וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפים לימוזינות במוניות

הארץ

23.10.2001 / 12:39

שפל בענף, פיטורים וקיצוצים בהטבות בבית ההשקעות קרדי סוויס פירסט בוסטון

בית ההשקעות קרדי סוויס פירסט בוסטון (CSFB) היה אחד השחקנים החשובים בתקופה שבה התנפחה בועת ההיי-טק והאינטרנט. בית ההשקעות הזה היה מהמרוויחים הגדולים באותה תקופה. חבילות שכר ובונוסים בסך מיליון דולר ויותר לא היו דבר יוצא דופן בקרב בנקאי ההשקעות והאנליסטים שלו, שהיו מעורבים בגיוסי הכספים ובכתיבת הדו"חות אודות מניות הטכנולוגיה.

אלא שעכשיו התמונה השתנתה. בית ההשקעות רשם ברבעון השלישי של 2001 הפסד של 187 מיליון דולר, ולא נראה שהמצב ישתפר ברבעונים הבאים. שוק ההנפקות צולע, ושוק המיזוגים והרכישות מדשדש. לאור המצב, החליטה הנהלת בית ההשקעות לפטר 2,000 עובדים,7% ממצבת כוח האדם של החברה. המטרה היא לחסוך מיליארד דולר עד סוף השנה הבאה. כחלק מהקיצוצים החליטה הנהלת קרדי סוויס פירסט בוסטון לסגור את פעילותה בתחום המתכות היקרות.

גם אלה שלא יפוטרו יגלו מהר מאוד כי החיים הטובים נגמרו. הקיצוצים יגיעו גם להטבות שהפכו כבר לחלק מהתפקיד של בנקאי ההשקעות, כמו טיסות במחלקות עסקים, לימוזינות וחשבון הוצאות נאה.

את עובדי החברה שנהגו להשתמש בלימוזינות מעודדים עכשיו האדמיניסטרטיווי של בית ההשקעות, טום ניידס, מאות אלפי דולרים מתבזבזים בכל שנה על זמן המתנה של הלימוזינות. במזכר ששלח לעובדי הבנק כתב ניידס כי עובדים שיבקשו מהלימוזינה ששכרו להמתין להם זמן ממושך, יצטרכו להחזיר את הכסף לחברה.

פותחים את חוזי ההעסקה בקרדיט סוויס פירסט בוסטון מועסקים כ-28 אלף עובדים, 9,500 מהם בניו יורק. בית ההשקעות התנפח לאחר שרכש את בית ההשקעות דונלדסון לאפקין ג'אנרייט (DLJ) ב-2000. זאת היתה התקופה שבה נראה שהעסקים בוול סטריט יכולים רק לצמוח. עכשיו מתברר כי בית ההשקעות מתחיל לשלם את מחיר ההתרחבות. כ-400 עובדים בכירים שעבדו ב-DLJ, ושקיבלו מכונית מהחברה, יצטרכו לוותר על ההטבה.

הבונוסים יונמכו

לעובדי החברה ברור כבר עכשיו שהבונוסים השנה יהיו נמוכים בהרבה ממה שהורגלו. מרבית העובדים הבכירים לא ייהנו השנה מחבילות שכר של מיליון דולר ויותר, כפי שהיה נהוג בשנים הטובות.

"וול סטריט ג'ורנל" פירסם כי בכירים בבית ההשקעות התבקשו לפתוח את חוזי ההעסקה שלהם. אחד העובדים שתנאי העסקתו יידונו מחדש הוא פרנק קוואטרון, מנהל מחלקת בנקאות ההשקעות בתחום הטכנולוגיה, שהיה אחראי להנפקות רבות בתחום הטכנולוגיה, והרוויח יותר מ-100 מיליון דולר לשנה. פתיחת חוזי העסקה חתומים מהווה צעד בלתי שגרתי בוול סטריט ובעולם העסקים האמריקאי, המלמד עד כמה קשה מצבו של בית ההשקעות.

מנכ"ל קרדי סוויס פירסט בוסטון, ג'ון מאק, התמנה לתפקיד ביולי 2001. הוא בא ממורגן סטנלי, ויש לו מוניטין של מקצץ בעל סכין ארוכה וחדה.

כאשר הגיע מאק לקרדי סוויס היה עליו להתמודד עם חקירת הרשות לני"ע בעניין הנפקות שקרדי סוויס פירסט בוסטון היה מעורב בהם בתחום ההיי-טק. בדצמבר החלו הרשויות לחקור את הנפקת לינקס, אחת ההנפקות הגדולות בתחום האינטרנט שהוביל בית השקעות. על פי החשד בתי השקעות בוול סטריט ובכלל זה קרדי סוויס העדיפו משקיעים שנתנו להם עמלות גדולות. המדובר בהנפקות שהיה ברור מאליו שרוכשי המניות יזכו לרווחים מיידיים של עשרות אחוזים ואף יותר.

בכירים הושעו

קרדי סוויס היה אחד מבתי ההשקעות המרכזיים שהרשויות התמקדו בהן. עקב החקירה נאלץ בית ההשקעות לערוך בבדיקה מטעמו. כמה עובדים בכירים הושעו, והם טענו כי היו שעירים לעזאזאל, וכי הנהלת בית ההשקעות ידעה בדיוק מה מתרחש אך העלימה עין. בעקבות הביקורת הציבורית שנמתחה, והשאלות שהופנו מצד הקונגרס, פירסם בית ההשקעות הנחיות מחמירות לעובדיו. כך למשל, נאסר על אנליסטים בבית השקעות להחזיק במניות אותן הם מסקרים.

החקירה בפרשה עדיין נמשכת, למרות שהפיגוע במגדלי התאומים פגע מאוד בקצב התנהלותה. מתברר כי לרשויות החוקרות היו משרדים במגדלי התאומים, ועקב הפיגוע וחומר רב של עדויות שנצבר ירד לטימיון.

לדברי הרשויות, יש בידן אפשרות לשחזר חלק מהחומר האבוד משום שהיה להם גיבוי חלקי במשרדים במקומות אחרים. ואולם אין ספק כי יחלוף הרבה מאוד זמן עד שניתן יהיה לקדם את החקירה.

מכה קשה אחרת ספגה קרדי סוויס פירסט בוסטון בסין. בית ההשקעות התמודד על חיתום של הנפקה גדולה מאוד של חברת הטלקומניקציה השנייה בגודלה בסין, יוניקום. המדובר בהנפקה בהיקף של מיליארדי דולרים. בית ההשקעות עבד קשה מאוד כדי לזכות בחיתום ההנפקה. ואולם, במקביל הוא קיים קשרים הדוקים עם טייוואן. בתגובה החליטה סין בסוף אוגוסט לסגור את ההנפקה בפני קרדי סוויס פירסט בוסטון. בתי השקעות אחרים, כמו מריל לינץ וגולדמן סאקס הבינו את הרמז והחליטו לצנן את יחסיהם עם טייוואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully