינה

הארץ

23.10.2001 / 8:34

הצניחה החדה במניה בימים האחרונים מרמזת כי אזהרת הרווח מתקרבת במהירות

מאת בועז לוי

חברת קומברס הישראלית נערכת לפיטורים בהיקף רחב, בעקבות המשך הקשיים בעסקיה - כך עולה מהערכות של מקורות בשוק. קומברס היא המובילה העולמית בתחום של פיתוח תאים קוליים לטלפונים סלולריים וקוויים, ומתחרה בחברות אחרות על אספקה של מערכות ערך מוסף אחרות המיועדות למפעילות סלולריות.

על פי ההערכות, החברה תתקשה לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה לשני הרבעונים שנותרו עד סוף 2001 ול-2002. יעדים אלה כוללים מכירות של 1.38 מיליארד דולר ב-2001 ו-1.53 מיליארד דולר ב-2002, ורווח למניה של 1.14 דולר ו-1.37 דולר בהתאמה.

הסיבות לקשיים בעסקיה של קומברס, כפי שניסחו אותן לא פעם בהנהלת החברה, הן ההאטה הכלכלית הגלובלית והמשבר ההולך ומחריף בתעשיית הטלקום. סיבה חדשה יחסית היא אירועי ה-11 בספטמבר בארה"ב, שגרמו להאטה בפעילות, גם אם זמנית.

ככל הנראה, הפיטורים יהיו בכל חטיבות החברה, בישראל ובחו"ל, ויכללו 1,000-600 עובדים. כיום מעסיקה קומברס כ-5,500 עובדים, מחציתם בישראל, כך שהפיטורים יכללו כ-10%-20% מכוח האדם של החברה.

הקשיים בעסקיה של קומברס, וההערכות כי היא עשויה לפרסם בעתיד הקרוב מאוד אזהרת רווח, ניכרים בהתנהגות המניה בשבועות האחרונים. אתמול צנחה מניית קומברס ב-%8 במסחר עם נפח גבוה במיוחד. בסיום המסחר הגיעה המניה לרמה של 16.1 דולר, כשהיא משלימה נפילה של %22 מתחילת אוקטובר. הרמה הנוכחית של מניית קומברס היא הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות.

מנוע הצמיחה העיקרי של קומברס בשנים האחרונות היה מערכות התאים הקוליים (הנקראות טריילוג), שהפכו אותה לאחת החברות הישראליות הגדולות והמצליחות ביותר בוול סטריט. ואולם בתקופה האחרונה נראה כי הרוויה בקרב המפעילים הסלולריים ממערכות התאים הקוליים, שהיתה אמורה להגיע בעוד כמה רבעונים, מתקרבת בצעדים מהירים מהצפוי. בשבוע שעבר פירסם בנק ההשקעות מריל לינץ' סקירה על קומברס, שבה מכנים כלכלני הבנק את השוק האירופי למערכות תאים קוליים "בוגר". הם גם אינם תולים תקוות גדולות ביכולתו של השוק האמריקאי לאושש את הכנסות החברה, וזאת בעקבות האווירה הנוכחית במשק האמריקאי.

בקומברס צפו כבר לפני כמה שנים כי מכירות התאים הקוליים לא יוכלו לשמש לנצח מנועי צמיחה. החברה פיתחה שורה של מוצרים אחרים, שנועדו לאפשר לקהל היעד שלה - - חברות הטלפוניה הסלולרית - להגדיל את ההכנסות מהמשתמשים.

עם מוצרים אלה נמנות מערכות לאיחוד מסרים (העברה של פקסים, דואר אלקטרוני והודעות קוליות על גבי תא אחד), מערכות SMS (מסרים כתובים קצרים), PrePaid (כרטיסי חיוג) ואינטרנט סלולרי.

ואולם הביקוש לחלק מהמוצרים אינו צומח לפי התוכניות. במריל לינץ' העריכו בסוף השבוע האחרון כי קומברס עתידה להיתקל בקשיים משמעותיים בעת ניסיונות ההחדרה של המוצרים החדשים לשוק, וזאת בעקבות הדחייה של יישום חוזה המסרים המאוחדים עם חטיבת הסלולר של AT&T.

סבב הפיטורים שאותו מתכננת כיום קומברס אינו הראשון בתקופה האחרונה. במאי 2001 הודיעה החברה כי תיאלץ לפטר 400 עובדים, כ-6% מכוח האדם שהועסק אז בחברה. בקומברס אומרים כי מאז לא בוצע כל סבב פיטורים נוסף, ולא היו צמצומים, פרט לעזיבתם של עובדים ספורים.

חודשיים לאחר ההודעה על סבב הפיטורים, באמצע יולי, נאלצה קומברס לפרסם אזהרת רווח לרבעונים השני, השלישי והרביעי של 2001, ול-2002. הקיצוץ היה חד: תחזית ההכנסות ל-2001 הופחתה ב-%10 ותחזית הרווח הופחתה בשליש. תחזית ההכנסות ל-2002 צומצמה ב-20%. ואולם עתה מסתבר כי ייתכן שזה לא היה מספיק. האנליסטים של מריל לינץ' סבורים כי התחזיות הנוכחיות של הנהלת קומברס גבוהות מדי, וכי על החברה להפחית את התחזית הנוכחית שלה, לצמיחה של 60% ברווח למניה ב-2002 לעומת 2001.

לפי התרחיש הגרוע ביותר שמציגים במריל לינץ', עשויה קומברס לרשום ב-2001 הכנסות של 1,309 מיליון דולר ורווח של 83 סנט למניה בלבד. ב-2002 יפחתו ההכנסות בכמעט 4% ויסתכמו ב-1,262 מיליון דולר, והרווח יהיה 54 סנט למניה.

בקומברס סירבו להגיב אתמול על הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully