וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רענן דינור: המשק לא במשבר

אורה קורן

8.7.2008 / 8:41

מנכ"ל משרד ראש הממשלה סבור כי אין צורך בהתערבות ממשלתית במשק, אינו רואה בעיה במעורבות אנשי עסקים בפוליטיקה, מאמין שהאוצר עשה טעות ברפורמה במס - ומודה: "היה לי נוח יותר לעבוד עם הירשזון מאשר עם בר-און"

"המצב הרצוי לנו הוא מעקב דרוך, לא דאגה", אומר דינור בתשובה לשאלה אם המשבר הכלכלי העולמי אינו מעורר דאגה בכל הנוגע למשק הישראלי. "לא צריך להתנבא. אם המשק הישראלי יהיה במשבר, אז נדבר על משבר. רבים אומרים שמה שמאיים על הכלכלה הישראלית זה המצב הפוליטי. אני חולק על כך. אם תהיה אנרכיה, זה יהיה איום, אבל לא זה המצב".



"הממשלה צריכה להיות דרוכה למצב בשווקים, בארצות הברית, באירופה ובמזרח - לסכנות ולהזדמנויות כאחד. המצב הוא לא רק של חסמים, אלא גם של הזדמנויות. תוצאות הרבעון הראשון היו טובות והראו שהמשק חזק. אני מאמין שתוצאות הרבעון השני יהיו קצת פחות טובות, אך הן לא יהיו בעייתיות במיוחד. אני לא מזהה חולשה במשק, וחשוב שהממשלה תשמור על איפוק.



"להערכתי, יכולה להיות חולשה על רקע המצב בארצות-הברית. אני גם מבין את משמעויות ייסוף השקל מול הדולר. אבל ניהול התעשיות לסוגיהן הוא מספיק טוב - עם רמת גמישות שמאפשרת למרבית המפעלים להתאים עצמם למצב".



 מה דעתך על דרישות היצואנים להתערב במדיניות המט"ח?



"העובדה שיש לנו כמה סכנות כמו ייסוף וכלכלה גלובלית אינה צריכה לגרום לנגיד, לשר האוצר ולראש הממשלה לעשות שימוש בכלים ששמחנו להיפטר מהם בשנות ה-80. אני בהחלט חושב שכמה מהכלים שמוצעים כיום על ידי התעשייה והאוצר, כמו ההיטלים בנמלים, ראויים לבדיקה, אף שאינם נוגעים לכלל התעשיות, דוגמת ההיי-טק. מתי נעשה את זה? כשנראה שיש סיבה לעשות את זה. כרגע אנחנו מאוד מעודדים מהתוצאות של המשק".



 משרד ראש הממשלה מתואם עם הנגיד?



"הנגיד עושה דברים בזהירות הנכונה. אם הוא היה פועל באופן קיצוני, היינו מקבלים תוצאה הפוכה. ליצור בהלה בשוק זה קל מאוד. החוכמה היא להחזיק משק לאומי במתינות. כל בעלי התפקידים - הנגיד, שר האוצר וראש הממשלה - עושים את העבודה במתינות הנדרשת".



 האם יש לתת עדיפות לצמיחה או לשמירת יעד האינפלציה, כמו שעושה הנגיד?



"האצת הצמיחה לא צריכה להיעשות על ידי הגברת צריכה, שמקדמת אינפלציה. מבחינתי צמיחה זה ליצור מצב שבו יותר אנשים שותפים לצמיחה ופירותיה. הדיון הרציני הוא איך רותמים את כל השכבות במשק לתוצר; אחריו בא הדיון האינפלציוני. נכון שהריבית משפיעה על הצמיחה, אבל כדי להכניס אנשים למעגל העבודה נדרשות תוכניות שאינן נוגעות לכלים שעליהם הנגיד מופקד במישרין".



 האם הממשלה נערכת לגל פיטורים?



"הממשלה לא ממש מנהלת את כוח האדם של המגזר העסקי; תפקידה ליצור כלים שיעמדו לרשות המגזר העסקי בתנאי משק משתנים. אני סבור שיש כיום כלים יפים במערכת הממשלתית".



 כיצד מושפע המשק מהמצב הפוליטי?



"דיוני התקציב לא נדחו אפילו לשנייה בגלל קונסטלציה פוליטית. התקציב השנה מאוד בעייתי, מכיוון שיש בו רמת גמישות נמוכה יחסית לתקציב 2008 בשל התוכניות הרב-שנתיות בביטחון ובחינוך. אני סבור שנאשר אותו באמצע אוגוסט.



"יש נושאים שרצוי לא לחדד לפני בחירות, כמו קצבאות הילדים. גם אם אמצא אוזן קשבת אצל ראש הממשלה, יש סיכוי שיגידו שזה לא העיתוי להעלות סוגיה שנויה במחלוקת בציבור.



"אם המערכת הפוליטית תצא משליטה, יש סיבה להיות מודאג. אם לצורך העניין ייקבע תהליך מסודר של פריימריס במפלגה כזו או אחרת, וייקבע מועד בחירות, ודברים יהיו מסודרים - איני חושש. המשק הוכיח את חוזקו בשנתיים האחרונות. סיבה לחשש תהיה אם לאזרחים תהיה תחושה שכל הזמן עפות מעליהם החלטות חדשות וגחמות".



 האם אתה שותף לחשש מהכוח הפוליטי שצברו אנשי עסקים?



"יכולת ההשפעה של עורכי דין המעורים במשק על הרכב הממשלה - קלושה, גם אם הם נשכרים על ידי מפלגה מסוימת. אנחנו חיים בחברה שלהיכרות אישית וחברתית יש משקל. אני מאמין בתהליכים אוניברסליים ומביא בחשבון תקלות. לדוגמה, הרגשתי מאוד רע עם האמירה שגידמאק קונה חברי כנסת. מטרידים אותי דברים שלא נעשים על פי הכללים והחוק.



"אם יש מעורבות של אנשי עסקים בפוליטיקה, והיא שקופה וגלויה, אני לא מודאג. אם זה משהו שנעשה במחשכים, זה מעורר דאגה. מנקודת התצפית שלי, פה במשרד ראש הממשלה, שום דבר לא נעשה במחשכים. אולי צריך לעודד יותר מעורבות בצד הפורמלי והשקוף, וזה ימנע ניסיונות לעשות את זה בצדדים פחות שקופים".



 אתה תומך בשיתוף פעולה עם ההסתדרות והמעסיקים?



"כמו ששרגא ברוש לא מוכן שלי יהיה 'סיי' בלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ועופר עיני עוד פחות רוצה שאהיה מעורב בהסתדרות - כך הם מבינים שאיני יכול לאפשר להם להיות מעורבים בפעילות הממשלתית. אבל הם מבינים שלהידברות יש פוטנציאל להגיע למצב של שלם שגדול מסך חלקיו".



 הצטערת שתוכנית המס של האוצר נגנזה עקב חוסר הידברות עם ההסתדרות?



"לא הצטערתי, מכיוון שישנו מתווה יורד ונכון של מס הכנסה. בהחלט ראוי לטפל במיסוי קרנות ההשתלמות, אבל ישנה דרך לעשות זאת, וגם פה יש צורך בהידברות. מה הרעיון שכל בוקר גוף ציבורי יקום וינפח שרירים? מה פתאום. הרעיון הוא להזיז את החברה בכוחות משותפים למקום טוב יותר.



 נכון שהיה לך נוח יותר לעבוד עם הירשזון כשר אוצר לעומת בר-און שמרגיש שאתה מתחרה בו?



"זה נכון. כל אחד וסביבת העבודה שלו. אני מסתדר מצוין עם מנכ"ל האוצר ובכירי המשרד. אין שחר לפרסומים שרציתי לבנות תקציב חלופי. אותנו מעניין ביצוע מול תכנון, מדדי תוצאה, הממשק עם הציבור. אלה דברים שהאוצר לא עושה".



 כיצד אתם מטפלים בשילוב המגזר הערבי במשק?



"ישנם כמה כלים שיוצגו בכנס שייערך השבוע בחיפה. אחד מהם הוא קרן השקעות שמוקמת בימים אלה בהיקף של 80 מיליון דולר, כסף ממשלתי של קרן נוספת ובנקים שיזכו במכרז. הקרן תעשה למגזר הערבי מה שקרן יוזמה עשתה לתעשיית ההיי-טק בשנות ה-90".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully