וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז התקפל: קו הרכבת לבאר שבע לא יבוטל

אבי בר-אלי

10.7.2008 / 11:52

בעקבות הסערה הציבורית סביב הכוונה לבטל את הקו המתוכנן בין אשקלון לב"ש החליטו שרי התחבורה והאוצר שגם לפריפריה מגיעה רכבת

שבועיים חלפו מאז נודעה הכוונה לבטל את קו הרכבת המתוכנן בין אשקלון לבאר-שבע - ומשרדי האוצר והתחבורה חוזרים בהם מכוונתם זו. ל-TheMarker נודע כי בפגישה אישית שניהלו אמש שר התחבורה, שאול מופז, ושר האוצר, רוני בר-און - סוכם כי קו הרכבת הדרומי לא יגרע מתוכנית הפיתוח של חברת רכבת ישראל. כמו-כן, הגיעו השרים להבנה כי גם הקו המהיר לירושלים (A1) יוותר בתוכניות הרכבת, ולא יבוטל - אף שנשלח לבדיקת כדאיות כלכלית מחודשת.

ביום ראשון הקרוב ידונו מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן והממונה על התקציבים באוצר רם בלינקוב בחלופות האפשריות לקיצוץ בתוכנית הפיתוח של הרכבת ולא מן הנמנע כי יוחלט על ביטול פרויקטים אחרים של הרכבת.

משרדי התחבורה והאוצר הגיעו לפני כשבועיים להסדר פשרה לפיו חריגת אומדני הרכבת מתוכנית הפיתוח המקורית של החברה בכ-4 מיליארד שקל - תקוזז מן הפרויקטים הכלולים בתוכנית, וכי מסגרת התקציב המאושרת בהיקף 29.5 מיליארד שקל - לא תיפרץ. בעקבות זאת, הגיעו הצדדים להבנה כי קו הרכבת המתוכנן בין אשקלון לבאר-שבע - העובר דרך שדרות, נתיבות ואופקים - יבוטל, וביצועו בעתיד ייבחן במסגרת חוץ-תקציבית. בנוסף, הוחלט כי משרד התחבורה יבצע עדכון לבדיקת הכדאיות הכלכלית של פרויקט הקו המהיר לירושלים.

דבר הכוונה עורר סערה ציבורית, והתבטאויות חריפות מצד אישי ציבור נגד המחיר שנאלצים דווקא תושבי הדרום לשלם. גם ברכבת רמזו כי האוצר נוהג לפי "מוסר כפול", שכן הוא מוביל מהלך זה למרות הצהרותיו בנוגע לצורך בחיזוק הפריפריה - והציעו כחלופה את ביטול פרויקט מסילת השרון החופף לכביש 531 המתוכנן. בכנס התשתיות והתחבורה של "הארץ" שנערך השבוע, רמז השר מופז על שינוי עמדתו והצהיר כי לא יאפשר את ביטולו של קו הרכבת בנגב. כן אמר מופז כי יתעקש על ביצועו של הקו המהיר לירושלים.

לפני כחודש נחשף ב-TheMarker כי משרד האוצר הקפיא את העברת כספי הפיתוח לרכבת ישראל בעקבות החריגה התקציבית. המדובר בעיקר בחריגה של 1.7 מיליארד שקל בפרויקט הקו המהיר לירושלים שמסתכם כעת בכ-6 מיליארד שקל לעומת תקציב מאושר של 4.23 מיליארד שקל; בחריגה של כ-500 מיליון שקל בפרויקט המסילה בין לוד-נען-באר-שבע לכדי 2.36 מיליארד שקל ובחריגה של כ-300 מיליון שקל באומדן פרויקט המסילה בין אשקלון לבאר-שבע, אשר מסתכם כעת ב-1.9 מיליארד שקל. בנוסף, ביקשה הרכבת תקציב לביצוע פרויקטים נוספים אשר אינם כלולים בתוכנית הפיתוח המקורית, בעיקר הפרדות מפלסיות, בהיקף כולל של כ-1.5 מיליארד שקל.

בעקבות עצירת העברת התקציבים נאלצה רכבת ישראל להודיע על הקפאת כל הפרויקטים המתוכננים והמכרזים המתנהלים, והעבירה לקבלנים רק תשלומים דחופים. בענף התחבורה כבר העריכו כי קו אשקלון-באר-שבע הוא שצפוי "לשלם את המחיר", בשל טענות קודמו תעל ליקויים בתכנונו.

  • עוד באותו נושא:
  • רכבת
  • מופז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully