וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכשל ניסיונם של בעלי המניות הרוסים ב-TNK-BP להדיח את המנכ"ל הבריטי של ענקית הנפט

סוכנויות הידיעות

7.7.2008 / 23:18

השותפים הרוסים ב-TNK-BP לא הצליחו לגייס את קולותיהם של מרבית חברי הדירקטוריון להדחת המנכ"ל

בעלי המניות הרוסיים של ענקית הנפט, המנהלים בחודשים האחרונים מאבק השתלטות על החברה מול BP, לא הצליחו להשיג מספיק קולות בישיבת הדירקטוריון כדי להדיח את המנכ"ל הבריטי של TNK-BP, רוברט דאדלי.



השותפים הרוסים, המיליארדרים לן בלווטניק, מיכאיל פרידמן, ויקטור וקסלברג וגרמן חאן, הצליחו להשיג את קולותיהם של שניים מתוך חמישה חברי הדירקטוריון, כאשר שלושה הצביעו נגד הדחתו של המנכ"ל. BP וקבוצת המיליארדרים הרוסים מחזיקים, כל צד, בבעלות על 50% מהמיזם המשותף, חברת הנפט השלישית בגודלה ברוסיה, אך לא מיוצגים שווה בשווה בהרכב הדירקטוריון.



"אנחנו מאוכזבים, אך לא מופתעים מתוצאות ההצבעה. קיווינו, ואנחנו עדיין מקווים, שתתקבל ההחלטה שתיטיב עם כל בעלי המניות של TNK-BP ותוביל להדחת המנכ"ל", אמר סטאן פולובץ, נציגם של בעלי המניות הרוסים, שטען כי הנהלתה הבריטית של TNK-BP ביצעה "אינספור הפרות של החוק הרוסי" והוסיף כי החברה הפגינה ביצועים חלשים מאז תחילת השותפות עם BP.



מאז הקמתו של המיזם המשותף ב-2003, צמח שווי השוק של TNK-BP ב-138% בלבד, טען פולובץ. שווי השוק של ענקית הנפט הרוסית לוקאויל, באותה תקופה, צמח ב-467%, ושוק המניות הרוסי עלה ב-355%.



"יש רק קומץ חברות שהפגינו ביצועים חלשים משל TNK-BP בחמש השנים האחרונות. אחת מהן היא BP עצמה, שמנייתה נותרה ללא שינוי מאז 2003", טענו המיליארדרים הרוסים, שהבטיחו להמשיך במאבק על השליטה בחברה.



בחודשים האחרונים הידרדרו היחסים בין BP לבין שותפיה הרוסיים. בתחילת השבוע שעבר לא האריך הממשל את היתרי העבודה של מנכ"ל המיזם, רוברט דאדלי, ושל כמעט מחצית מהעובדים הזרים במיזם. מאז, הביעו פקידי הגירה ברוסיה נכונות להאריך חלק מאישורי העבודה - ביניהם גם את של דאדלי. BP הגישה תביעה, במקביל, נגד שותפיה הרוסים ב-TNK-BP, במסגרתה היא תובעת מהם החזר חוב בסך 370 מיליון דולר.



BP טוענת כי ארבעת האוליגרכים מנסים לדחוק את רגליה מרוסיה ולהשתלט על החברה, לפי הערכות כדי לאפשר את הלאמתה על ידי הקרמלין.



ממשלת רוסיה הלאימה או החזירה לידיים רוסיות חלקים נכבדים ממגזר האנרגיה הרוסי בשנים האחרונות - מפרשת יוקוס, ועד ל-BP עצמה, שכבר נאלצה למכור את פרויקט הדגל שלה בשדה הגז קוביטקה שבמזרח סיביר לגזפרום. ב-2007 אילצה רוסיה את ענקית הנפט רויאל דאץ'-של למכור את נתח השליטה בפרויקט הנפט והגז סחאלין-2 לגזפרום, לכאורה על רקע הפרות סביבתיות שביצעה דאץ'-של. את השליטה ביוקוס השיג הממשל לאחר תביעת העלמת מס בסך מיליארדי דולרים נגד החברה והעומד בראש, מיכאיל חודורקובסקי, המרצה כיום עונש מאסר בסיביר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully