וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמדוקס היא החברה הישראלית הגלובלית ביותר

אורה קורן

9.7.2008 / 15:05

בעלת נכסים בחו"ל בהיקף של 2.099 מיליארד דולר. במקומות הבאים במדד הגלובליזציה נמצאות החברות: טבע, אורמת, כי"ל ואורמת

אמדוקס היא החברה הישראלית הגלובלית ביותר, עם נכסים בחו"ל בהיקף של 2.099 מיליארד דולר. כך עולה מדד הגלובליזציה, שמתפרסם היום בכל העולם. המדד נערך על ידי הפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב, התאחדות התעשיינים, בית הספר למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית ומרכז וייל של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק לחקר הגלובלזיציה.

המחקר עוסק בפעילות הבינלאומית של חברות ממדינות המוגדרות "כלכלות מתעוררות" (Emergening Economies) והוא נועד לסייע בקביעת רמת הגלובליזציה של חברות אלה ולהערכת תרומתן הכלכלית, לספק כלים שיבחנו את היקפה, את איכותה ואת משמעותה של הפעילות הכלכלית-עסקית הבינלאומית שלהן.

בשלב הראשון, מתפרסמים נתונים מארבע מדינות: רוסיה, סלובניה, ברזיל וישראל. במקומות הבאים במדד הגלובליזציה נמצאות החברות: טבע, שהיקף נכסיה בחו"ל 1.530 מיליארד דולר; אורמת, שנכסיה הבינלאומיים מסתכמים ב-1.153 מיליארד דולר; כי"ל, שנכסיה הבינלאומיים מסתכמים ב-999 מיליון דולר; ומכתשים אגן, עם נכסים בינלאומיים בהיקף של 484 מיליון דולר.

בחמישייה הבאה נמצאות שטראוס (445 מיליון דולר), צ'ק פוינט (209 מיליון דולר), נס טכנולוגיות (127 מיליון דולר), אודיקודס (109 מיליון דולר) ואלביט מערכות (104 מיליון דולר). אחריהן, עם נכסים בהיקפים נמוכים מ-100 מיליון דולר, נמצאות התעשייה האווירית, דלתא גליל, גילת, אורבוטק ותפרון.

על פי המחקר, אמדוקס, טבע, אורמת וכימיקלים לישראל הן ארבע החברות הגלובליות הגדולות בישראל והן אוחזות ב-77% מסך הנכסים הבינלאומיים של 15 החברות הגלובליות המובילות בישראל. היקף נכסיהן בחו"ל של ארבע אלו עומד על כ-6 מיליארד דולרים.

פרופ' (אמריטוס) זאב הירש, שריכז את הסקר בפקולטה לניהול על שם רקנאטי באוניברסיטת תל אביב, אמר כי מספר המועסקים בישראל של מרבית החברות שהשתתפו בסקר גדל בשנים 2006-2004. יתר על כן, מרבית החברות שהשתתפו בסקר הנפיקו לפחות חלק מהון המניות שלהן בבורסות בחו"ל. מכאן ניתן להסיק שהשקעות בחו"ל אינן באות בהכרח על חשבון פעילות כלכלית בישראל. הירש הוסיף, כי חברה כגון טבע לא היתה זוכה למעמד הנכבד שהשיגה בענף התרופות הגלובלי, ללא השקעות של מיליארדי דולרים במפעלים, במרכזי מחקר ובארגוני שווק - בארצות הברית, באירופה ובשווקים אחרים.

רק 15 חברות שהיקף הנכסים הבינלאומיים שלהן עלה על 5 מיליון דולר ב-2006 שותפו בסקר. חברות אלה העסיקו 63 אלף עובדים בחו"ל ובבעלותן היו נכסים בינלאומיים בהיקף כולל של 7.5 מיליארד דולר. מרשימת החברות הבינלאומיות המובילות נעדרות חברות מוכרות כישקר, כאם.סיסטמס וכאינדיגו, שנמכרו לחברות זרות ואינן נחשבות לחברות ישראליות לצורך הסקר.

לדברי הירש, קצב הגידול של החברות הישראליות גבוה בשעור ניכר מקצב הגידול של 25 הפירמות הגדולות בעולם ושל 25 חברות מקבילות להן במדינות מתפתחות. כל הפירמות הבינלאומיות, למעט התעשייה האווירית, הינן חברות ציבוריות. הבורסה המועדפת עליהן לצורך גיוס כספים הינה הנאסד"ק. לחברות אלה 305 שלוחות (.foreign affiliates) בעיקר באירופה וארה"ב. רוב המנהלים הבכירים בחברות הבינלאומיות הם ישראלים ושפת הניהול - עברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully