וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופ"ק: הצמיחה בביקוש לנפט צפויה להאט; הארגון חושש כי השקעה בהגדלת התפוקה לא תשתלם בטווח הארוך

רויטרס

10.7.2008 / 17:40

מחיר הנפט הגולמי עולה ב-1.1% בעקבות תחזית אופ"ק שהתפרסמה היום, למחיר 137.6 דולר לחבית

התחזית מדגישה את החשש של אופ"ק, האחראי לכ-40% מתפוקת הנפט העולמית, ממהלכים באירופה ובארה"ב לנסות להפחית את תלותן בנפט, ולמצוא מקורות אנרגיה חלופיים. מצד שני, למדינות צורכות נפט, שחוו באחרונה זינוק אדיר במחירי הנפט ותוצריו, אינטרס רב בהגדלת ההשקעות בהגדלת התפוקה.



"ללא הבטחון בביקוש מוגדל לנפט, וללא אותות אמינים בשוק, אין ממש תמריצים להגדלת ההשקעות", כתב מזכ"ל אופ"ק, עבדאללה אל-בדרי, בדו"ח. ?כמו כולם, יצרני הנפט אינם רוצים להשקיע במוצר שלא ייעשה בו שימוש", הוסיף. בדרי חזר על עמדת אופ"ק כי בעולם יש די והותר נפט גולמי, וכי גורמים אחרים, דוגמת חולשת הדולר, הם שגורמים לעליית מחיר הנפט.



החשש כי תפוקת הנפט לא תעמוד בביקוש בעתיד, בשל הגידול בצריכת הנפט באסיה ובמזרח התיכון, והיעדר השקעות בפיתוח מקורות נפט חדשים, סייעו לזינוק במחירים בשבוע שעבר אל מעל ל-146 דולר לחבית נפט גולמי. כעת נסחרים החוזים על הנפט הגולמי מסוג Light Crude למסירה באוגוסט בעלייה של 1.1%, למחיר 137.6 דולר לחבית. בלונדון נסחר הנפט הגולמי מסוג ברנט למסירה באוגוסט בעלייה של 0.8% למחיר 137.68 דולר לחבית.



אופ"ק צופה כי הביקוש העולמי לנפט צפוי לצמוח מדי שנה ב-1.3 מיליון חביות ביום, עד 2012, אך בטווח הארוך תירשם צמיחה איטית יותר, של 1.2 מיליון חביות ביום מדי שנה. עד 2012 צופה אופ"ק כי העלייה בתפוקת הנפט תהיה 1.4 מיליון חביות ביום מדי שנה עד 2012 - צמיחה גבוהה יותר מהגידול בביקוש. חברות אופ"ק מחזיקות כיום בכ-75% מעתודות הנפט המוכחות. לדבריהן, לפי התכניות הקיימות כיום לפיתוח שדות נפט, תפוקת הנפט שלהן צפויה לצמוח ביותר מ-5 מיליון חביות ביום עד 2012.



לפי החישוב של אופ"ק, הביקוש לנפט עשוי להגיע ל-113 מיליון חביות ביום עד 2030 - 4 מיליון חביות נפט פחות ליום לעומת תחזית אופ"ק מהשנה שעברה. ב-2006 נרשם ביקוש של 85 מיליון חביות נפט ביום.



עם זאת, תחזית אופ"ק עומדת בניגוד לתחזית סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), המייעצת ל-27 מדינות צרכניות נפט, וקוראת זה זמן רב לאופ"ק להגדיל את תפוקתה ולהגדיל את השקעותיה בהרחבת התפוקה. ב-1 ביולי פרסמה הסוכנות תחזית לפיה צריכת הנפט צפויה לצמוח ב-1.5 מיליון חביות ביום עד 2013, צמיחה מהירה יותר מהגידול הצפוי בתפוקה. מצב זה אינו צפוי להביא להקלה במחירי הנפט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully