וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחד הוא יועץ השקעות גרוע

עמי גינזבורג

6.7.2008 / 17:49

פחד הוא יועץ השקעות גרוע

מבול של חדשות רעות ירד על שוקי ההון בחודש האחרון: האינפלציה הרימה ראש בגלל מחירי הסחורות הגואים ותוביל ככל הנראה לסדרה של העלאות ריבית, המערכת הבנקאית נכנסה לסיבוב נוסף של מחיקות ענק וגיוסי הון במחירי רצפה, מחירי הנדל"ן בארה"ב ובמערב אירופה ממשיכים לצנוח, מדד אמון הצרכנים בארה"ב צלל לשפל של 28 שנה, וגל פשיטות הרגל של נוטלי המשכנתאות התרומם לשיא חדש. ואם לא די בכך, בשוק ממשיכות לרחוש שמועות על נפילה אפשרית של מוסד פיננסי גדול - כאשר החשוד העיקרי הוא בית ההשקעות ליהמן ברדרס.



בין אופוריה לפחד



הנפילות החדות, החדשות הרעות והתחושה שהמשבר הכלכלי הנוכחי יהיה ארוך ומעיק החזירו לשווקים את הפרמטר הישן והלא מרנין: הפחד. בשוק ההון נהוג לומר שהבורסה נעה תמיד בין שני מצבי קיצון: אופוריה ותאוות בצע מצד אחד - ופחד מהצד השני. ואם היא לא נמצאת באחד המצבים האלה, הרי שהיא בדרך אליו. בכל פעם שהיא מתקרבת לאחד משני המצבים הקיצוניים, המשקיעים נוטים לקבל החלטות לא רציונליות.



תחושת הפחד של משקיעים מקבלת לא פעם חיזוק מהרעשים שמגיעים מהסביבה. כאשר מתרחש משבר בשוק או בכלכלה, התקשורת הפיננסית נוטה להדגיש בעיקר את החדשות הרעות, ואילו החדשות הטובות כמעט לא מקבלות תהודה. פחד הוא תחושה מאוד לא נוחה. טבעי לצפות מאדם שאיבד 20% או 30% מתיק ההשקעות בתוך חצי שנה לחוש מצוקה. זה נכון גם אצל עשירים שתיק ההשקעות שלהם מתכווץ ממיליון שקל ל-750 אלף שקל, וגם אצל "עניים" שהפסידו "רק" 30 אלף שקל.



כשהשוק נופל ב-15% בתוך חודש כמעט בלי יום של הפוגה, המשקיעים חשים עצבנים ומותשים. החרדה הזאת מובילה אותם לא פעם לוותר לגמרי על נכסים בעלי פרופיל של סיכון/סיכוי גבוה ובינוני (מניות ואג"ח קונצרניות) ולעבור להתבצר באג"ח ממשלתיות ובפקדונות. הם עושים זאת בשעה שהמניות נסחרות במחירים נמוכים ומציעות תשואות עתידיות מעניינות, בעוד שהריבית באג"ח ובפקדונות נמוכה מאוד.



למה זה קורה? במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בארה"ב ניסו החוקרים לבדוק מה משפיע על החלטות השקעה במצבי פחד. הנחקרים התבקשו לבחור בין שלושה סוגי נכסים: מניה טובה, מניה רעה ואג"ח. המניה הטובה מניבה תוחלת תשואה של 2.5 דולרים, אבל לעתים היא מניבה הפסד; המניה הרעה מניבה תוחלת תשואה שלילית של 2.5 דולרים ולעתים מניבה רווח; האג"ח מניבה תשואה קבועה של דולר בודד.



בורחים לאג"ח



לנבדקים לא נאמר מהי המניה הטובה ומהי הרעה, והם היו צריכים לגלות זאת בעצמם תוך כדי הניסוי. המטרה שלהם היתה להשיג רווח מקסימלי. במהלך הניסוי נבדקה גם הפעילות המוחית של המשתתפים. הניסוי נערך בכמה סיבובים, כך שהמשתתפים יוכלו להבחין עם הזמן מהי המניה הטובה ומהי הרעה. מי שהבחין בכך יכול היה למקסם את רווחיו על ידי בחירה קבועה במניה הטובה.



הניסוי הראה שלא מעט משתתפים אכן הצליחו לזהות את המניה הטובה לאחר כמה סיבובים. ואולם למרות זאת, הם נטו לוותר עליה אם הניבה להם הפסדים במשך כמה סיבובים רצופים. הכעס או הפחד מהפסד נוסף גרם להם לשנות את שיטת העבודה ולעבור לאג"ח. זהו דפוס פעולה לא מפתיע, שמוכר משוק המניות. משקיעים שנקלעים לשורה של הפסדים בשוק נוטים לברוח ממנו לנכסים בטוחים שבהם תוחלת התשואה נמוכה.



מה שעוד התברר בניסוי הוא שבשניות שלפני קבלת ההחלטה הלא רציונלית, הופעל במוח החלק שידוע כאחראי על הרגשות. זהו החלק במוח שפועל כאשר אנחנו חשים כאב או חרדה. הניסוי הזה מאשש אפוא את הטענה שבמצבי חרדה בשוק אנשים נוטים לפעול בחוסר רציונליות, ובכך מונעים מעצמם רווחים עתידיים. החשש מפני הפסדים נוספים בטווח הקצר גורם להם לשנות אסטרטגיה, על אף שהם יודעים שזו אסטרטגיה שמנצחת בטווח הארוך - הם פשוט מתקשים לסבול את הכאב הכרוך בהפסדים שמתרחשים מדי פעם בשוקי המניות.



לא להיכנע לתחושות הבטן



מה אפשר ללמוד מכך? בעיקר שרצוי לא לקבל החלטות לטווח ארוך במצב של לחץ וחרדה. מי שאופק ההשקעה שלו רחוק ושמשקיע במניות כאסטרטגיה ארוכת טווח, לא צריך לנטוש את האסטרטגיה הזאת בגלל תחושות כאלה. אין זה אומר שאסור לשנות דעה מדי פעם. מי שהגיע למסקנה שכלכלת העולם עומדת להיכנס למיתון ארוך וממושך, וסבור שמחירי המניות גבוהים מדי ויניבו תשואה נמוכה או שלילית בחמש השנים הבאות, רשאי לשנות אסטרטגיה ולהשקיע את כל כספו במזומן. זו לא בהכרח החלטה מוטעית.



אבל לפני שהוא עושה כן, רצוי שייקח לעצמו כמה דקות (או ימים) כדי לברר אם הדעה החדשה נובעת מניתוח כלכלי שנשען על יסודות מוצקים - או שהיא נובעת מתחושת מצוקה עקב ההפסדים שספג בתיק השקעות שלו בתקופה האחרונה. בעניין זה אפשר לצטט את האנליסטית איליין גרזרלי שאמרה: "בשוק המניות אני נוהגת לעשות ההפך ממה שאני מרגישה. כאשר יש לי כאב בבטן, אני יודעת שזה הזמן לקנות. כשאני מרגישה נהדר, זה הזמן למכור".



-



מדד VIX (Volatility Index)



מדד שעוקב אחר רמת התנודתיות של האופציות והחוזים העתידיים על מדד 500 S&P בבורסת שיקגו. המדד מבטא תנודתיות גבוהה, או "פחד" בקרב המשקיעים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully