וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח סודי של הבנק העולמי: ביו-דלק - הגורם המכריע לקפיצה במחירי מזון; אחראי ל-75% מהזינוק

נמרוד הלפרן

6.7.2008 / 14:44

המחקר, המקיף מסוגו, נגנז מחשש לתגובת הבית הלבן, לפי "גרדיאן"

הדו"ח קובע כי שימוש מוגבר בביו-דלקים, בעיקר בארה"ב ובאירופה, היה אחראי ל-75% מהזינוק שרשמו מחיר המזון בעולם מאז שנת 2002, וכי התייקרות מחירי האנרגיה והדשנים באותה התקופה היתה אחראית רק ל-15% מעליית מחירי המזון. מחירי המזון בעולם זינקו ב-140% מאז שנת 2002 ועד חודש פברואר האחרון, לפי הדו"ח.



הדו"ח, שהוא המחקר המקיף והמפורט ביותר של משבר המזון שנערך עד כה, עומד בסתירה לטענות הממשל האמריקאי כי שימוש בביו-דלקים אחראי רק להתייקרות של 3% במחירי המזון. לדברי גורמים בכירים הבנק העולמי החליט שלא לפרסם את המחקר, שהושלם כבר בחודש אפריל, כדי ללא להביך את ממשל בוש. "פרסום הדו"ח היה גורם למתח פוליטי בין הבנק העולמי לבית הלבן", אמר המקור.



עוד עולה מהמחקר של הבנק העולמי כי הגידול בייצור ביו-דלקים תורם לייקור מחירי המזון בשלוש דרכים. ראשית, יבולים חקלאים שנועדו בעבר לשימוש כמזון מופנים כעת לייצור דלקים. למעלה משליש מהתירס בארה"ב משמש כיום לייצור אתנול, וכמחצית מהשמנים הצמחיים באיחוד האירופי משמשים לייצור ביו-דיזל.



שנית, ממשלות וגורמים עסקיים מעודדים חקלאים להקצות שטחים נרחבים יותר לגידול יבולים המיועדים לייצור ביו-דלקים. שלישית, הביקוש המוגבר לסחורות חקלאיות הביא לכניסת ספקולנטים לשוק, אשר גרמו לזינוק נוסף במחירי הסחורות.



הבנק העולמי העריך בחודש אפריל כי נסיקת מחירי המזון גרמה לנפילתם מתחת לקו העוני של כ-100 מיליון בני אדם במדינות מפתחות. "נראה כי הפוליטיקאים מתעקשים להתעלם מהוכחות חותכות לכך שביו-דלקים מהווים גורם מרכזי בעליית מחירי המזון באחרונה", אמר יועץ המדיניות של קרן אוקספם, רוברט ביילי. "חייבים לראות את התמונה המלאה. בשעה שהפוליטיקאים מתמקדים בלהשביע את רצונם של הלוביסטים של המגזרים, לאנשים במדינות עניות אין מספיק כסף כדי לקנות אוכל", הוסיף.



הזינוק במחירי המזון - המיוחס גם לגידול חד בצריכת מזון מהחי (ייצור קילוגרם בשר בקר דורש 8 קילוגרם דגנים) במדינות מתפתחות דוגמת סין ולשינויים אקלימיים, ובכלל זה שיטפונות ובצורות אשר גרמו לפגיעה ביבולים - גרר השנה הפגנות ומהומות בעשרות מדינות ברחבי העולם, במהלכן נהרגו עשרות בני אדם ואלפים נעצרו.



דו"ח הבנק העולמי קובע כי הביקוש המוגבר למזון במדינות מתפתחות לא היווה גורם משמעותי להתייקרות מחירי המזון בעולם. זאת בניגוד לעמדת הבית הלבן לפיה ביקוש מוגבר בסין והודו הוא הגורם העיקרי לייקור המזון.



הדו"ח קובע עוד כי גם תקופות הבצורת הארוכות שפקדו את אוסטרליה היו בעלות השפעה מזערית על ייקור מחירי המזון בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully