וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

IDB ביקשה להקים תחנת כוח בשיתוף חברת החשמל בהשקעה של כ-230 מיליון דולר; בן אליעזר סירב

אבי בר-אלי

7.7.2008 / 19:06

מדובר בתחנה באגירה שאובה בים המלח; בחברת החשמל מיתממים: "לא ביקשנו שיתוף פעולה"



חברת כלל אנרגיה, מקבוצת IDB, פנתה באחרונה למשרד התשתיות, רשות החשמל ולממונה על ההגבלים העסקיים בבקשה לאשר לה שיתוף-פעולה עם חברת החשמל בהקמת תחנת כוח בים המלח. מדובר בפרויקט להקמת תחנה בטכנולוגיית אגירה שאובה, באתר פרסה שבדרום-מערב ים המלח, בהיקף של 220 מגה-וואט ובהשקעה מוערכת של 230 מיליון דולר.



ואולם שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, הודיע לכלל אנרגיה כי בהתאם להחלטת הממשלה שהתקבלה באחרונה עם דחיית הרפורמה בחברת החשמל, לא יאושרו לחברה פרויקטים נוספים לביצוע - פרט לאלה הנכללים בתוכנית החירום למשק החשמל. בן אליעזר הוסיף כי הפרויקט באתר פרסה יקודם בידי חברת הייצור הממשלתית החדשה שעל הקמתה החליטה הממשלה, או בידי המגזר הפרטי.



זה עשר שנים מיועד אתר פרסה להקמת פרויקט אגירה שאובה בהיקף של 800 מגה וואט. הפקת חשמל בשיטת האגירה השאובה מבוססת על ניצול הפרשי תעריפי החשמל בין שעות השפל של הלילה לשעות השיא שביום - כך שמים ממאגר נמוך נשאבים אל מאגר גבוה בשעות הלילה, ומוזרמים מטה בשעות היום תוך ניצול אנרגיית הזרימה להפקת חשמל בשעות שיא.



יתרונות טכנולוגיה זו נעוצים בתגובה הדינאמית שהיא מאפשרת לצרכים מיידים של רשת החשמל, וכן בעלותה הזולה יחסית (1,050 דולר לקילוואט מותקן). בפני המדינה מונחות כיום כשמונה בקשות להקמת תחנות-כוח באגירה שאובה, בהספק כולל של כ-2,000 מגה-וואט - בהם גם בקשה של כלל להקמת תחנה בהיקף דומה במורדות הכרמל.



כלל אנרגיה, בניהולו של דן ורדי, מתכננת תחנת כוח בהיקף 220 מגה-וואט אשר תשתרע בין שטח מחצבות מפעלי נשר שעל הר הכרמל - לבין בריכת אגירת מים האמורה להיבנות בשטח החברה, סמוך לנחל הקישון. היקף הפרויקט מוערך ב-230 מיליון דולר. החברה כבר הגישה בקשה להתחברות התחנה העתידית לרשת החשמל הארצית ושכרה את שירותי חברת אלפינה האיטלקית לתכנון הנדסי ראשוני של הפרויקט.



יש לציין, כי בעת האחרונה הודיעה חברת החשמל כי בכוונתה למנף את יכולותיה לשיתוף-פעולה עם יצרני חשמל פרטיים תמורת אחזקות במיזמים הפרטיים - ואולם כוונה זו צפויה להיתקל בהתנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים. לפי הערכות, נועד ניסיון זה של IDB לאפשר לחברת החשמל לעקוף את המגבלות הרגולטוריות המוטלות עליה וכן לספק לה את הגב הפיננסי הדרוש להקמת הפרויקט, בעוד כלל אנרגיה, מקבוצת כלל תעשיות, זוכה בגיבוי המקצועי והרגולטורי של חברת החשמל לקידום פרויקט נוסף, וכן נהנית מיכולתה של חברת החשמל לזכות בקרקע בלא מכרז.



מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל לא ביקשה שיתוף פעולה עם גורם פרטי באתר פרסה. החברה עושה כל שביכולתה כדי לעזור ולקדם כניסת יצרנים פרטיים למשק החשמל של ישראל והיא עושה זאת על ידי גוף שהוקף בחטיבת פרויקטים הנדסיים. החברה מודעת לחשיבות כניסת היצרנים הפרטיים, הן בגלל המחסור בחשמל (בעיית הרזרבה) והן כדי להוריד את הצורך בגיוסי הון. החברה תפעל בנושא שיתוף הפעולה עם יצרנים פרטיים אך ורק על פי הוראות והחלטות הרשויות המוסמכות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully