וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרד איכרים בצפון: איכרי הגליל מתכננים לחסום את אפיק הירדן ולהטות את מימיו לשם השקיית מטעיהם

עמירם כהן

9.7.2008 / 19:28

החקלאים: "אם חסר מים אז שייסגרו את בריכות השחייה הפרטיות של המיליונרים בסביון ובכפר שמריהו"



אלפי חקלאים ב-44 ישובים בגליל, עמק החולה והגולן, גיבושו תוכנית לחסימת אפיק הירדן במטרה להטות את המים הזורמים בו כיום לשם השקיית מטעיהם, שהחלו להתייבש בשל הקיצוצים במים. בראש ההתארגנות עומד נשיא התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, תושב מטולה. על פי התוכנית, יחסם האפיק והמים יוזרמו למאגרי המים הריקים בעמק החולה הגליל והגולן: "לא אכנס לפרטים, אבל בגדול, התוכנית היא להשתלט על נתיבי המים בגליל כדי לאפשר אספקה סדירה של מים למטעי הפרי בגליל".



בשיחה עם TheMarker אמר אמיתי כי "איכרי ישראל לא יכולים להמשיך לשבת ולראות בשוויון נפש איך עמל כפיהם קורס". עוד אמר, כי "התוכנית להשתלטות על נתיבי המים בגליל היא רצינית והוכנה בסיוע אנשי מקצוע, ותבוצע אם לא תיסוג רשות המים מתוכניתה לייבש את החקלאות בגליל. מדובר בפעולה, שתכליתה להבהיר לקברניטי המדינה, שלא ניתן לרדת מתחת למנת הברזל של מים שפירים, שהיא לא פחות מ-530 מיליון מ"ק. בזה לא נוגעים!".



אמיתי הוסיף כי בפגישה שקיימו ראשי הישובים החקלאיים בגליל, הוחלט להמתין עד סוף החודש כדי לאפשר לראש הממשלה, אהוד אולמרט, לפעול לשינוי רוע הגזירה. הקצאת המים השפירים לחקלאות בישראל ב-2006 הסתכמה ב-630 מיליון מ"ק; ב-2007 - 550 מיליון מ"ק; ב-2008 - 450 מיליון מ"ק, ולפי החלטת רשות מים ההקצאה ב-2009 תסתכם ב-300 מיליון מ"ק בלבד.



בעוד שבאזורים חקלאיים אחרים במרכז הארץ ובדרום הארץ יש לחקלאים אפשרות לקבל מי קולחין ומים מליחים במקום המים השפירים, אין אפשרות כזו בגליל בגולן ובעמק החולה. זו הסיבה שכל קיצוץ נוסף במים השפירים לחקלאות הוא קריטי מבחינתם. בגליל יש 350 חקלאים פרטיים במושבות שבבעלותם כ-40 אלף דונם של מטעי פרי, ולפי הסטטיסטיקה, כל חקלאי מעסיק לפחות 10 עובדים נוספים, המתפרנסים משירותים לחקלאות. 75% מתוצרת הפרי של ישראל מגיעה ממטעי הגליל.



חקלאי מראש פינה היה נחרץ מאוד בדבריו: "החלטנו לשים סוף לשיטה הזו, שהממשלה רואה בחקלאות את מאגר המים הרביעי שלה. יש מאגר הכנרת, יש מאגר החוף ויש מאגר החקלאים. לשלושת הראשונים קבעו קווים אדומים ושחורים - רק למאגר החקלאים אין קווים. אז גם לנו יש קווים אדומים ואנחנו כבר בשחורים".



עוד הוסיף החקלאי: "מי בכלל נתן את הזכות למדינה להלאים את המים שלנו? אלו מים שרכשנו את הזכויות עליהם 50 שנה לפני שקמה המדינה. אלו זכויות שקנינו בכסף מלא מהערבים ומהטורקים. אלו הם מים פרטיים ואף אחד לא ייקח אותם מאתנו. מלאימים למיליונרים בגוש דן את הווילות הפרטיות? לא. אבל המים הם של כולם".

לדבריו, "אם חסר מים אז שייסגרו את בריכות השחייה הפרטיות של המיליונרים בסביון ובכפר שמריהו. שבעלי המדשאות והגינות בגוש דן ישלמו 30 שקל למ"ק. הם רוצים ירוק בעיניים? אז שיבואו להתארח בצימרים שלנו בגליל, שישתלו דשא מלאכותי, ויצפו את הסלונים הענקיים שלהם בטפטים. נגמר, גמרנו להיות הפראיירים פה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully