וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר שמיר בוחן השקעה של יותר ממיליארד דולר: היא תהיה גדולה יותר אפילו מעסקת תנובה

אורה קורן

9.7.2008 / 7:27

שמיר, שדיבר בפורום הצעירים של מגזין TheMarker, לא שולל שותפות: "בגלל הגודל נעשה את זה בשלישייה"

בתשובה לשאלה מי השחקנים הכי משמעותיים בהשקעות בישראל, פירט שמיר את שותפיו: קרנות ההשקעה פימי, יורק ואיפקס - "תענוג לעשות איתם עסקים". לדבריו, היתרון בהשקעה עם קרנות נובע מיכולת בדיקות ההיתכנות שלהן, ניסיונן הרב בחו"ל והיכולת למכור איתן כשהן מממשות או לרכוש מהן כשהן יוצאות מהשקעה.



על נוחי דנקנר כמשקיע, אמר שמיר: "נוחי ואני חברים. הוא עשה עסקה מדהימה באי.די.בי. אני לא מאלה שמסתכלים מה קורה אצל אחרים - אבל ממה שאני זוכר, הם גייסו הרבה מאוד כסף, וגם אם הוא משלם כיום ריבית, אפשר לקנות בכסף הזה בהרבה יותר זול מאשר לפני שנה-שנתיים. לכן יהיו לו הרבה מאוד הזדמנויות. אני גם חייב להוריד בפניו את הכובע בעניין התרומות, בעיקר באזור הצפון".



שמיר גם שטח את השקפתו על המשבר העולמי: "אני לא חושב שהעולם יודע לחיות לאורך זמן עם חבית נפט במחיר 150 דולר - אני מאמין שהמחיר יירד. אנחנו רואים מגמה שאני לא יודע כמה זמן תימשך, של גופים שמרוויחים סכומים עצומים ממחיר כלכלי עודף שמקבלות חברות הפטרו-דולרים. המגמה, שהתחילה, של גופים מהנסיכויות הנכנסים כבעלי מניות בבנקי ההשקעות הגדולים שסבלו מהמשבר, תימשך.



"המחיקות בגופים הפיננסיים לא נגמרו. הגופים האלה ימשיכו להיות בתקופה צפופה ולעבור התייעלות. הפיטורים עדיין לא מאחורינו. עם זאת, שירותים פיננסיים, ביטוח ופנסיה הם תחומים שהעולם לא יכול בלעדיהם. אני לא חושב שהתחום יירד הרבה יותר - זה הזמן הנכון להסתכל עליו ולהשקיע בו.



"יש עכשיו השקעות שאפשר לעשות לטווח ארוך. אני לא מדבר על ביזנס של השקעה פיננסית - אלא על השקעה ריאלית, שבה אתה נכנס לחברה ומפשיל שרוולים כדי לעזור. עכשיו זו הזדמנות. אף אחד לא יודע מתי זה הכי נמוך, אבל לא צריך להיות גרידי. אם חבית נפט תמשיך לעלות ל-200 דולר, וכך יתנהגו חומרי גלם נוספים, עוד נראה מספרים יותר נמוכים - אבל אם אנחנו מעריכים שמחירי הנפט לא יעלו יותר, הרי שזה זמן מעניין", הדגיש שמיר.



כשנשאל אם נראה ב-2009 סיבוב שמזכיר פשיטות רגל מלפני חמש-שש שנים, השיב שמיר: "בהנחה שהמצב הנוכחי יימשך, או אפילו יהיה עוד פחות טוב בשנה-שנה וחצי הקרובות, אני חושב שנראה במשק הרבה מאוד מקרים של חברות שגייסו הרבה כסף ובנו על זה שאת ההחזרים הן יבצעו מגיוסים חדשים - ואלה יהיו מאוד בעייתיים".



"כיוון, אמונה וסבלנות"



על נציגי השותפה שלו קרן איפקס, אמר: הם "מקצועים מאוד ורעבים - נראה אותם ממשיכים להיות פעילים מאוד במשק הישראלי בגלל מי שהם והבחורה שמובילה אותם (זהבית יוסף כהן, א"ק)". שמיר ואיפקס התמודדו על רכישת תנובה בקרב מר, שבסופו רכשו ביחד את השליטה בחברה.



את השקפתו בעניין השקעה בקבוצות כדורגל, סיכם שמיר: "לא כדאי להיכנס למימון של קבוצת כדורגל. אין תשובה אינטליגנטית למה אנשי עסקים נכנסים לכדורגל - ואין ביניהם מכנה משותף. זה צעצוע יקר מאוד, וכמה שלא תחליט לשים - תמיד ירצו שתשים יותר. כשהקבוצה מנצחת השחקנים מורמים על הכתפיים, כשהיא מפסידה אתה האשם.



"אני אוהב את התחום ומשחק כל שישי כדורגל. זה משהו עם המון אנרגיות ואמוציות - ספורט נפלא - אבל אני ממליץ לא להיות בעל בית בתחום שבו אתה נותן ולא מקבל. זה פשוט לא הגיוני. קשה נורא לצאת כי כדי לצאת אתה צריך למצוא את הפראייר הבא - וזה לא פשוט. במקום לשים 6-10 מיליון שקל, שתמיד שמתי לא מהחברה הציבורית, אפשר לתת מיליון שקל בתור תורם, ואתה תהיה אלוהים", סיפר שמיר, שלא שכח להעניק בסוף המפגש טיפים לצעירים בנוגע להתנהלות בעולם העסקים ביניהם:



"בעולם העסקים צריך כיוון, אמונה וסבלנות - ההישארות בסאיטקס ובגילת הוכיחה את זה.



"מוניטין טובים של איש עסקים מתבססים על כך שמי שקונה ממנו - צריך להרוויח. הגישה שלפיה מוכר צריך לקחת את הגרוש האחרון מהשולחן, לא נכונה.



"יש משפט שאומר שלא נכון לעשות עסקים עם חברים. אין כלל שכולל את כולם - אבל בסך הכל זה נכון. כשאתה עושה עסקים עם חבר, יש סבירות שבסוף תישאר בלי כסף או בלי חבר - שתיהן לא אפשרויות טובות. כשאתה הולך עם חבר, אתה נוטה פחות לבדוק את כדאיות העסקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully