וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרי פטרקצישווילי - מי שהתעניין ברכישת "מעריב" - איים על רומן אברמוביץ' ודרש 1.3 מיליארד דולר

נמרוד הלפרן

8.7.2008 / 20:39

"טיימס" הלונדוני: "בדרי פטרקצישווילי היה איש העולם התחתון ודרש 2 מיליארד דולר עבורו ועבור ברזובסקי"



בדרי פטרקצישווילי, המיליארדר הגיאורגי אשר ניהל בשנה שעברה מגעים לרכישת "מעריב", ואשר מת בחודש פברואר בביתו בלונדון, דרש במהלך פגישה מתוחה עם רומן אברמוביץ' בשדה תעופה בשווייץ בשנת 2001, כי האחרון ישלם 1.3 מיליארד דולר למיליארדר הרוסי הגולה, בוריס ברזובסקי. זאת, על רקע טענות ברזובסקי כי אברמוביץ' העביר אליו איומים מצד נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לפיהם הממשלה תעכל את עסקיו, ותכלא את מכריו ברוסיה אם לא יסכים למכור את נכסיו בזול. כך עולה ממסמכים שהגיש אברמוביץ' לבית משפט בבריטניה, במסגרת כתב הגנה לתביעה שהגיש נגדו ברזובסקי, ואשר הגיעו לידי העיתון "טיימס" הלונדוני.



בכתב ההגנה מודה אברמוביץ', בעליו של מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, כי שילם מיליארדי דולרים כשוחד ודמי פרוטקשן כדי להבטיח את רכישת השליטה בחלק גדול מנכסי הנפט והאלומיניום של רוסיה. עוד מודה אברמוביץ' בכתב ההגנה כי שילם לברזובסקי כספים לקראת המכרז למכירת חברת הנפט סיבנפט בשנת 1995, כדי שהאחרון יפעיל את השפעתו על הנשיא פוטין - שבאותה עת עוד היה מקורב אליו - כדי להבטיח שאברמוביץ' יזכה במכרז. ברזובסקי, שנאלץ בהמשך להימלט מרוסיה לאחר שהשמיע ביקורת כלפי הנשיא פוטין, דורש בתביעה שהגיש נגד אברמוביץ' פיצויים בסך 4 מיליארד דולר.



עוד עולה מכתב ההגנה של אברמוביץ' כי המיליארדר כבר שילם לברזובסקי 1.3 מיליארד דולר בתנאי לכך שהאחרון יסכים כי יושבו כל תביעותיו. כמו כן, הסכים אברמוביץ' לשלם 585 מיליון דולר לפטרקצישווילי, בתנאי שתשלום זה יהווה יישוב של כל התביעות.



פטרקצישווילי, אשר חילק את זמנו בין ישראל ללונדון לאחר שצבר את הונו ברוסיה בשנות ה-90, שימש כשליח להעברת מסרים בין אברמוביץ' לברזובסקי, ואף קיבל מאברמוביץ' הצעה של 500 מיליון דולר, תמורת אספקת הגנה מפני גורמים בעולם התחתון במסגרת מאבקיו של אברמוביץ' לרכוש את השליטה במגזר האלומיניום ברוסיה.



פטרקצישווילי היה מקושר לעולם התחתון ברוסיה, וסיפק פרוטקשן נגד כנופיות פשע, אמר ראש שירות הביטחון הנשיאותי של רוסיה, אלכסנדר קורזחוב, בראיון המופיע בספר "הסנדק של הקרמלין" (Godfather of the Kremlin). "לבדרי היה כינוי נוסף, כמו כל גנגסטר. הכינוי שלו בעולם התחתון היה בדר", אמר קורזחוב.



פטרקצישווילי העריך בחודש נובמבר האחרון כי ממשלת גיאורגיה מנסה לחסל אותו. כעבור חודשיים, בתחילת השנה, הגיש משרד התובע הכללי של גיאורגיה כתב אישום נגד פטרקצישווילי בגין קשירת קשר להפלת הממשלה במדינה, וכן בתכנון פעולות טרור ותקיפה של בכיר בפוליטיקה המקומית. פטרקצישווילי הכחיש את האישומים נגדו, אולם הודה כי העביר סכומי כסף גדולים למשטרת גיאורגיה בניסיון למנוע מכוחות המשטרה להפעיל אלימות כלפי תומכיו.



פטרקצישווילי, אשר התמודד בבחירות לנשיאות גיאורגיה בחודש ינואר, שבהן זכה הנשיא המכהן מיכאיל סאאקאשווילי, זכה בכ-7% מקולות הבוחרים. נשיא גאורגיה, סאאקאשווילי, הכריז על הבחירות לנשיאות בניסיון לבסס את הדמוקרטיה השברירית במדינה, לאחר שהממשלה פיזרה בחודש נובמבר הפגנות של האופוזיציה באמצעות כדורי גומי וגז מדמיע.



ימים ספורים לפני הבחירות פירסמו רשויות החוק בגאורגיה קלטת וידיאו בה נראה לכאורה מנהל הקמפיין של פטרקצישווילי מציע 100 מיליון דולר לבכיר במשרד הפנים של גאורגיה. זאת, בתמורה לכך שהמשרד יורה לאנשיו לא להתערב או למנוע הפגנות גדולות שתיכננה האופוזיציה.



ההצעה בסך 100 מיליון דולר "היא אמת לאמיתה", אמר על רקע הפרשה פטרקצישווילי בראיון מישראל לעיתון "וול סטריט ג'ורנל". "זה היה שווה כל סכום כסף בעולם כי שילמתי כדי שלא יירו על אנשים". עם זאת, פטרקצישווילי הכחיש טענות של ממשלת גאורגיה כי תיתכן הפיכה במדינה, וטען כי גורם במשטרה המקומית מנסה לסחוט אותו באמצעות איומים באלימות. כמו כן, סגרה הממשלה שתי תחנות טלוויזיה של האופוזיציה, בהן תחנה שבבעלות משותפת של פטרקצישווילי ושל ענקית המדיה ניוז קורפ של רופרט מרדוק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully