וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלצות לא מחייבות: פרופ' דן גלאי גם כותב את התקנות וגם מפר אותן

יובל מעוז

10.7.2008 / 9:28

רשות ני"ע אימצה בעבר את המלצות פרופ' דן גלאי, שעמד בראש ועדות לניהול סיכונים וחובות דיווח ■ באחרונה התפרסם כי בית ההשקעות שלו - סיגמא - הפר את תקנות הרשות, ולא בפעם הראשונה ■ גלאי: "סברנו כי זאת לא הפרה של התקנה אך הפרשנות של רשות ני"ע הייתה ש



"כשכסף וידע נפגשים" - כך מפרסם עצמו בית ההשקעות סיגמא באינטרנט. אם לשפוט על פי האירועים בשנה האחרונה, בבית ההשקעות של פרופ' דן גלאי ושותפתו עו"ד ריקי פרי, המפגש הזה נתקל בקשיים, לפחות בכל הנוגע למילוי תקנות רשות ניירות ערך.



הנאמן של קרנות הנאמנות של סיגמא, חברת פועלים שירותי נאמנות, הודיע באחרונה כי סיגמא הפרה את תקנת רשות ניירות ערך הדורשת הפרדה בין חברי הדירקטוריונים השונים. לפי התקנה, מספר חברי הדירקטוריון בבית ההשקעות המכהנים כדירקטורים בגופים פיננסיים נוספים לא יהיה יותר משליש ממספרם הכולל. מטרת התקנה היא ליצור "חומות סיניות" בין הקרנות השונות ולמנוע ניגודי עניינים בניהול ההשקעות, ריכוזיות ושיתופי ידע.



פרי וגלאי, המשמשים מנכ"לים משותפים של בית ההשקעות במקביל להיותם דירקטורים מכהנים בחברות נוספות, הפרו את דרישת החוק: הם שניים מתוך חמשת הדירקטורים של סיגמא, יותר משליש מהדירקטוריון.



לדברי גלאי, "לסיגמא יש עוד שתי חברות לניהול תיקים בשיתוף עם בנק הפועלים. השתתפנו בדירקטוריונים של החברות האלה כשאנו הבעלים של החברה והמנהלים שלה. סברנו כי זאת לא הפרה של התקנה מפני שמדובר באותו בית השקעות, אך הפרשנות של רשות ניירות ערך קצת שונה".



ההפרה הנוכחית עלולה לגרור קנס מטעם הרשות, אך לא יהיה זה הקנס הראשון שיספוג בית ההשקעות בשנה האחרונה. את הקנס הראשון קיבלה סיגמא לאחר שרשות ניירות ערך טענה כי חלה "טעות בדיווח על כניסתו לתוקף של שינוי מדיניות מהותי וכן אי הגשת דו"ח מייד במועד". לאחר מכן פירסמה הרשות פירוט לפיו נמצאו ליקויים בתהליך העברת פרסומים לאישור הנאמן וליקויים בעמידה בתקנות דו"חות בעניין דרישות הדיווח המיידי.



גלאי הוא דמות מוכרת מאוד בתחום האופציות ושוק ההון בישראל. האי עמידה בתנאי רשות ניירות ערך מפתיעה, בייחוד בהתחשב בעובדה שהוא כיהן כיו"ר ועדות גלאי הראשונה והשנייה, שעסקו בניהול סיכונים ובחובות דיווח של חברות לגבי חשיפתן לסיכונים. רשות ניירות ערך אימצה את המלצותיהן של הוועדות, שפורסמו ביולי 99' ובינואר 2006.



משנה ייעוד משנה מזל



סיגמא, המנהל כיום שש קרנות נאמנות עם נכסים בהיקף של כ-61 מיליון שקל, הפסיק במארס 2008 את התקשרותו עם קסקייד, אשר ניהלה את תיק ההשקעות של קרן סיגמא קסקייד יתר העולם באמצעות אפי בן דור, הבעלים והמנהל של קסקייד, שעבד כאנליסט באקסלנס נשואה ב-2005-2007.



קרן יתר העולם השיגה ב-12 החודשים שהסתיימו באפריל 2008 תשואה שלילית של 28.4%, והיקף נכסיה היה 3 מיליון שקל. באותו זמן המדד העולמי - MSCI העולמי - ירד בכ-20% בלבד. לאחר שהקרן הפסידה 12% בארבעה חודשים, החליט סיגמא לשנות את הייעוד שלה.



הקרן, שבגלגוליה הרבים היתה קרן אג"ח מדינה, קרן טכנולוגיות ולאחר מכן עסקה בהשקעות ברחבי העולם, חזרה לייעודה המקורי - קרן אג"ח מדינה, אפיק סולידי בהרבה. הקרן, שהוקמה לפני כעשור, לא הצליחה להשיג תשואות טובות באף אחד מהאפיקים, ונסחרת כיום במחיר של כ-38 שקל - הפסד של 62% על הנייר.



לאחר שינוי הייעוד של הקרן, העלה בית ההשקעות את עמלות שיעור ההוספה בקרנות, והחל לגבות שיעור הוספה על קרנות האג"ח בגובה 0.5%. בקרן סיגמא גמישה עלתה עמלת שיעור ההוספה ל-0.85%.



גם ועדת ההשקעות של סיגמא עברה שינויים רבים בשנה האחרונה. הבעלים החליפו את חברי הוועדה, כשאודי אלוני ואפי בן דור פוטרו מבית ההשקעות. אלוני עזב בינואר 2008, לאחר שמונה באוקטובר 2006 לחבר בוועדת ההשקעות, כשכיהן כמנכ"ל בחברת NBC אלוני בית השקעות. בנוסף, הדירקטור החיצוני אבנר מרדכי סיים את כהונתו באפריל.



גלאי תיאר את השינויים בוועדת ההשקעות כתחלופה טבעית: "אין שום דבר מהותי בשינויים. כמה מאלה שעזבו הם אנשים חיצוניים, יש שסיימו קדנציה, ויש אנשים פנימיים שעוזבים לאחר שחברות אחרות צדות אותם".



בהתייחס לקרן אג"ח מדינה, שייעודה שונה מהשקעות בעולם, אמר גלאי כי "הביקוש כיום הוא לדברים סולידיים יותר. לתחום ההשקעה בשווקים האלה קשה להביא לקוחות. בנוסף, הקרן היא קרן חייבת, יש לה הפסדים צבורים, ולכן שינינו את ייעודה לסולידי יותר".



מסיגמא נמסר בתגובה: "מדובר בתקופה מלאת אתגרים ושינויים הנובעים מרפורמה בחקיקה, בנהלים, ובצורכים הפיננסיים של הציבור. משכך, ובאופן שאינו שונה מהשוק, חלו שינויים מערכתיים בחברה ובמדיניות השקעות של חלק מהקרנות, לרבות הפסקת פעילות ה'הוסטינג' בחברה והעסקת מנהלי השקעות חיצוניים, שהיו חברים בוועדת השקעות - תמורות שאין בהן דבר חריג בנוף החברות לניהול קרנות נאמנות. יש לציין כי החברה לומדת את השינויים בחקיקה, ונערכת להם כל העת באמצעי בקרה ופיקוח מתקדמים, ואף נענתה מיידית לטיפול בשגיאות טכניות בעיקרן שמצאה במבנה החברה ובדיווחיה. החברה פועלת, כפי שעשתה תמיד, למניעת הישנותן בעתיד, בהתאם לדין ולטובת בעלי היחידות בקרנות שבניהולה".



מחפשים אוצרות בגרמניה



>> אחת הפרשות התמוהות שנקשרו לשמו של דן גלאי, שעמד בראש ועדות העוסקות בניהול סיכונים, היא פרשת חיפוש האוצר בגרמניה.



באחרונה פורסם כי גלאי ועו"ד ריקי פרי החליטו לפתוח בחיפושים אחר אוצרות באגם ליד ברלין, בתקווה למצוא במקום רכוש מתקופת מלחמת העולם השנייה. לצורך המשימה הנועזת גויס ירון סבוראי מחברת קסיופאה, המתמחה בגילוי אוצרות.



לא מעט גבות הורמו לנוכח הרעיון הלא שגרתי, וכבר בשלב גיוס הכסף ספגו גלאי ופרי ביקורות בשל הסיכויים הקלושים להצליח המשימה. עם זאת, היו כאלה שדווקא אהבו את הרעיון והכסף גויס לבסוף.



לאחר כמה חודשים, משלא אותר המטמון, החליט סבוראי כי אפסו הסיכויים לאתר את האוצר, שספק גדול אם אי פעם הגיע לאותו אגם. המשימה הוכרזה ככישלון והמשקיעים מחקו חלק מהשקעתם.



"ההשקעה בברלין היתה השקעה קטנה", מסביר גלאי. "כשההסתברות השתנתה והסיכון גדל, החלטנו לצאת ממנה. אני מעריך שהיא הסתכמה ב-200 אלף דולר. אם נביט על ההשקעות הריאליות שלנו, אז יש לנו תוצאות יוצאות מן הכלל".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully