וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלות לעולים ותושבים חוזרים

אלכס שפירא

9.7.2008 / 9:42

סוג חדש של תושב חוזר יהנה מהקלות זהות לעולה חדש

הצעת החוק קובעת סוג חדש של תושב חוזר - "תושב חוזר ותיק" - שייהנה מהקלות מס זהות לאלה הניתנות לעולה חדש. המדובר ביחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר ששהה דרך קבע מחוץ לישראל במשך 10 שנים רצופות לפחות - מתוכן שמונה שנים לפחות לאחר שחדל להיות תושב ישראל. עם זאת, מוצע לקבוע הוראת שעה שלפיה מי שחזר להיות תושב בשנת המס 2008 או 2009 ייחשב לתושב חוזר ותיק אם שהה דרך קבע בחו"ל במשך חמש שנים רצופות לפחות (במקום 10 שנים), מתוכן שלוש לפחות (במקום שמונה) לאחר שחדל להיות תושב.



הצעת החוק אינה כוללת שינוי של הקלות המס הניתנות לתושב חוזר "רגיל", כלומר יחיד שחדל להיות תושב ישראל וששהה דרך קבע מחוץ לישראל שלוש שנים רצופות לאחר שחדל להיות תושב ישראל. עם זאת, לפי המוצע, תושבים חוזרים יוכלו לבצע שחלוף של ניירות ערך נסחרים שנרכשו בזמן שהותם מחוץ לישראל והמנוהלים מחשבון במוסד בנקאי זר, מבלי שפעולה זו תפגע בפטור ממס הניתן לרווחים ולהכנסות מהם.



ואלה עיקרי ההוראות שבהצעת החוק:



1. השוואת המעמד לצורכי מס של תושב חוזר ותיק לעולה חדש.



2. הרחבת היקף הפטור הניתן לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק, כך שיחול על כלל ההכנסות שהם מפיקים מחוץ לישראל, במשך 10 שנים מהיום שהיו לתושבים - וזאת ללא תנאי בדבר מועד רכישת הנכס או משך החזקתו (כלומר גם אם הנכס נרכש בידי העולה החדש או התושב החוזר הוותיק לאחר שנהפכו לתושבי ישראל).



3. הרחבת הפטור ממס הניתן לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק כך שיחול גם לגבי הכנסות שהם מפיקים באמצעות תאגיד שהשליטה על עסקיו וניהולם מופעלים בידיהם.



4. אפשרות חרטה - מי שיהפוך לתושב ישראל יוכל להודיע לפקיד השומה תוך 90 ימים מהגעתו לישראל, כי הוא מבקש שלא להיחשב לתושב למשך שנה אחת ("שנת הסתגלות").



5. פטור מחובת הגשת דו"ח שנתי לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק לגבי כל הכנסותיהם מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים בחו"ל במשך 10 שנים מהיום שהיו לתושבי ישראל.



6. מתן פטור מחובת הגשת הצהרת הון לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק לגבי הונם ונכסיהם שמחוץ לישראל, במשך 10 שנים מהיום שהיו לתושבים.



תחולתן המוצעת של ההוראות הקבועות בהצעת החוק היא רטרואקטיווית ל-1 בינואר 2008. יש להניח, כי אם וככל שהצעת החוק תהפוך לחוק מחייב, אזי תחולתו תהיה אף היא רטרואקטיווית ל-1 בינואר 2008. עם זאת, ולשם הזהירות, מומלץ להמתין להשלמת הליך החקיקה ולהיערך בהתאם.



-



הכותב הוא עו"ד ורו"ח, שותף במשרד אוסלקה-חלד-שפירא ומקים ועורך אתר האינטרנט "מסים" www.capitax.co.il


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully