וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקניונים כבר ידאגו שתפתחו את הארנק

בר חיון

7.7.2008 / 8:58

הקניונים משקיעים כסף רב בימי החופש הגדול על מנת למשוך משפחות לבלות ב"חינם". הם יודעים שעל הדרך תיפרדו מכמה מאות שקלים

כל ביקור משפחתי בקניון עולה כ-200 שקל. בקיץ עולה המחיר ב-10%-20%. ואם הגעתם לקניון אזורי בעקבות אירוע מיוחד תוציאו 100-150 שקל יותר. כן, אפילו אם התכוונתם לבלות במזגן בחינם עם הילדים - כך לדברי תמיר בן שחר, מחברת צ'מנסקי בן שחר ושות', המייעצת למרכזים המסחריים והרשתות הקמעוניות. "גם אופי הקנייה משתנה כשהולכים לקניון לצורכי פעילויות לילדים", מוסיף בן שחר, "במקום הקניות הרגילות שהצרכנים מבצעים בקניון, 70%-75% קונים בעיקר מוצרים מזדמנים (מוצרי "אימפולס", ב.ח) ומוצרי הסעדה ומזון מהיר".

ישראל היא שיאנית העולם בחופשות מבית הספר - 93 ימים בשנה, לא כולל שבתות. אין ספק שהחופש הגדול הוא הבעיה המרכזית עבור ההורים, הן מבחינת ניהול הזמן ומציאת תעסוקה לילדים והן מהפן הכלכלי. מלבד הוצאות אופייניות לקיץ, כמו קייטנות או חופשות משפחתיות, מתווספות בחופש הגדול הוצאות שכלל לא צפינו.

יוסי אש, יו"ר איגוד היועצים לכלכלת המשפחה, טוען כי לפי חישוב ממוצע שנערך על ידי האיגוד, הוצאות בלתי מתוכננות בחודשי הקיץ, מסתכמות ב-8,000 שקל למשק בית. אין זה מפתיע, במיוחד כשבוחנים את נתוני הסקר שערך הגרנד קניון בחיפה, שלפיהם 72% מהילדים בני 10 ויותר מבלים בקניון באזור ביתם שלוש פעמים בשבוע בממוצע, וכי עיקר הפעילות מסתכמת באכילה, צפייה בסרטים ובילוי בחנויות.

"ילד שמבקר בקניון תמיד יקנה לעצמו גם איזה צ'ופר מעבר לבילוי ולארוחה", אומרת אביב צ'סלר יניב, מנהלת השיווק של קניון קריית אונו. לטענתה, מבדיקה שערך הקניון עולה כי סל הקנייה הממוצע של ילד בביקור בקניון יכול להגיע בקלות ל-100 שקל.

נדמה כי מדובר בהוצאה שלא ניתן להתחמק ממנה - הילדים בחופשה ואחרי הקייטנה, שאורכה שלושה שבועות בלבד, מה כבר אפשר לעשות אתם? למעשה, אפשר לעשות הרבה בלי לשלם בכלל - אפשר לצאת לסיורים בטבע או בעיר ולנצל את מקומות העניין הקרובים למקום המגורים. התל אביבים יכולים לקפוץ לסיור בנוה צדק, בראשון לציון אפשר לבקר ביקב ולחיפאים לא חסרים מסלולי טבע בתוך העיר עצמה. אפשר לנסוע באופניים לפארק גדול ולטייל בדרך במקומות שעדיין לא ביקרתם בהם, והכל חינם. לא תזדקקו ליותר מכובע, מים וסנדוויצ'ים.

אחת מהנחות הבסיס של הורים בחופש הגדול היא שלספק תעסוקה לילדים, משמעותה לספק להם בידור. אמנם בידור הוא התעסוקה הנוחה ביותר: הבדרנים התזזיתיים בקניון הם הבייביסיטרים הכי אטרקטיוויים והטלוויזיה היא המוצץ האולטימטיווי.

סיור בתערוכת אמנות יהיה אולי מאתגר יותר עבור ההורים, אבל בדרך כלל גם משתלם יותר, משום שמלבד הערך המוסף החינוכי, מוזיאונים ומרכזי מבקרים רבים יכולים להיות לא פחות מהנים עבור הילדים. במקרים רבים, הם גם יכולים להוות בילוי חינמי שאינו טומן בחובו פיתויים להוצאות מיותרות. באתר 'מפה' תוכלו למצוא רשימה של 127 אתרי בילוי חינם, מתוכם כ-60 מוזיאונים בפרישה ארצית שפתוחים לקהל ללא תשלום.

אתרים ומוזיאונים חינם: www.mapa.co.il/freemuseum

אפשרות נוספת היא לבקר בגנים הלאומיים ובמרכזי מבקרים, הגובים תשלום סמלי. גם הקניונים מציעים שפע של פעילויות חינם. כדאי רק לזכור שלפעמים החינם הזה עלול לעלות לכם הרבה כסף.

מרוויחים מהשעמום

הקניונים משקיעים עשרות אלפי שקלים בפעילויות מיוחדות לתקופת הקיץ, שימשכו אליהם משפחות. תוכלו למצוא לפחות אטרקציה אחת בקניון הקרוב למקום מגוריכם כמעט מדי יום במהלך החופש. בדרנים, ליצנים וכוכבי ילדים הופכים את רחבת הקניון לערוץ ילדים חי. מצד שני, אפשר גם להישאר בבית, להגביר את ווליום הטלוויזיה למקסימום ולקבל את אפקט דומה, רק בלי הצעקות המהדהדות של שאר הילדים.

חלק מהקניונים מספקים פעילויות שגרתיות פחות ובעלות ערך מוסף. דיזנגוף סנטר בתל אביב מציע, לדוגמה, סדנת הרכבת פאזלים, קניון רמת אביב מפעיל סדנאות יצירה ועיצוב ובקניון איילון מתקיימת סדנת בישול של התוכנית "השף הבריא". בקניון קרית אונו מתקיימות הפעלות ספורט אתגרי לילדים, ובקניוני ישראל מציעים משחקיית מדעים.

הקניונים מודעים היטב לפוטנציאל הכלכלי הטמון בילדים משועממים בחופשת הקיץ ובהוריהם המיואשים, ומכל מופעי הקוסמות שתראו הקיץ עם ילדיכם, הקסם שידהים אתכם יותר מכל יהיה האופן שבו נעלמים כמה מאות שקלים בכל בילוי "חינם" בקניון.

אש מסביר כי בקניונים קיימות שתי מלכודות עיקריות שצריך לקחת בחשבון. הראשונה היא מלכודת המסעדות: "רוב האנשים, שהיו אורזים סנדוויצ'ים לכל יום כיף אחר, לא מרגישים בנוח לשלוף כריכים בקניון. יש בזה משהו כמעט פרובוקטיווי, כאילו הבאנו ארוחת צהריים למסעדה". מעבר לכך, הוא טוען כי ארוחה במסעדת מזון מהיר בקניון אינה נתפשת כהוצאה אמיתית. "הארוחות בקניונים נתפשות בתור הוצאה ארעית ופעוטה. אבל בפועל, העלות שלהן מסתכמת בכמה מאות שקלים למשפחה".

המלכודת השנייה היא מלכודת הקנייה הקטנה, של ההורים דווקא. "להורים יש זמן פנוי בזמן שהילדים עסוקים בפעילות, והם פוזלים לעבר החנויות". אש מדגיש כי לרוב הקניות הן באמת קטנות, אך כשמסכמים הוצאה של כ-140 שקל על ארוחה במסעדת מזון מהיר (למבוגר ושלושה ילדים), עשרה שקלים לפחות על חנייה, 14 שקל לפחות על דלק וקנייה של פריט או שניים מחנות בגדים או חנות גאדג'טים, מגיעים לכמה מאות של שקלים בכל "בילוי חינם" שכזה.

דיזנגוף סנטר: סדנת הרכבת פאזלים - מתקיימת בימי שלישי ביולי-אוגוסט; קידישוק - יריד יד שנייה שבו מוכרים הילדים צעצועים ישנים, ספרים, עבודות יד, תכשיטים ובעצם כל מה שמתחשק, בימי שני ורביעי ביולי-אוגוסט. השתתפות ללא תשלום אך כרוכה בהרשמה מראש.

קניון רחובות ולב אשדוד: תערוכת 60 שנות תעופה, מוקד פיסיקלי, משחקיית מדעים, סדנאות יצירה, סדנת בישול של קסמי המדע במטבח ומלאכת יד.

גרנד קניון חיפה: פעילויות בהשראת האולימפיאדה.

קניון מרום ברמת גן: משחקי חשיבה, משחקי טבע ו"משחקים של פעם".

קניון קרית אונו: ספורט ואתגר - הפעלות לכל המשפחה כולל קיר טיפוס, קליעה למטרה וסדנת קפוארה מתקיימות ב-21-23 ביולי; עולם החי - הילדים מוזמנים להיכנס למתחמים מעוצבים ולקבל הסברים על בעלי החיים, ב-4-5 באוגוסט; עולם הסיפורים והאגדות - הילדים וההורים מוזמנים להתרווח על כריות צבעוניות ולשמוע סיפורים, מדי יום.

קניון רמת אביב: יוצרים צעירים - סדנאות יצירה ביולי-אוגוסט. הפעילות בעלות של 15-20 שקל.

עולם של מותגים

גם מרכזי מבקרים עשויים להוות אפשרות טובה וזולה לבילוי עם הילדים, אבל צריך להיזהר לא להתפתות לקניות מיותרות. בנוסף, גם כאן קיים מחיר נוסף, והוא היצרבותם של המוצרים בתודעתם של הילדים. "יש מרכזי מבקרים שבסוף המסלול מביאים אותנו לחנות, שבה מקווים שנוציא יותר כסף מעלות הביקור", מציין אש, "אבל עיקר התועלת של החברות הוא בקירוב הצרכנים למוצר שלהם".

מרכזי מבקרים: מי עדן - קצרין רמת הגולן. מחיר: 20 שקל למבוגר, 15 שקל לילד. יש לתאם את מועד הביקור מראש; מחלבות שטראוס - משגב, הסיור במפעל מגיל 7, מחיר: 15 שקל, עשרה שקלים לגמלאים ולבתי ספר; רולדין - מושב קדימה, מחיר: 25 שקל כולל נשנושים; תנובה - אלון תבור גלילות או רחובות, כניסה מגיל 5, מחיר: 15-20 שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • קניון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully