וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוויל ברודי: "לאתר וואלה אין עיצוב, יש רק אוסף של דברים ו-ynet זה אתר שהולך אחורה"

מעיין כהן

8.7.2008 / 8:58

ברזומה של מעצב העל נוויל ברודי רשומים בין השאר ה"טיימס" הלונדוני ואתר הגרדיאן ■ בראיון בלעדי ל-TheMarker, לרגל השקת המראה החדש של אתר נענע 10, הוא מדבר על וואלה, על מתיחת הפנים של ynet, ועל החיבה הישראלית לבאנרים

לאירוע, שהתקיים בתל אביב, הוא מגיע באיחור ניכר - כיאה למעמדו כגורו עיצוב - ונראה עצבני מעט. אבל ככל שהמעריצים עולים אליו לרגל וזאב חספר, מנכ"ל נענע 10, מפליג בשבחיו, הוא מתרכך.



ואכן, לא מעט מעריצים הגיעו כדי לפגוש בברודי פנים אל פנים. בין עבודותיו של אחד המעצבים הבכירים בעולם, המחזיק באימפריית עיצוב משלו, אפשר למנות את עיתון "טיימס" הלונדוני ואתרי גארדיאן ואובזרבר. עם לקוחותיו נמנים נייקי, פפסי, סוני, מרצדס וחברות ענק רבות. בישראל הוא מוכר כמי שחתום על עיצובו הראשוני של אתר ynet, שנחשב בזמנו מהפכני. עד כדי כך מהפכני, שהרוב המכריע של המשתתפים בקבוצות המיקוד שבהן השתמשו עם השקת האתר - שנאו אותו. "80% מהגולשים אמרו שהם שונאים את ynet ולא יגלשו בו", אומר ברודי. אגב, בהקמת נענע 10 כבר לא נעשה שימוש בקבוצות אלה.



חספר הכיר את ברודי עוד מהעבודה על ynet, שחספר היה בין מקימיו. "כשהקמנו את ynet התחלתי להסתכל מה קורה בעולם, ונעצרתי באתר הגרידאן", מפליג חספר בזיכרונות. "אמרתי לעצמי: אני רוצה שמי שעיצב את האתר הזה יעצב לי את ynet. חשבנו איך נצליח להביא אותו לישראל. הסתבר שהוא כבר עבד בישראל קודם (לקח חלק בעיצוב בניין האופרה הישראלית - מ"כ), והוא נענה להצעתנו". תמורת עיצוב נענע 10 קיבל ברודי סכום המוערך ב-300 אלף דולר.



המשימה שעמדה בפני ברודי הפעם היתה שונה מעיצובים קודמים שלו. "היה צריך לקחת מותג אהוב, אבל חלש, עם בעיות זהות, שהוא מהסקאלה השנייה של האתרים, רחוק מהדואופול (שליטה של שני שחקנים בשוק) של וואלה-ynet, ולהביא אותו למקום אחר", אומר חספר. "היתה גם אפשרות לשדרג את האתר הקיים, למצוא את הדרך הנכונה עם ערוץ 10 ולהביא קהל חדש. הדרך הזאת, אגב, עבדה בחצי שנה האחרונה. הרמנו את הרייטינג של נענע 10 ב-20%. אבל אני חשבתי שאנחנו צריכים שינוי רדיקלי. התשובה המידיית היתה נוויל".



כוח 10



"מה שתראו כאן זה משהו אחר", אומר ברודי לקהל. "הרבה יותר עדין ובוגר. כיום, אנשים מגיבים אחרת לאינטרנט מאשר לפני עשר שנים. עבדנו עם חספר, ויחד גיבשנו קונצפט. המטרה היתה שנענע 10 תשנה את הרשת. היא תהיה פורטל המולטימדיה הראשון, עם קישור לחיים האמיתיים. היא תהיה עצמאית כמו טלפון סלולרי, כמו כלי לייף סטייל".



"המנטרה שלנו", הוא מסביר, "היא אתר יותר אישי, לוקלי, נגישי וידידותי. לנענע היה מותג חלש, וההתלבטות היתה אם לשמר אותו, להיפטר ממנו או להפוך אותו למשהו חדש. החלטנו להפוך אותו למשהו חדש, וה-10 נהפך למוטיב של כוח. השימוש באדום מסמן אקטיוויות. אתה יכול לעשות דברים בצורה שוטפת, תוך כדי גלישה. הרעיון הוא שכל מה שאתה צריך ברשת נמצא כאן. העבודה היא בשכבות, כדי שלא יצטרכו לעבור לעמודים אחרים. אנחנו מנסים להביא את הכל למקום אחד, ומכוונים להיות האתר הגדול ביותר".



אחת הבשורות העיצוביות באתר נענע 10 החדש, מעבר לצבע האפור, היא המודולים. "אפור הוא הדרך הטובה ביותר ליצור דינמיות", מסביר ברודי. "אתם יכולים לשים מודולים מכל מיני מקומות באתר. המצאנו את זה תוך כדי, בלי פורמולה ברורה. כל יום היו שינויים".



הנוכחים בחדר מסכימים כי ברודי יצר אתר מורכב, למשתמש מתקדם יחסית. גם משרדי הפרסום גילו שינויים: "צימצמנו את הפרסום לכמה שפחות", הכריז ברודי. "מצד שני, אנחנו מציעים כלים חדשים למפרסמים. יצרנו משהו עם הזדמנויות חדשות לתחום הפרסום, ועם חשיבה חדשה. זה ייבחן בעולם האמיתי. הטעויות שלנו לא יסתיימו, תמיד נוכל לתקן אותן".



אינך חושש שהאתר החדש מעט מורכב מדי?



"האתרים הישראלים הם פורטלים פשוטים. הגולשים מהדור הצעיר מחפשים דברים הרבה יותר מורכבים, והם משתמשים באינטרנט בצורה הרבה יותר אינטואיטיווית. כשהקמנו את ynet הוא נחשב קשה מדי לשוק הישראלי. אנשים סברו כי אף-אחד לא יקבל את זה. אפילו אנשים בתוך קבוצת ידיעות אחרונות חשבו כך. אבל האנשים שלוקחים סיכונים הם האנשים שזוכים. אין שום טעם בלשחק על בטוח, ולעשות שוב ושוב אותו אתר בטוח. מה שעשינו כאן הוא תהליך שחשוב לא רק בישראל, אלא גם בעולם. יש לנו תוכניות לעשות את זה גם ברוסית, אנגלית וערבית - זה יהיה פנומנלי".



עברית שפה גברית



Ynet עשו מתיחת פנים לאתר שלהם ושינו את העיצוב שלך. מה חשבת על התוצאה?



"הם זרקו את העיצוב הקודם ועשו לו קצת דאונגרייד. הם פחדו, ורצו להיות יותר בינוניים. זה חבל, כי ynet היה צריך ללכת קדימה, ובמקום זה הוא הלך אחורה. אני חושב שכיום הוא מבלבל יותר מאשר היה בעבר. רונן (בש, המעצב הראשי של ynet שפרש לטובת הקמת סטודיו משלו - מ"כ) היה אחראי על שמירת העיצוב ב-ynet. הוא עזב והנה זה השתנה".



מה השתנה מאז שעיצבת ל-ynet את האתר לפני שמונה שנים?



"האינטרנט משתנה. אנשים מוכנים להיות פחות אנונימיים ויותר להירשם. הם מבינים שזה טרייד אוף. אם אתה מציג את עצמך, תיהנה מיותר פיצ'רים ברשת. מודל האתר החדש שם את המשתמש במרכז. זה אתר מבוסס משתמש ולא אתר מבוסס אתר. זה מהפך של 180 מעלות. מאז הקמת ynet אנשים נהפכו למודעים לפייסבוק, לצ'טים ולחוויות אישיות. לא תמיד אתרים הגיבו לזה כמו שצריך. החוויה כיום צריכה להיות יותר זורמת. בנענע 10 החדש, אם הגולש לא רוצה לשלוט באתר, הוא לא חייב לעשות את זה - זה מצב גמיש. ברירת המחדל תיקבע על-ידי נענע 10".



כשאתה מסתכל בעמוד הבית של וואלה, האתר הפופולרי בישראל, מה אתה חושב על העיצוב שלו?



"זה לא עיצוב, זה אוסף של כל מיני דברים".



מבחינה ויזאולית בלבד, האם אתה סבור שעברית היא שפה מכוערת למראה? האם האתר באנגלית היה נראה טוב יותר?



"אולי לא מכוערת, אבל חשבתי לעצמי שהעברית נראית שפה גברית מאוד. היא אגרסיווית, כוחנית ולא נשית. האתגר היה ליצור משהו רך".



מה הפער בין ישראל לעולם מבחינת כמות הבאנרים באתרים?



"זה עולם אחר לגמרי. כשאני נכנס לאתר בישראל, הכל באנרים. זה הורג אותי. בישראל יש איזה רעיון משוגע, שככל שהבאנרים גדולים וצעקניים יותר - כך הם טובים יותר. אנחנו חושבים שמה שקובע זה הדרך שבה אתה משתמש בהם. אנחנו לא בהכרח חושבים שגדול יותר הוא טוב יותר. אנחנו מנסים לעשות פרסום חזק, להיות אסטרטגים יותר ולהעשיר את חוויית המשתמש. ככל שהפרסום משתלט על האתר, הגולש נהיה פחות חשוב. האתרים הישראליים יהיו חכמים יותר. הם יהיו חייבים להיות. עדיף שיהיה מסר קטן שיצור אינגייג'מנט (חיבור) מאשר מסר צעקני".



"הכנסות נענע 10 מפרסום במחצית הראשונה גדלו ב-41%"



>> "הכנסות אתר נענע 10 מפרסום גדלו במחצית הראשונה של 2008 ב-41%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד" - כך אמר אתמול זאב חספר, מנכ"ל נענע 10. חספר אמר את הדברים במסיבת עיתונאים שבה הוצג האתר החדש המשותף לנענע ולערוץ 10, שיעלה לאוויר בעוד כשלושה שבועות. עם זאת, למרות הגידול בהכנסות, האתר צפוי לסיים את 2008 בהפסד של כמה מיליוני שקלים.



לדברי חספר, "אני יכול לסכם את השנה כמוצלחת בכל הפרמטרים - טראפיק, דפים נצפים וזמן השהייה. אנחנו מסתכלים אחורה בסיפוק על מה שהשגנו, אבל זה לא מספיק לנו. מה שקורה באינטרנט בישראל הוא עדיין הסיפור הקודם, ומה שקורה בעולם הוא הסיפור החדש. אנחנו רוצים להתקרב ולהביא את הדברים הטובים אלינו. ב-2007 היתה סטגנציה מוחלטת באינטרנט הישראלי, והשנה הזאת יותר מעניינת. אנחנו עושים מאמצים כדי להגדיר מחדש את כללי המשחק".



חספר הציג את חזון האתר החדש, שבו הגולש במרכז, ויש חלל יצירתי לאנשי התוכן ולגולשים. "אנחנו מאמינים בתוכן גולשים", אמר חספר, "ולא חושבים שזה באז". חספר מנה את מטרות אתר נענע 10 החדש: ליצור לאתר בידול משמעותי, לגדול בכמות הגולשים, להרחיב את הקהלים תוך התמקדות בגילאי 18-34, לחזק את ההובלה בתחום הווידיאו ולהיות חדשניים.



חספר ציין כי המדיניות של ערוץ 10 לתת באופן מלא את תכניו היא מהפכנית גם כיום. לדבריו, "נמשיך לנצל את המדיניות הפתוחה הזאת, ונזמין גם צדדים שלישיים ליצירה מקורית. התחלנו בחודשים האחרונים להשקיע בתוכניות מקור שלנו. אנחנו מאמינים שאנחנו בית יוצר טלוויזיוני אינטרנטי". הוא ציין כי "האתר הוא שילוב בין האינטרנט הקלאסי, העיתון המקוון, לבין ווב 2.0 קהילתי ואישי יותר. אנחנו לא רוצים לוותר על שום תפקיד".



נענע 10 עבר שינוי עיצובי דרמטי: הרקע אפור, בצד יש סרגל הממותג בשם "נענע Me", שבו יכול הגולש ליצור לעצמו את האזור האישי שלו עם ווידג'טים ועדכוני RSS. בלב האתר הוצב נגן המולטי-פלייר, שלדברי חספר הוא "לא חידוש טכנולוגי, אלא חידוש תפישתי. הוא לא מנגן רק וידיאו, אלא כל מדיה שלא תהיה - וידיאו, טקסט, אודיו, גלריית תמונות ומוצרים. הכל מתרחש שם".



גם שירות הדואר האלקטרוני של נענע עבר מתיחת פנים, והאתר מתכוון להמשיך לתמוך בו, חרף התחרות הקשה מול וואלה מייל וג'ימייל של גוגל. בתחום כלי הפרסום צומצם מספר הבאנרים. לדברי בועז שובל, סמנכ"ל שיווק ומסחר של נענע 10, "באנר גדול לא תמיד עובד. למשרדי האינטראקטיב יוצעו כלים חכמים יותר. נאפשר למפרסמים, למשל, לנהל קמפיין שלם בנגן המולטי פלייר, לתת חסויות על הווידג'טים או ליצור ווידג'טים שלהם. עם זאת, מפרסם שירצה קמפיין בכלים גדולים יקבל גם את האפשרות הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully