וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלייה החדה במחירי הנפט מגיעה לכיסיהם של הנהגים בארה"ב: הביקוש לבנזין נפל לשפל של 5 שנים

סוכנויות הידיעות

10.7.2008 / 11:11

לפי נתונים שפרסמה סוכנות המידע על אנרגיה האמריקאית, הביקוש לבנזין בארה"ב נפל עד כה השנה ב-3.3%



העלייה החדה במחירי הדלק בארה"ב, שהגיעו השבוע לשיא של 4.108 דולר לגלון, הובילו לראשונה מזה חמש שנים לקיצוץ חד בהוצאותיהם של האמריקאים על דלק - כך עולה מנתונים שפרסמה סוכנות המידע על אנרגיה האמריקאית (EIA).



לפי הנתונים, הביקוש לבנזין בארה"ב נפל עד כה השנה ב-3.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ל-9.347 מיליון חביות ליום. אפילו בסוף השבוע של יום העצמאות האמריקאי, בו אזרחי ארה"ב מרבים לנהוג, נרשמה ירידה חדה בתצרוכת הדלק. הביקוש לדלק בשבוע הראשון של יולי עמד לפי משרד האנרגיה האמריקאי על 9.05 מיליון חביות ליום - רמת הביקוש הנמוכה ביותר מאז 2003.



עם זאת, מומחים מעריכים כי מחירי הדלק הגואים עשויים ליפול בחודשי הקיץ, לאחר שהירידה בביקוש הובילה לעלייה במלאי הבנזין ולגידול בהיצע. מלאי הבנזין השבועי בארה"ב עלה במיליון חביות בשבוע שעבר, ומומחים טוענים כי פירוש הדבר הוא שלא ייווצר מחסור בדלק בחודשיים הקרובים. הביקוש הנמוך, יחד עם ההיצע המוגבר, עשויים להוביל גם למחירים נמוכים יותר.



סטיבן שורק, נשיא חברת המחקר שורק גרופ, מזהיר לעומת זאת כי מחירי הדלק הנוכחיים עשויים להישאר ברמתם הנוכחית או אף לעלות אם לא תחול ירידה חדה במחירי הנפט הגולמי. העלייה החדה במחיר הנפט, שהכפיל עצמו לעומת השנה שעברה, גרמה למחירי הדלק לזנק ביותר מ-30% מאז תחילת השנה.



בתחילה, קיצצו הנהגים בארה"ב רק במעט את הוצאות הדלק שלהם, אך העליות המתמשכות במחירים הובילו גם לצמצום חד יותר בהוצאות. באפריל נפל הביקוש לבנזין ב-1% לעומת החודש המקביל אשתקד, וביוני נפל הביקוש ב-2.2% לעומת יוני 2007.



הירידה בביקוש לנפט צפויה להוביל גם לעונת הנהיגה החלשה ביותר בארה"ב מזה שנים. סקר שערכה לאחרונה על ידי דיסקבר פיינשל סרוויסס גילה כי 62% מהנהגים בארה"ב מתכוונים לשנות את תוכניות החופשה שלהם בעקבות מחירי הדלק הגואים, ו-15% ביטלו את חופשותיהם המתוכננות לחלוטין.



סיבה נוספת לעלייה במחירי הבנזין, למרות הירידה בביקוש, היא הביקוש החזק לדלקים אחרים, כמו דיזל. הביקוש לדיזל בארה"ב עלה ב-6% בשנה האחרונה, והביקוש החזק לדיזל גם מחוץ לארה"ב, במיוחד במדינות מתפתחות כמו סין, תרם לעלייה במחירים. מחירי הדיזל טיפסו ב-65% ל-4.81 דולר לגלון בשנה האחרונה, לעומת עלייה של 38% במחירי הבנזין ב-12 החודשים האחרונים.



אנליסטים אחדים מציינים, עם זאת, כי מחירי האנרגיה הגואים יובילו לירידה בביקוש גם בכלכלות המתעוררות, ויביאו בסופו של דבר גם לירידה חדה במחירי הנפט. "אנחנו חושבים שמחיר הנפט עומד בפני תיקון משמעותי, אך הוא לא יתרחש עד סוף השנה, או תחילת השנה הבאה", אמר האנליסט מייקל וולדרון מבנק ההשקעות ליהמן ברדרס לעיתון "וול סטריט ג'ורנל".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully