וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש קבע שהזונה תקבל שכר מינימום

רותי סיני

10.7.2008 / 9:01

בית הדין הארצי לעבודה חייב סוחרי נשים לשלם מאות אלפי שקלים לאשה ממולדובה שסחרו בה ואילצו אותה לעסוק בזנות

בית הדין הארצי לעבודה חייב סוחרי נשים לשלם מאות אלפי שקלים לאשה ממולדובה שסחרו בה ואילצו אותה לעסוק בזנות.
בית הדין הארצי לעבודה דחה את ערעורם של ארבעה סוחרי נשים שהורשעו בפלילים וחייב אותם לשלם מאות אלפי שקלים לאשה ממולדובה שסחרו בה ואילצו אותה לעסוק בזנות. הרכב השופטים, בראשות הנשיא סטיב אדלר, קבע כי האשה זכאית לפחות לשכר מינימום עבור עבודתה, הגם שלא התקיימו יחסי עובד-מעביד בינה לבין הסוחרים.

"בערעור שלפנינו נגולה תופעת הסחר בנשים לעיסוק בזנות, שאינה אלא פניו המודרניים של סחר העבדים", כתב אדלר.

האשה הגיעה לישראל לפני תשע שנים, כשהיתה בת 19. במולדובה הובטח לה שתועסק כמעסה ותשתכר אלף דולר בחודש. משהגיעה לישראל, הובהר לה שתעסוק בזנות. במשך 11 חודש נקנתה ונמכרה, בסכומים שנעו בין 3,000 ל-6,500 דולר. היא נאלצה לקבל בין חמישה ל-20 לקוחות ביום, במועדונים ובדירות פרטיות בבאר שבע ובת"א, לפעמים בלא כל תשלום.

בשנת 2000 נעצרה בגין שהייה לא חוקית בישראל וזמן קצר לאחר מכן הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה מסוחריה - אלי בן עמי, אלי אקרמן, ליאור בן שטרית וגריגורי דוידוב. אבל על אף כתבי האישום החמורים, נחתמו עם הארבעה עסקות טיעון ונגזרו עליהם עונשי מאסר קצרים. במקביל הגישה האשה תביעה לביה"ד לעבודה בבאר שבע נגד הארבעה בדרישה שישלמו לה שכר עבודה ופיצויים.

בית הדין האזורי לעבודה אמנם סבר כי לא התקיימו יחסי עבודה בינה לבין הסוחרים, אך קבע שלנוכח מסכת ההשפלה והניצול שעברה היא זכאית לפחות לזכויות המגן הבסיסיות שמקנה משפט העבודה. לפיכך פסקו לה השופטים שכר מינימום עבור 11 חודשי עבודתה, כ-26 אלף שקלים בתוספת ריבית והפרשי הצמדה, וכן פיצויים בסך 240 אלף שקלים על עוגמת הנפש והסבל שנגרמו לה.

הסוחרים עירערו על ההחלטה וטענו לחוסר סמכותו של בית הדין לעבודה לדון בעניינה של קורבן סחר בנשים. השופטים דחו את הערעור וקבעו שלבית הדין סמכות מלאה. הם הסתמכו, בין השאר, על תקדים שנקבע בבית הדין הארצי בשנת 1996, אז חויב מנהל בית בושת לשלם לנערת ליווי שכר מינימום ודמי חופשה. מנהל בית הבושת היה לא אחר מאלי בן עמי, אחד המערערים.

"אילו הדבר היה תלוי בי", כתב אדלר, "היה על הסוחרים לשלם לקורבן את מלוא הרווחים שהפיקו מעיסוקה בזנות". אולם מאחר שהאשה לא עירערה בזמנה על הסכומים שנפסקו לטובתה, בית הדין הארצי אינו רשאי לפסוק לה סכומים נוספים, כתב אדלר. עם זאת הוא הורה לארבעה לשלם לאשה 75 אלף שקלים לכיסוי הוצאות המשפט שלה.

האשה, שהעידה בדלתיים סגורות, הביעה אתמול סיפוק מהחלטת השופטים "אבל אין סכום שיכול לפצות אותי ולהחזיר לי את החיים שהיו לי לפני כן", אמרה.

הפיצויים

240 אלף שקלים לקורבן הסחר בנשים על עוגמת נפש וסבל

26 אלף שקלים (שכר מינימום על 11 חודשים) בתוספת ריבית

75 אלף שקלים בתוספת מע"מ בעבור הוצאות משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully