וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת החליטה: תקוצר תקופת ההמתנה של תושבים חוזרים לכיסוי רפואי ותוגבל לחצי שנה

רוני לינדר-גנץ

9.7.2008 / 17:24

עד היום נאלצו תושבים חוזרים להמתין חודשים רבים ללא כיסוי רפואי ולשלם מכיסם עבור הטיפולים

עד היום נאלצו תושבים חוזרים ששהו מחוץ לישראל שנתיים לפחות לעמוד בתקופות המתנה ממושכות של חודשיים כנגד כל שנת היעדרות מהארץ. במהלך תקופה זו, נשללה מהם הזכות לטיפולים רפואיים מסובסדים. מגבלה זו מיררה את חייהם של תושבים חוזרים רבים שנאלצו להוציא מכיסם לעיתים סכומי עתק עבור רפואה פרטית, אם לקו במחלה במהלך התקופה. האיסור אף היווה חסם עבור לא מעט מהם מפני חזרה לארץ, למשל עבור חולים הנוטלים תרופות יקרות או אנשים שחששו כי יחלו בתקופת ההמתנה ולא יוכלו לעמוד בעלות הטיפולים בתקופת ההמתנה. גם בית הדין האזורי לעבודה עמד על הבעיה, וקבע בפסק דין משנת 2006 כי "הסעיף פוגעני ועשוי לגרום לתושבים פוטנציאליים רבים שלא לשוב ולגור בישראל".



על פי החוק החדש של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) ומשה גפני (יהדות התורה), מלבד קיצור תקופת ההמתנה מחודשיים לחודש בשנה, תוגבל ההמתנה עד לתקרה של ששה חודשים (במקום 18 חודשים) ותינתן למוסד לביטוח לאומי סמכות לקבוע תקופת המתנה קצרה יותר אם ההיעדרות מהארץ הייתה בשל טיפולים רפואיים בחו?ל.



בנוסף, תושבים חוזרים יוכלו לפדות תמורת סכום חד פעמי את תקופת ההמתנה ולשלם סכום של כ-2000 שקל עבור כל חודש של המתנה, עד לתקרה של ששה חודשים. כך יוכלו לקבל מיד את זכויותיהם הרפואיות, למעט שני חריגים: טיפולי הפריה וטיפולים בחו"ל. הסיבה להחרגת טיפולים אלה היא עלותם הגבוהה והחשש כי האפשרות לקבל אותם על חשבון המדינה תגרום לישראלים שהיגרו לחזור במיוחד למטרה זו.



הסיבה שהכנסת לא מבטלת לחלוטין את תקופות ההמתנה נובעת מהחשש לניצול לרעה של החוק מצד ישראלים שהיגרו לחו"ל, הפסיקו לשלם מיסים למדינת ישראל, ולאחר שחלו ונזקקו לטיפולים יקרים, חזרו לארץ כדי לבצע אותם על חשבון הקופה הציבורית. מנגד, ניצבת כאמור מצוקתם של התושבים החוזרים וכן העובדה שעולים חדשים מקבלים מיד עם נחיתתם בארץ את מלוא הזכויות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully