וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיקום מצוין, נוף לים, שכר הדירה לא מפסיק לעלות

רז סמולסקי

7.7.2008 / 9:51

מחירי השכירות של משרדים בתל-אביב טיפסו בשיעור של 8% מאז הרבעון הרביעי של 2007, והגיעו ל-92 שקל למ"ר

מחירי המשרדים ממשיכים לעלות. מסקר מחירים שערכה חברת מ.א.ן נכסים עולה כי מחירי השכירויות בתל אביב עלו בכ-8% מאז הרבעון האחרון של 2007. ברמת גן, הרצליה, פתח תקוה, רעננה, רחובות ונתניה נרשמו עליות מחירים של כ-7%.

מחירי השכירות הממוצעים בתל אביב עלו מ-84 שקל למ"ר לכמעט 92 שקל. הסקר מסביר כי עליות המחיר נובעות ממחסור בשטחים פנויים להשכרה, צמצום התחלות הבנייה של מגדלי משרדים בשנים האחרונות, מהעליות התכופות במחירי הדלק ותשומות הבנייה וממשבר הסאבפריים שהשפיע על היכולת לקבל הלוואות לפרויקטי נדל"ן.

דווקא מגדלי המשרדים היוקרתיים נעדרים מן הסקר. המחירים במגדלים משה אביב (שער העיר), אלרוב ודיסקונט באזור המרכז גבוהים בכ-25% משוק המשרדים הכללי, ותעיד על כך עסקת שיא שנערכה באחרונה: חברת פולאר השכירה לחברת אזורים משרדים בהיקף של 800 מ"ר במגדל פלטיניום שברחוב הארבעה בתל אביב ב-172 שקל למ"ר.

המחירים המופיעים בסקר הם ממוצעים לחוזי שכירות או מכירה שבוצעו ברבעון הרלוונטי. כלומר, המחירים אינם משקפים ממוצע של מחירי השכירות המשולמים בפועל. ישנם שוכרים שחתמו חוזי שכירות במחירים נמוכים לטווח ארוך וממשיכים לשלם את המחירים האלה גם כיום. לכן מציין ג'קי מוקמל, מנכ"ל משותף במ.א.ן נכסים, כי "בשנתיים הקרובות, אחרי שחוזי שכירות רבים יגיעו למועד החידוש, נראה תופעה של חברות שבוחנות את המשך דרכן באזור המרכז ובוחנות חלופות אחרות שיכולות להוזיל באופן משמעותי את דמי השכירות שלהן".

לפי מוקמל, רק הורדה ניכרת במחירי השכירות תביא חברות לעזוב את משכנן הנוכחי. "חברות לא ממהרות לעזוב משרדים כי עלויות המעבר מוערכות בכ-3 דולרים למ"ר. גם בעל הנכס צריך להשקיע כ-3-4 דולרים למ"ר בהתאמת המשרדים לשוכר חדש. לכן לשני הצדדים יש מוטיווציה להאריך את החוזים ולא לחפש אלטרנטיבות".

נתון נוסף שנעלם בסטטיסטיקה הוא גודל העסקאות. "ברבעון הראשון של 2008 היו עסקות בודדות, אם בכלל, של שטחי משרדים גדולים בהיקף של כ-5,000 מ"ר ויותר", מסביר מוקמל. "יש בלימה בביקושים לשטחים גדולים כתוצאה מעליות דמי השכירות. בשטחים קטנים יותר, של כ-1,000 מ"ר, דמי השכירות משמעותיים פחות ולכן הביקושים לא יורדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully