וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: אין הצדקה לעצירת קווי הרכבת לפריפריה

רותם סלע

8.7.2008 / 15:48

לדבריו, הממשלה צריכה להשתמש בכסף שברשותה להשקעה בתשתיות ולהסרת חסמים רגולטוריים - פעולות שיביאו להאצת הצמיחה

"שאלת התשתיות היא לא רק שאלה כלכלית, היא שאלה חברתית לחיבור הפריפריה שהיא מושג אבסורדי לדעתי", פתח היום ראש האופוזיציה בנימין נתניהו את נאומו בכנס תשתיות ותחבורה של "הארץ". "אני כועס שבשנה הזאת והקודמת שמצבנו הכלכלי השתפר ויש כסף באמתחתנו, החליטה הממשלה לעצור את קווי הרכבת לצפון ולדרום. וזו טעות יסודית".

נתניהו טען כי ישראל יכולה להשיג צמיחה מהירה על ידי מדיניות של הסרת חסמים רגולטוריים. לדבריו, פריסת כבישים ומסילות ברזל לאורכה ולרוחבה של הארץ בתוספת רפורמה באחזקת הקרקעות על ידי מינהל מקרקעי ישראל יכולה להביא לתוספת של 2% כל שנה לצמיחתה של ישראל.

"הרעיון שלי הוא לחבר בכבישים מהירים וברכבות את צפון ודרום הארץ למרכז הארץ. אנחנו גורמים למחירי הדיור לעבוד לטובתנו, וכשאנחנו מוסיפים לזה את הליברליזציה בקרקעות אנחנו מגיעים למצב בו אנו יכולים להוסיף 2% בשנה לצמיחה שלנו רק כתוצאה משני צעדים אלו", אומר נתניהו ועובר לדוגמאות היסטוריות.

"זוהי השיטה שבה התקדמו מדינות רבות. התוכנית של רוזוולט של סלילת כבישים מהירים בכל רחבי ארה"ב הביאה לצמיחה מהירה ומבורכת. הדבר הזה קרה מסיבות כלכליות טהורות, זה לא שממשלת ארה"ב בנתה את המקומות הללו, הם נבנו על ידי כוחות פרטיים. אך בניית התשתיות הללו בתוספת שטחים זולים הובילה לכך. פריסת תשתיות וליברליזציה של קרקעות היא שתגרום לכוחות השוק לעבוד", הוא מסכם ומצביע מדיניותו כשר אוצר.

"בשנת 2002 היינו במשבר כלכלי מאוד קשה, כשנכנסו למשרד האוצר עמדנו על סף משבר בסגנון ארגנטינאי. שנכנסנו המדינה השקיעה ברכבות 1 מיליארד, ב-2003 2.2- מיליארד, ב-2004 - 2.8 מיליארד" מצביע נתניהו על תוואי הצמיחה שהוא הוביל ברכבות.

"לצערי המחויבות הזאת איננה קיימת היום, וצריכים לחזור אליה כי היא פותחת לנו אופקים חדשים. לתפיסתי יש להמשיך את קו הרכבת לאילת. אם אני לא טועה הוא בוטל", הוא בסכנה עלתה קריאה מהקהל. "טוב, אז אנחנו נוציא אותו מהסכנה", מחייך נתניהו ומוסיף "בנגב יש עתודות קרקע אדירות ששייכות למדינה מה שאומר שהכל יכול לעבור למיזמים תוך זמן קצר".

נתניהו מסמן הזדמנות נוספת שמחכה למימוש - "עדיין יש תעבורה עצומה שצריכה לעבור דרך תעלת סואץ והמצרים נתקלים בפקק שנוצר בתעלה שרק ילך ויתגבר", מספר נתניהו ומכריז כי יקים רכבת מנמל אשדוד דרומה שתשמש אלטרנטיבה לתעלה המצרית.

"כל מי שמכריז שזה לא בר ביצוע טוען שאנחנו לא יכולים לעשות מה שארה"ב ואירופה עשו במאה ה-19", אומר נתניהו, "אנחנו מדינה קטנטנה". בחזון שלו, יימשך כביש שש לפאתיה הצפוניים והדרומיים של הארץ, וכבישי רוחב יחצו אותו. "הפקקים שיש כיום במדינת ישראל הם ההזדמנות הגדולה ביותר לצמיחה".

"משק מפותח יצמח מקסימום 4%-3% בשנה. אני לא ממליץ שננציח חסמים אלא שנסיר אותם", מציין נתניהו אך מזהיר, "פתיחה תחבורתית ללא רפורמה בקרקעות מפספסת את העיקר".

בסיום נאומו טוען נתניהו כי הצמיחה ממנה יכולה ישראל להנות בעקבות הסרת החסמים למטרת צמיחה יכולה להגיע ל-7% בכל שנה למשך עשור, "יש אלו שאמרו לי שמדובר בצמיחה בקצבים של המדינות האסיאתיות, אך לא מדובר בצמיחה כזו", אמר נתניהו. לתפיסתו זה בהחלט בגדר האפשרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully